Elektromobily, ale aj dieselové a benzínové autá, trpia počas zimy nižšou efektivitou. Prečo ale neduhy spaľovacích motorov v zime prijímame ako fakt, zatiaľ čo pri elektromobiloch vypichujeme každý problém v rámci zimnej prevádzky?
Dovolím si tvrdiť, že niektoré z kritík sú neoprávnené. V ďalších odstavcoch sa pokúsim vysvetliť, prečo si myslím, že elektromobily sú v zime v mnohých prípadoch dokonca lepšou a pohodlnejšou voľbou.
Elektromobily štartujú v zime bez problémov
Väčšina z nás už zrejme zažila neúspešný pokus o naštartovanie auta po mrazivej noci. Áno, aj spaľovacie vozidlá sú pri štartovaní závislé od batérie, ale na tej s 12-timi voltmi. Elektromobil ale prináša koniec týmto nepríjemným prekvapeniam, pretože 12-voltová batéria je v stand-by režime podporovaná vysokonapäťovou trakčnou batériou s podstatne väčšou kapacitou.
Tepelný manažment pre lepšiu účinnosť
Dnešné moderné elektromobily sa nezaobídu bez tepelného manažmentu trakčných batérií. Zjednodušene povedané, systém sa snaží udržiavať batériu v čo najlepšej prevádzkovej teplote. Pri nízkych teplotách batériu vyhrieva, pri vysokých zase ochladzuje. Systém je možné prirovnať k súčinnosti tepelného čerpadla a klimatizačnej jednotky v bytových a kancelárskych objektoch.
Sub-zero balíček pre väčší komfort v zime
Tesla dokonca ponúka na trhoch s tuhšími zimami špeciálny „sub-zero“ balík výbavy za príplatok 750 $. Obsahuje vyhrievané ostrekovače, zadné vyhrievané sedadlá a vyhrievané stierače.
Bez bundy a rukavíc od prvého kilometra
Ďalšou výhodou elektromobilu je fakt, že po zapnutí rozmrzne rýchlejšie než spaľovák, a to bez vrčania studeného spaľovacieho motora. Takmer samozrejmosťou je možnosť nastaviť si požadovanú teplotu v interiéri vozidla ešte pred odchodom, pričom ak je auto stále pripojené k nabíjačke, neukrátite sa o drahocenné kilometre na dojazde.
Jednoduchšie manévrovanie
Skúsenosti majiteľov časom potvrdzujú aj lepšiu manévrovateľnosť elektromobilov v snehových podmienkach, i keď mieru bezpečnosti výrazne ovplyvňuje typ pneumatík.
Automobilový reportér portálu Roadshow skúšal v testovacom stredisku Tesly na Aljaške všetky tri modely automobilky, Model S, Model 3 a Model X. Video krásne demonštruje vyspelé elektronické bezpečnostné systémy a potvrdzuje tvrdenia o vysokej bezpečnosti. Bezpečnosť ale nejde na úkor zábavy. Veď napríklad tzv. track mode softvérovo „priškrtí“ elektroniku Modelu 3 Performance a uspokojí nejedného driftéra.
Stále podstatne lepšia efektivita
Mnoho majiteľov benzínových a dieselových áut nerado priznáva, že len jedna tretina paliva v hlbokých mrazoch je premenená na pohyb kolies. Zvyšok sa stráca v menej účinnom motore a pri tepelných stratách. Samozrejme že aj elektromobily bojujú s nižšou účinnosťou pri nízkych teplotách, ale v porovnaní s benzínovou a dieselovou konkurenciou sú stále podstatne efektívnejšie.
Hyundai Kona Electric a Kia e-Niro so 64 kWh batériou preukázali, že aj pri drsnejších teplotných podmienkach zvládnu na plné nabitie viac než 350 kilometrov. Hyundai sa pritom u nás predáva za sumu od 38 490 €. Cenu Kie pre slovenský trh zatiaľ nepoznáme, mala by byť ale veľmi blízka cene koncernového bratranca. Ďalším z dostupnejších elektromobilov s dostatočným dojazdom v zime, by mala byť nedávno predstavená Tesla Model 3 Standard Range za 35 000 $.
Aké ďalšie výhody elektromobilov v zimných mesiacoch registrujete? Budeme radi, ak sa s nami o ne podelíte.
Zdroj: Cleantechnica, titulná fotografia: Tesla
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Mrazivé počasie môže znížiť dojazd elektromobilov až o 41 %, tvrdí štúdia
Tesla a “Kórejci” porazili nové prémiovky v zimnom teste dojazdu 5 e-SUV
Test „zimného“ dojazdu modelov VW e-Golf a e-up!, Renault Zoe a Opel Ampera-e
4 komentáre
V článku sú argumenty nadšenca EV…
Bod1: Za 27 rokov mi zlyhala batéria 2x, vždy v lete v starej jazdenke>Štartovacie káble, potom jednoduchá výmena batérie a jazdilo sa ďalej. Odkedy nekupujem jazdenky,nič také sa mi už nestalo.
Bod 2: Tepelný manažment EV sa snaží udržať batériu v čo najlepšej prevádzkovej teplote, čím míňa energiu z batérie na svoj ohrev.Tiež ohrev/chladenie kabíny.,, Ideálne“budú kratšie jazdy s dlhšími prestávkami v zime:)
Bod 3:pri spaľováku je winterpaket, (ktorý opisujete ako príplatkový v Tesle)-bežnou súčasťou vyšších výbav v nižšej strednej triede.Úplný komfort je potom ebersprächer/webasto.
Bod 4: komfort v zime-pozri bod 3 +vyhrievané sedadlá.Auto mi kúri po troch kilometroch po studenom štarte a neznižuje mi to dojazd.
Bod 5: Moderné autá majú všetky dostupné asistenčné systémy bez rozdielu druhu pohonu,je to o výbave v danej triede a cene.Tiež tam mám toho dosť.Aj štvorkolky sú už bežné,o automatoch škoda písať.
Bod 6: efektivita el.motora je podstatne vyššia,časom sa trochu znižuje-Neodýmiové magnety časom slabnú,škodí im aj vyššia teplota.Straty pri nabíjaní sú 21%pri novej batérii.lion akumulátory degradujú časom, počtom cyklov a najviac rýchlonabíjaním (mám pár rokov e-bike Specialized).Neviem si predstaviť že staršie auto by mi žralo trebárs o 2 litre viac ako keď bolo nové, alebo by som pri tankovaní rozlial 21%paliva.
Elektromobilita,tak-ako ju poznáme dnes nás nespasí,je to o diverzifikácii dostupných druhov pohonu a osobne ostávam skôr skeptik,čo sa týka batérií do budúcnosti.Ešte tu máme vodík, palivové články alebo tankovanie elektrolytu.
Toto zase písal nadšenec dymenia.
Nikto mi zatial nevysvetlil, ako bude riesena recyklacia opotrebobanych baterii z elektromobilov a aka je zataz na zivotne prostredie pri tazbe litia.
Baterie v modernom elektromobile vydrzia celu zivotnost auta povedme 10 az 20rokov. Potom, sa mozu pouzit na stacionarne pouzite, az cca po 30 rokoch pouzivania sa recykluju a materialy sa pouziju pre nove baterie