Elektromobily budú už onedlho lacnejšie ako spaľováky z hľadiska TCO, tvrdí slovenský IEP

8

Slovenský Inštitút environmentálnej politiky (IEP) patriaci pod Ministerstvo životného prostredia SR zverejnil zaujímavú analýzu znižovania emisií v cestnej doprave „Čisto a zbesilo“. V rámci nej okrem iného predikuje, kedy by sa mohli vyrovnať či „preklopiť“ ceny elektrických a spaľovacích áut, a to na viacerých úrovniach.

Inštitút environmentálnej politiky (IEP) vo svojej analýze uvádza, že doprava je jediný sektor, v ktorom emisie skleníkových plynov aj naďalej stúpajú. A to kvôli rozvoju automobilizmu. V rámci Slovenska sa doprava podieľa na 18 % všetkých emisií skleníkových plynov (v rámci EÚ je to až 25 %), pričom až 97 % z toho má na svedomí cestná doprava.

Nemôže tak byť prekvapením, že EÚ zavádza čoraz ambicióznejšie emisné ciele pre túto oblasť. IEP pritom uvádza, že pre dosiahnutie týchto cieľov je potrebný odklon od spaľovacích motorov. A za energetický najefektívnejší označil batériové elektrický pohon V prípade vodíkového pohonu a e-palív uvádza, že tieto druhy sú v súčasnosti vysoko energeticky náročné a nákladné.

Čo sa týka priemerných emisií skleníkových plynov elektromobilov v rámci životného cyklu, tie sú podľa IEP o 66 až 70 % nižšie ako v prípade spaľovacích áut. Prechod na elektromobily má pritom tiež znížiť koncentráciu ďalších pre zdravie nebezpečných látok, napríklad oxidov dusíka (tzv. „NOx“). Aj v prípade elektromobilov však majú byť problémom častice, ktoré vznikajú pri brzdení.

Nás by pritom zaujímalo priame porovnanie, keďže elektromobily nepoužívajú konvenčné brzdy tak často ako spaľováky, nakoľko často spomaľujú prostredníctvom rekuperácie/regeneratívneho brzdenia. Na druhej strane sú kvôli batériám ťažšie, takže opotrebenie pneumatík a bŕzd na jednu brzdnú reláciu môže byť vyššie.

Elektromobily vs. spaľováky z hľadiska vývoja ceny

IEP sa v rámci analýzy znižovania emisií v cestnej doprave „Čisto a zbesilo“ tiež snaží predikovať vývoj cien elektromobilov v porovnaní so spaľovacími autami. Uvádza pritom, že od roku 2030 by mali byť batériové elektromobily lacnejšie ako spaľováky.

A to vďaka „znižujúcim sa cenám batérií z dôvodu úspor z rozsahu a optimalizácie výrobného procesu v automobilovom priemysle“. Na druhej strane, „pre prísnejšie emisné normy a požiadavky na znižovanie priemerných emisií skleníkových plynov zo strany EÚ“ majú rásť ceny spaľovacích áut.

elektromobily vs spalovacie auta cena vyvoj iep cisto a zbesilo

Zdroj: IEP

V prípade obstarávacej/kúpnej ceny modelov vyššej triedy sa má podľa IEP vyrovnať cena elektromobilov a spaľovacích áut už budúci rok. V prípade nižšej a strednej triedy má k tomu dôjsť medzi rokmi 2027 a 2030.

elektromobily vs spalovacie auta cena vyvoj iep cisto a zbesilo

Zdroj: IEP

Čo sa týka celkových nákladov na vlastníctvo (tzv. „TCO“), elektromobil kúpený tento rok má počas svojej životnosti stáť slovenskú domácnosť o 1 500 € viac ako spaľovák. V roku 2025 však už má takáto kúpa ušetriť 7 500 €. A v budúcnosti sa má táto úspora ešte zvyšovať. IEP pritom dodáva, že „výhodnosť kúpy elektromobilu narastá s intenzitou využívania vozidla“.

