Britská vláda zvažuje skorší ako plánovaný zákaz predaja automobilov so spaľovacím motorom. Elektromobily by však vraj nemuseli byť dostatočnou náhradou a mohol by ich postihnúť podobný osud.
Výbor pre vedu a techniku informoval pred pár dňami vládu Spojeného kráľovstva, že významnú redukciu uhlíkových emisií v doprave je možné dosiahnuť len obmedzením používania automobilov. Skupina členov parlamentu pritom tvrdí, že prechod od spaľovacích automobilov k batériou poháňaným vozidlám nebude mať očakávaný efekt.
Závislosť od vzácnych minerálov
Dôvodom má byť závislosť batérií elektromobilov od vzácnych minerálov, ktoré sa vraj rýchlo vyčerpajú. Tie navyše pochádzajú z nestabilných krajín, pričom pri ich ťažbe dochádza k porušovaniu ľudských práv.
Poslanci sa pritom odvolávajú na geologický výskum, ktorý uskutočnili Spojené štáty. Z neho má vyplývať, že zásoby lítia, kobaltu, grafitu a niklu, ktoré sa používajú pri výrobe súčasných batérií, vystačia pri nastolenom tempe iba na 30 rokov.
Tento „scenár“ ale pravdepodobne nepočíta s tým, že aj batérie do elektromobilov sa neustále vyvíjajú (možno ešte rýchlejšie ako väčšina iných technológií), a to aj s dôrazom na nezávislosť od vzácnych nerastných surovín.
Ďalšie opatrenia
Každopádne môžeme len súhlasiť s ďalšími navrhovanými riešeniami britskej vlády, ktoré majú viesť k naplneniu právne záväzného cieľa, ktorý hovorí o nulových emisiách do roku 2050.
Tie zahŕňajú aj zníženie počtu automobilov na cestách. A to prostredníctvom podpory, propagácie a znižovania cien (na nižšiu úroveň ako v prípade súkromnej dopravy) verejnej dopravy, podpory používania vozidiel namiesto ich vlastnenia, ako aj podpory pešej dopravy a cyklistiky.
Ďalším dôležitým opatrením je navrhovaný posun zákazu predaja nových automobilov so spaľovacím motorom z roku 2040 na rok 2035.
V parlamentnej správe sa však tiež uvádza, že rozšírené vlastníctvo osobných automobilov nie je zlúčiteľné s významnou dekarbonizáciou životného prostredia. A tak by nemuseli mať v Británii na ružiach ustlané ani elektrické vozidlá. Všetko však zrejme ukáže čas a pokroky vo vývoji súvisiacich technológií.
Zdroj: Forbes, titulná fotografia: Renault
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Revolúcia? Počet nabíjacích staníc v Británii prevýšil čerpacie stanice
Volkswagen ukončí vývoj naftových a benzínových motorov
Tesla vydáva pozoruhodnú správu o svojom príspevku k ochrane planéty
5 komentárov
A do módy prídu opäť rebriňáky.
Človeče, ani neviete, ako mi rozprávate z duše.
Voľakedy v 80 – tych rokoch (keď tu blbli kyslé dažde, neskôr odstránené odsírením palív, katalyzátormi výfukových plynov a ďalšími technológiami) vyšiel v istom motoristickom časopise článok, ktorý bol okopírovaný z článku niekedy zo začiatku 20. storočia.
V tomto článku sa písalo, ako úžasne prispejú spaľovacie autá k čistote našich ciest, mysliac tým, že nebude treba upratovať z vozoviek konské exkrementy.
Čo by sme tak dnes dali za to, aby sa nám tu namiesto globálneho otepľovania váľali po ceste konské hovienka…
Keď USA poukazujú na inú krajinu, že v nej dochádza k porušovaniu ľudských práv…. Viac mi ani netreba vedieť.
V budúcnosti z nás urobia dobytok. Napchaju nás do veľkých ekologických autobusov a budu nás rozvádzať iba do roboty a domov.
Vas mozno budu vozit, my ostatni da nedame
osobna doprava tvori len male percento z celkoveho produkovaneho CO2, cele to nedava zmysel
ak by som chcel znizit emisie, tak by som musel odstavit hlavne tazky priemysel (oceliarne, hlinikarne, cementarne, rafinerie, a pod) a samozrejme nakladnu prepravu vsetkeho druhu (naco nosit jablka zo spanielska kamionom)
okrem toho metan je nasobne silnejsi sklennikovy plyn – treba znizit chov dobytka