Znižovanie cien elektromobilov by mohlo byť ohrozené kvôli batériovým surovinám

10

Existuje množstvo analýz, ktoré odhadujú, kedy dôjde k vyrovnaniu obstarávacích cien porovnateľných elektromobilov a spaľovacích áut. Za predpokladaným ďalším poklesom výrobných nákladov na elektrické autá pritom stoja aj klesajúce ceny batérií. Súčasný rast nákladov nielen na batériové suroviny by však mohol spomaliť či zastaviť tento trend.

Elektromobily môžu byť spaľovákom konkurencieschopné z hľadiska celkových nákladov na vlastníctvo v niektorých prípadoch už dnes. Veľkou prekážkou však stále ostávajú obstarávacie náklady, ktoré sú vo všeobecnosti značne vyššie ako u porovnateľných spaľovákov, aj keď v niektorých, hlavne vyšších segmentoch to už nemusí platiť.

K masovému prijatiu elektromobilov však bude potrebné aj značné zníženie cien v nižších segmentoch, pretože práve tie tvoria gro predaja automobilov. K tomu má prispieť aj trend znižovania cien batérií, veď od roku 2010 do roku 2019 mali podľa BNEF batérie zlacnieť o 87 %.

Cena lítia môže byť problémom

Začínajú sa však objavovať správy, že spomínaný trend by mohlo pribrzdiť či dokonca zvrátiť súčasné zdražovanie cien batériových surovín. Agentúra Benchmark Mineral Intelligence, ktorá sa špecializuje na výskum dodávateľského reťazca li-ion batérií, pritom uvádza, že výrobcovia batérií začali zvyšovať ceny li-ion batériových článkov v dôsledku neustáleho zvyšovania cien surovín, najmä lítia, počas tohto roka.

Výrobcovia batérií sa odvolávajú na zvýšené náklady na elektródy, ako aj všeobecne vyššie náklady, a to napr. na energie či neaktívne materiály ako PVDF spojivo a fólie. Hlavný ťahúňom rastu cien však má byť uhličitan lítny, ktorého cena mala medziročne vzrásť o 313 %.

Benchmark Mineral Intelligence pritom predpokladá, že jeho ceny budú rásť aj naďalej, keďže dopyt prevyšuje ponuku. Portál Mining zas informuje, že hore išli aj ceny síranu nikelnatého (za ostatný rok +34 %) a hydroxidu kobaltnatého (za ostatný rok +82 %). A dodáva, že najmä zvýšenie ceny lítia zvýši aj náklady výrobcov batériových elektromobilov, čo by mohlo mať veľký vplyv na elektrické vozidlá, ktoré prídu na trh v rokoch 2022 až 2024.

Nuž uvidíme. Snáď bude možné tieto dúfajme len dočasne zvýšené náklady (kým sa dostatočne nezvýšia ťažobné kapacity) kompenzovať v rámci iných oblastí, napr. zvyšujúcim sa rozsahom produkcie, čo môže zvýšiť celkovú nákladovú efektivitu. Podmienkou však zrejme bude zakontrahovanie dostatočného množstva batériových článkov či napr. v prípade spoločnosti Tesla, ktorá sa chystá vyrábať vlastné batériové články, aj zakontrahovanie nevyhnutných batériových materiálov a surovín. Aj tak však bude do veľkej miery stále závislá od dodávateľov batériových článkov.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektromobily majú byť po roku 2027 lacnejšie ako spaľovacie autá, vyplýva z analýzy
Koľko majú stáť Teslu a iných batérie do elektromobilov?
Priemerná cena elektromobilu klesla v Číne na polovicu, v Európe naopak značne stúpla
Elektromobil môže byť lacnejší ako spaľovák už aj v SR – z hľadiska celkových nákladov

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

10 komentárov

  1. Rastú aj ceny surovín, z ktorých sa vyrábajú spaľovacie motory, prevodovky, o tom by nebolo niečo? Tu napríklad:
    …hesteel.com/sk/vyvoj-cie…

  2. Ak v minulosti niekto v komentári zapochyboval, že všetko bude tak jasné, jednoduché, skvelé a jednoznačné v prospech prichádzajúcej elektromobility, tak sa vždy našli „odborníci“, ktorí ich dosť často nevyberaným spôsobom napádali a zosmiešňovali! Ako naznačujú niektoré súčasné udalosti a trendy, musíme v našich plánoch a úvahách, a to nielen v sektore BEV, počítať aj s novými úskaliami a nečakanými negatívnymi zvratmi! …

  3. Butrus Butrus-Ghálí on

    Presne tak. Najprv nanútiť nasilu elektromobilitu, následne zdražieť elektrinu, zdaniť čo sa navyše dá, potom zdražiť samotné elektromobily a hotovo. Aspoň nebude mať bežná rodina doma 2-3 smrdiace autá, iba jeden drahý elektromobil. Aj tak je to len zbytočný luxus toľko áut a nebudeme navždy smetiskom áut Európy. Zabudol som niečo?

