Napriek „všetkému“, elektromobily pracujú v zime lepšie ako spaľováky

2

Elektromobily, ale aj dieselové a benzínové autá, trpia počas zimy nižšou efektivitou. Prečo ale neduhy spaľovacích motorov v zime prijímame ako fakt, zatiaľ čo pri elektromobiloch vypichujeme každý problém v rámci zimnej prevádzky?

Dovolím si tvrdiť, že niektoré z kritík sú neoprávnené. V ďalších odstavcoch sa pokúsim vysvetliť, prečo si myslím, že elektromobily sú v zime v mnohých prípadoch dokonca lepšou a pohodlnejšou voľbou.

Elektromobily štartujú v zime bez problémov

Väčšina z nás už zrejme zažila neúspešný pokus o naštartovanie auta po mrazivej noci. Áno, aj spaľovacie vozidlá sú pri štartovaní závislé od batérie, ale na tej s 12-timi voltmi. Elektromobil ale prináša koniec týmto nepríjemným prekvapeniam, pretože 12-voltová batéria je v stand-by režime podporovaná vysokonapäťovou trakčnou batériou s podstatne väčšou kapacitou.

Tepelný manažment pre lepšiu účinnosť

Dnešné moderné elektromobily sa nezaobídu bez tepelného manažmentu trakčných batérií. Zjednodušene povedané, systém sa snaží udržiavať batériu v čo najlepšej prevádzkovej teplote. Pri nízkych teplotách batériu vyhrieva, pri vysokých zase ochladzuje. Systém je možné prirovnať k súčinnosti tepelného čerpadla a klimatizačnej jednotky v bytových a kancelárskych objektoch.

Sub-zero balíček pre väčší komfort v zime

Tesla dokonca ponúka na trhoch s tuhšími zimami špeciálny „sub-zero“ balík výbavy za príplatok 750 $. Obsahuje vyhrievané ostrekovače, zadné vyhrievané sedadlá a vyhrievané stierače.

Bez bundy a rukavíc od prvého kilometra

Ďalšou výhodou elektromobilu je fakt, že po zapnutí rozmrzne rýchlejšie než spaľovák, a to bez vrčania studeného spaľovacieho motora. Takmer samozrejmosťou je možnosť nastaviť si požadovanú teplotu v interiéri vozidla ešte pred odchodom, pričom ak je auto stále pripojené k nabíjačke, neukrátite sa o drahocenné kilometre na dojazde.

Jednoduchšie manévrovanie

Skúsenosti majiteľov časom potvrdzujú aj lepšiu manévrovateľnosť elektromobilov v snehových podmienkach, i keď mieru bezpečnosti výrazne ovplyvňuje typ pneumatík.

Automobilový reportér portálu Roadshow skúšal v testovacom stredisku Tesly na Aljaške všetky tri modely automobilky, Model S, Model 3Model X. Video krásne demonštruje vyspelé elektronické bezpečnostné systémy a potvrdzuje tvrdenia o vysokej bezpečnosti. Bezpečnosť ale nejde na úkor zábavy. Veď napríklad tzv. track mode softvérovo „priškrtí“ elektroniku Modelu 3 Performance a uspokojí nejedného driftéra.

Stále podstatne lepšia efektivita

Mnoho majiteľov benzínových a dieselových áut nerado priznáva, že len jedna tretina paliva v hlbokých mrazoch je premenená na pohyb kolies. Zvyšok sa stráca v menej účinnom motore a pri tepelných stratách. Samozrejme že aj elektromobily bojujú s nižšou účinnosťou pri nízkych teplotách, ale v porovnaní s benzínovou a dieselovou konkurenciou sú stále podstatne efektívnejšie.

Hyundai Kona Electric a Kia e-Niro so 64 kWh batériou preukázali, že aj pri drsnejších teplotných podmienkach zvládnu na plné nabitie viac než 350 kilometrov. Hyundai sa pritom u nás predáva za sumu od 38 490 €. Cenu Kie pre slovenský trh zatiaľ nepoznáme, mala by byť ale veľmi blízka cene koncernového bratranca. Ďalším z dostupnejších elektromobilov s dostatočným dojazdom v zime, by mala byť nedávno predstavená Tesla Model 3 Standard Range za 35 000 $.

Aké ďalšie výhody elektromobilov v zimných mesiacoch registrujete? Budeme radi, ak sa s nami o ne podelíte.

Zdroj: Cleantechnica, titulná fotografia: Tesla

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Mrazivé počasie môže znížiť dojazd elektromobilov až o 41 %, tvrdí štúdia
Tesla a “Kórejci” porazili nové prémiovky v zimnom teste dojazdu 5 e-SUV
Test „zimného“ dojazdu modelov VW e-Golf a e-up!, Renault Zoe a Opel Ampera-e

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

2 komentáre

  1. V článku sú argumenty nadšenca EV…
    Bod1: Za 27 rokov mi zlyhala batéria 2x, vždy v lete v starej jazdenke>Štartovacie káble, potom jednoduchá výmena batérie a jazdilo sa ďalej. Odkedy nekupujem jazdenky,nič také sa mi už nestalo.
    Bod 2: Tepelný manažment EV sa snaží udržať batériu v čo najlepšej prevádzkovej teplote, čím míňa energiu z batérie na svoj ohrev.Tiež ohrev/chladenie kabíny.,, Ideálne“budú kratšie jazdy s dlhšími prestávkami v zime:)
    Bod 3:pri spaľováku je winterpaket, (ktorý opisujete ako príplatkový v Tesle)-bežnou súčasťou vyšších výbav v nižšej strednej triede.Úplný komfort je potom ebersprächer/webasto.
    Bod 4: komfort v zime-pozri bod 3 +vyhrievané sedadlá.Auto mi kúri po troch kilometroch po studenom štarte a neznižuje mi to dojazd.
    Bod 5: Moderné autá majú všetky dostupné asistenčné systémy bez rozdielu druhu pohonu,je to o výbave v danej triede a cene.Tiež tam mám toho dosť.Aj štvorkolky sú už bežné,o automatoch škoda písať.
    Bod 6: efektivita el.motora je podstatne vyššia,časom sa trochu znižuje-Neodýmiové magnety časom slabnú,škodí im aj vyššia teplota.Straty pri nabíjaní sú 21%pri novej batérii.lion akumulátory degradujú časom, počtom cyklov a najviac rýchlonabíjaním (mám pár rokov e-bike Specialized).Neviem si predstaviť že staršie auto by mi žralo trebárs o 2 litre viac ako keď bolo nové, alebo by som pri tankovaní rozlial 21%paliva.
    Elektromobilita,tak-ako ju poznáme dnes nás nespasí,je to o diverzifikácii dostupných druhov pohonu a osobne ostávam skôr skeptik,čo sa týka batérií do budúcnosti.Ešte tu máme vodík, palivové články alebo tankovanie elektrolytu.

Pridajte komentár