elektromobily vs spalovacie auta tco

Zdroj: IEP

Kompletnú 47-stranovú analýzu „Čisto a zbesilo“ nájdete na webe Ministerstva životného prostredia SR.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Vyrovnanie cien elektromobilov a spaľovákov je podľa Volva blízko. Honda a Renault nesúhlasia
Porovnanie cien elektromobilov v Európe, Číne a USA. Číňanom môžeme len závidieť
Ceny menších elektromobilov a spaľovákov sa majú vyrovnať už onedlho, predikuje IEA
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

8 komentárov

  1. Takýchto štúdií je plný internet. Elektromobil mal byť lacnejší ako ICE už v roku 2025, teraz je to zas 2030. Realita je taká, že EV nezlacňuje a ICE zdražuje. Pre bežného človeka, ktorý bol zvyknutý kupovať nový automobil v cene 17 – 25.000 EURO (Octavia, Golf, Ceed, i30) nebude v rovnakej cene dostupný elektromobil ani po roku 2030.

    • Ved coskoro bude VW ID2all/Golf za 25tis a o par rokov ID1/Polo pod 20tis to mas pre tvojho bezneho cloveka zvyknuteho 17-25. Konkurencia bude rovnako, alebo aj lacnejsia. Cinania urcite, az pridu s beznymi autami.

      • V rovnakej triede ako Golf alebo Octavia je ID.3, a ten začína na necelých 38000 EURO. ID.2all je veľkostne na úrovni Pola a ID1 bude tak akurát pokračovateľ e-up!. Rozmery nepustia.

    • Je to tak !!! O koľko zdrazeli „klasické“ autá za roky covidu a vojny na Ukrajine !!!, a elektroautá sa pomaly vylepšujú, ale tiez zdražujú !!! Tesla len „trochu cukla“, aby udržala obrat !

  2. To je nezmysel. Z hladiska TCO je EV lacnejsie uz dnes pri najazde 20+tkm rocne, cim vacsi tym je EV lacnejsie. To zas urcite pocitali s najdrahsim nabijanim a ten stlpec servis+opravy maju skoro rovnaky ako ICE a to je vyslovene blbost.

    • Každý nenanajazdí ročne viac ako 20 000 km. Nové auto si často kupujú ľudia, ktorí najazdia menej ako 15 000 km, často len 10 000 km. Pri takomto nájazde je EV výhodné len z hľadiska nákladov na energiu, aj to len v takom prípade ak sa nabíja doma za nízku sadzu. Z hľadiska servisu tam výrazné rozdiely v nákladoch nebudú- Stačí si porovnať napr. VW Golf a VW ID.3. Najlacnejšie ID.3 je v cene 37 990, VW Golf 1,5 TSI je možné zakúpiť už za 26 000 EURO. Každý nepotrebuje 204 koní a automatickú prevodovku v prípade EV. Ten rozdiel v obstarávacej cene sa mi nevráti ani po 15 rokoch prevádzky EV. Ale uznávam, že do mesta je EV lepšia voľba, na dlhé trasy je to trápenie.

      • Pozeral som porovnanie jazdy z Prahy do Ostravy a späť s EV, vodíkovým autom a s autom na LPG. Auto s LPG pri zohľadnení dopravy na trase (odpočítanie času kedy EV sa zdržalo na diaľnici pre dopravnú nehodu) bolo rýchlejšie asi o 15 minút. Keď sa doplnia nabíjačky okolo diaľnic, potom sa rozdiel zníži na 5-10 minút v prospech auta s LPG pohonom. Trasa bola dlhá nejakých 750 km. Takže myslím, že žiadne trápenie na dlhých trasách sa nekoná. Čo sa týka vodíkového auta do cieľa prišlo ako posledné s asi hodinovým meškaním oproti EV a to z dôvodu, že v Ostrave je plnička vodíka s malým tlakom a tým aj pomalým plnením. Cena plnenia vodíkom je v Ostrave paušálna vo výške 200 Eur za jedno plnenie. Čo je neskutočne drahé.

        • Ano videl som to video, lenže ten Ioniq 6 z videa stojí koľko, 46 – 50 000 EURO? Kde si bežná rodina môže dovoliť také auto? Skúste takúto trasu absolvovať s najlacnejším EV na trhu a potom to porovnajte s ICE.

Pridajte komentár