Briti by mohli zakázať nielen spaľováky, ale aj elektromobily

5

Britská vláda zvažuje skorší ako plánovaný zákaz predaja automobilov so spaľovacím motorom. Elektromobily by však vraj nemuseli byť dostatočnou náhradou a mohol by ich postihnúť podobný osud.

Výbor pre vedu a techniku informoval pred pár dňami vládu Spojeného kráľovstva, že významnú redukciu uhlíkových emisií v doprave je možné dosiahnuť len obmedzením používania automobilov. Skupina členov parlamentu pritom tvrdí, že prechod od spaľovacích automobilov k batériou poháňaným vozidlám nebude mať očakávaný efekt.

Závislosť od vzácnych minerálov

Dôvodom má byť závislosť batérií elektromobilov od vzácnych minerálov, ktoré sa vraj rýchlo vyčerpajú. Tie navyše pochádzajú z nestabilných krajín, pričom pri ich ťažbe dochádza k porušovaniu ľudských práv.

Poslanci sa pritom odvolávajú na geologický výskum, ktorý uskutočnili Spojené štáty. Z neho má vyplývať, že zásoby lítia, kobaltu, grafitu a niklu, ktoré sa používajú pri výrobe súčasných batérií, vystačia pri nastolenom tempe iba na 30 rokov.

Tento „scenár“ ale pravdepodobne nepočíta s tým, že aj batérie do elektromobilov sa neustále vyvíjajú (možno ešte rýchlejšie ako väčšina iných technológií), a to aj s dôrazom na nezávislosť od vzácnych nerastných surovín.

Ďalšie opatrenia

Každopádne môžeme len súhlasiť s ďalšími navrhovanými riešeniami britskej vlády, ktoré majú viesť k naplneniu právne záväzného cieľa, ktorý hovorí o nulových emisiách do roku 2050.

Tie zahŕňajú aj zníženie počtu automobilov na cestách. A to prostredníctvom podpory, propagácie a znižovania cien (na nižšiu úroveň ako v prípade súkromnej dopravy) verejnej dopravy, podpory používania vozidiel namiesto ich vlastnenia, ako aj podpory pešej dopravy a cyklistiky.

Ďalším dôležitým opatrením je navrhovaný posun zákazu predaja nových automobilov so spaľovacím motorom z roku 2040 na rok 2035.

V parlamentnej správe sa však tiež uvádza, že rozšírené vlastníctvo osobných automobilov nie je zlúčiteľné s významnou dekarbonizáciou životného prostredia. A tak by nemuseli mať v Británii na ružiach ustlané ani elektrické vozidlá. Všetko však zrejme ukáže čas a pokroky vo vývoji súvisiacich technológií.

Zdroj: Forbes, titulná fotografia: Renault

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Revolúcia? Počet nabíjacích staníc v Británii prevýšil čerpacie stanice
Volkswagen ukončí vývoj naftových a benzínových motorov
Tesla vydáva pozoruhodnú správu o svojom príspevku k ochrane planéty

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

5 komentárov

    • Človeče, ani neviete, ako mi rozprávate z duše.
      Voľakedy v 80 – tych rokoch (keď tu blbli kyslé dažde, neskôr odstránené odsírením palív, katalyzátormi výfukových plynov a ďalšími technológiami) vyšiel v istom motoristickom časopise článok, ktorý bol okopírovaný z článku niekedy zo začiatku 20. storočia.
      V tomto článku sa písalo, ako úžasne prispejú spaľovacie autá k čistote našich ciest, mysliac tým, že nebude treba upratovať z vozoviek konské exkrementy.
      Čo by sme tak dnes dali za to, aby sa nám tu namiesto globálneho otepľovania váľali po ceste konské hovienka…

  1. Keď USA poukazujú na inú krajinu, že v nej dochádza k porušovaniu ľudských práv…. Viac mi ani netreba vedieť.
    V budúcnosti z nás urobia dobytok. Napchaju nás do veľkých ekologických autobusov a budu nás rozvádzať iba do roboty a domov.

  2. osobna doprava tvori len male percento z celkoveho produkovaneho CO2, cele to nedava zmysel
    ak by som chcel znizit emisie, tak by som musel odstavit hlavne tazky priemysel (oceliarne, hlinikarne, cementarne, rafinerie, a pod) a samozrejme nakladnu prepravu vsetkeho druhu (naco nosit jablka zo spanielska kamionom)
    okrem toho metan je nasobne silnejsi sklennikovy plyn – treba znizit chov dobytka

Pridajte komentár