  4. Ja som ale optimista.
    Lítium bude nahradený sodíkom, ktorý je neporovnateľne lacnejší a jeho dostupnosť je bez obmedzenia.
    Síran nikelnatý (nikel) a hydroxid kobaltnatý (kobalt) taktiež nebude problém. LiFePO4 (LFP) batérie už nikel a kobalt nepotrebujú… Ok?

  5. Všetko je relatívne. Naozaj zdraženie surovín má dopad na výrobu finálnych batérií. Dopad však nie je taký dramatický, aká sa robí panika. Príklad v 100kWh batérii máte cca 10 kg lítia. Najviac na svete sa vyrába LFP batérií. Momentálne skoro 60%. Problém má však západ, ktorý vyrába výhradne batérie náročné na drahé a nedostatkové suroviny. Z tohto pohľadu v Číne môžu LFP batérie cenovo klesať a na západe naopak stúpať.

    Výrazný tlak na rast koncových cien nie je z pohľadu rastu surovín, ale z previsu dopytu BEV nad ponukou. Čiže batérie pre výrazné zlepšenie výťažnosti výroby a extenzívneho rozširovania kapacít klesajú na cene v rámci celého dodávateľského reťazca, ale nie pre koncového zákazníka. Jednoducho veľké množstvo zákazníkov chce BEV, pričom finálna výroba nestíha.

    Lídri dosiahli paritu BEV s ICE. Zbytok pelotónu sa blíži. Preto sa blíži parita aj pre koncového zákazníka. Stačí pozrieť ceny lacných BEV v Číne. Progres je nezastaviteľný….

      • Je ich veľa, pozrite napríklad SUV Emgrand GSe. Orientačná cena na trhu 109 900 yuan (14 866,53 euro). Dĺžka * šírka * výška (mm) 4440×1833×1560
        Rázvor (mm) 2700. Čas zrýchlenia 0-100 km/h (s) ≤9,9. Dojazd (NEDC) (km) 400. Dojazd pri konštantnej rýchlosti (60 km/h) (km) 480. Toto sú parametre pre najlacnejšiu (základnú) verziu Emgrand GSe.

        Odporúčam čínsku stránku d1ev. Samozrejme pre zaostalú Európu sú takéto autá v pomere cena/kvalita nedosiahnuteľné sci-fi. V Číne je to však bežná vec…

  6. Problemom zdrazovania nielen surovin a enrgii ale vsetkeho je v prvom rade nas financny system a to ako funguje. Kedze sa centralne banky pocas krizy rozhodli „vytlacit“ (vznesene sa tomu hovori „kvantitativne uvolnovanie“) 40% novych penazi a tym rozriedit cele mnozstvo penazi v systeme (hovori sa tomu inflacia) je logicke, ze vsetko “ zdrazie“, ale je to len relativne zdrazenie voci menam, ktore nevravi nic o realnej hodnote.
    Takze ak ste spravne investovali a nesporite si tieto meny v bankach, ale v hodnotach, tak aj ojazdene auta budu stat do 2 rokov viac, ako dnes.
    Pre EV sa teda nejedna o ziadnu tragediu, pretoze zdrazie nielen elektrina ale aj benzin, nafta, oleje,filtre, ocel, plasty, atd..
    V kazdom pripade cenova parita ice vs ev uz bola dosiahnuta, ak sa pozerame samozrejme na celkove naklady, nielen na nakupnu cenu.
    Mimochodom, argument, ze aj s lpg sme na rovnakych cenach ako ev je nezmysel.
    Je pravdou, ze lpg auto je daleko vyhodnejsie ako benzinove/naftove, ale na ev sa stale nechyta celkovymi nakladmi..samozrejme pri porovnavani hrusiek s hruskami. Myslim tym rovnako velke auto s rovnakym, alebo aspon podobnym komfortom.

Pridajte komentár