Elektromobily vs. spaľováky z hľadiska (nepriamych) emisií dodávateľského reťazca | Štúdia Yale

1

Odporcovia elektromobility radi „argumentujú“ tým, že elektromobily sú z emisného hľadiska horšie ako spaľovacie autá, keď sa zohľadnia emisie CO2 z výroby elektriny a batérií či ťažby a spracovania batériových surovín. Nedávna štúdia Yale University však ukázala, že spaľovacie autá sú na tom horšie aj z hľadiska („nepriamych“) emisií z dodávateľského reťazca, ktorý v prípade elektromobilov zahŕňa aj spomínané batérie.

Prestížna Yale University v zhrnutí výsledkov svojej štúdie publikovanej v recenzovanom vedeckom časopise Nature Communications uvádza, že „celkové nepriame emisie elektromobilov sú slabé v porovnaní s nepriamymi emisiami z vozidiel poháňaných fosílnymi palivami.“

Stephanie Weberová z výskumného tímu na margo štúdie uviedla, že ich až prekvapilo, o koľko sú emisie elektromobilov nižšie. A dodala: „Dodávateľský reťazec spaľovacích vozidiel je jednoducho taký špinavý, že ich elektrické vozidlá nemôžu prekonať, ani keď zohľadníme nepriame emisie.“

Ako sa píše v správe od Yale University, výskumný tím v rámci svojej práce skombinoval koncepty z energetickej ekonómie a priemyselnej ekológie – stanovenie cien uhlíka, hodnotenie životného cyklu a modelovanie energetických systémov.

Aby bolo možné vyrovnať podmienky, ocenili sa emisie z dodávateľského reťazca. V prípade elektromobilov sa pritom samozrejme brali do úvahy aj tak často vytýkané emisie z ťažby a spracovania surovín pre batérie, ako aj samotná výroba batérií.

V budúcnosti ešte výraznejší rozdiel

Štúdia sa tiež venovala budúcim technologickým zmenám, ako je dekarbonizácia zdrojov elektrickej energie. A to má ešte posilniť výhody elektromobilov, keď sa zohľadnia nepriame emisie dodávateľského reťazca.

Vedúci výskumného tímu Paul Wolfram na záver uviedol, že problémom, ktorý sa zamlčuje, sú emisie z dodávateľského reťazca spaľovacích áut a nie emisie dodávateľského reťazca elektromobilov. A dodáva, že „čím rýchlejšie prejdeme na elektrické vozidlá, tým lepšie – prinajmenšom v krajinách s dostatočne dekarbonizovanými zdrojmi elektrickej energie.“

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektromobily vs. spaľováky z hľadiska emisií počas celého životného cyklu | Štúdia ICCT
Tesla porovnala emisnú stopu Modelu 3 a ekvivalentného spaľovacieho auta
Scania porovnala emisie elektrického a naftového nákladiaka v rámci celého životného cyklu

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Jeden komentár

  1. Už na začiatku automobilovej histórie súperil spaľovací a elektrický pohon, ktorý prehral hlavne kvôli nízkej kapacite batérií …. Súčasné investície do batérií BEV a ich pokrok dnes jednoznačne smeruje k zmene v prospech BEV, aj keby boli emisné štúdie menej priaznivé!

Pridajte komentár