Elektromobily majú byť onedlho lacnejšie na výrobu ako spaľováky, ale drahšie na opravu

8

Analyticko-poradenská spoločnosť Gartner vo svojej správe predikuje, kedy majú elektromobily dosiahnuť nižšie výrobné náklady ako spaľovacie autá. Venuje sa tiež problematike nákladov na opravy elektromobilov novej generácie a prežitiu e-mobility startupov.

Spoločnosť Gartner v tlačovej správe k svojej analýze „Top trendy v automobilovom priemysle pre rok 2024“ načrtáva aj vývoj elektromobilov z hľadiska výrobných nákladov a nákladov na opravy. Niektoré správy sú pritom pozitívne, iné negatívne.

Nižšie výrobné náklady

Pozitívne vyznieva predikcia, že výroba elektromobilov novej generácie bude do roku 2027 v priemere lacnejšia ako výroba porovnateľných spaľovacích áut. Podľa spoločnosti Gartner totiž automobilky pokračujú v prevratnej transformácii v oblasti výrobných operácií a navrhovania / konštruovania svojich produktov.

Výrobné náklady elektromobilov majú pritom klesať rýchlejšie ako ceny batérií a cenová parita medzi elektrickými a spaľovacími autami má byť dosiahnutá „skôr ako sa pôvodne očakávalo“. A to aj vďaka centralizovanej architektúre vozidiel a zavedeniu tzv. gigacastingu / megacastingu (obrovské odliatky častí karosérie), ktoré znižujú výrobné náklady aj čas montáže.

Vyššie náklady na opravy

Na druhej strane, nové technológie majú podľa spoločnosti Gartner do roku 2027 priniesť o 30 % vyššie náklady na opravu karosérie a batérií elektromobilov po vážnejších nehodách. A v dôsledku toho majú byť vozidlá náchylnejšie na úplný odpis. To pritom môže k drahšiemu poistnému či dokonca nemožnosti poistiť niektoré konkrétne modely.

Predpokladáme, že spoločnosť Gartner pritom naráža aj na veľké odliatky karosérie, ktoré ako prvá do masovej výroby zaviedla spoločnosť Tesla. Elon Musk ešte v roku 2020 na margo možných problémov po búračke uviedol, že absorpčné koľajnice v rámci veľkých odliatkov môžu byť v rámci opravy po kolízii odrezané a nahradené skrutkovanou časťou.

Čo sa týka poistenia, dodávame, že nielen Tesla pracuje na vlastných poisťovacích službách. A to môže pomôcť aj bežným poskytovateľom poistenia, ktorí kvôli neznalosti technológie a absencii potrebných dát môžu minimálne spočiatku pristupovať k poisťovaniu áut s novými technológiami veľmi až prehnane opatrne.

Zánik mnohých e-mobility startupov

Spoločnosť Gartner tiež predpovedá, že do roku 2027 bude 15 % z mladých e-mobility spoločností (založené od minulého desaťročia) odkúpených alebo skrachovaných. To má byť „dôsledkom vstupu do novej fázy, v rámci ktorej spoločnosti s najlepšími produktmi a službami zvíťazia nad ostatnými“.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Ceny li-ion batérií dosiahli historické minimum. Aký má byť ďalší vývoj?
Elektromobily budú už onedlho lacnejšie ako spaľováky z hľadiska TCO, tvrdí slovenský IEP
Na Giga press a megacasting začínajú po Tesle naskakovať ďalšie automobilky. Aké sú výhody a nevýhody?
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

8 komentárov

  1. Tento článok potvrdzuje viaceré moje tvrdenia, ktoré som použil v mojich komentároch, a ktoré neraz spochybňovali iní komentujúci. Tak mám aspoň pocit, že som nebol úplne mimo! 🙂 …..

    • Vyvoj neustale pokracuje a to co plati dnes, zajtra moze byt uplne inak. Pre mna je to prirodzeny progres. Uz stare prislovie hovori, ze ziadna kasa sa neje taka horuca, aka sa navari. Takze vsetky desy odporcov EV su len prehnanou reakciou na vlastny strach a konzervativizmus.

      • Sú medzi nami „radikáli“, ktorí sa dokážu nekriticky niečím nadchnúť, a nepripustia, ak je iný názor menej optimistický, alebo dokonca opačný! Vedia byť voči oponentom v diskusii aj osobne hrubí! Toto sa našťastie v Tesla magazíne vytratilo!

        P.S. Tí „radikali“ nie sú ochotní pripustiť, ze by sa niečo mohlo v case vyvíjať inak, ako to vidia oni, a uz vonkoncom nie, ze to nebude až také bezproblémové, ľahké, alebo jednoduché …..

    • autor komentára zabudol podotknúť, koľko stojí oprava bežného spalováka po havarii kde je motor v predu …pochybujem, že pri rovnakom poškodení bude EV drahšia oprava

  2. Problém Gartneru je systém zberu informácií, ktoré sú nepresné a zastarané. Zjednodušene povedané, nikto im nepovie najnižšie nákupné ceny pre veľkých odberateľov. Potom im vyjde zjavná nepresnosť. Ak by si pozreli čínske ceny a porovnali ICE vs BEV, zistili by úž v minulom roku bola minimálne dosiahnutá parita. A to po odrátaní dotácií. Ďalším vodíkom je vyhlásenie CATL o cenovej úrovni 60USD/kWh už minulý rok.

    Jednoznačne môžeme konštatovať, že cenová parita bola u vyspelých výrobcov dosiahnutá a média a konzultačné spoločnosti klamú. Paritu nedosiahli zaostalí výrobcovia, ktorí ich platia!

  3. no asi redaktorovi vypadlo v nadpise opravu po nehode
    zbatocne sa tym zaoberat iba ak by vacsina elmotoristov jazdilo ako v majami vice ci ako sa ta hra vola 😛

    boze preco som rad cital tieto stranky bo informovali o novinkach a teraz je to nejako populisticke, stvave, bez realneho nazoru

Pridajte komentár