Elektromobily VW ID môžu „stratiť“ v zime do 30 % z dojazdu, napriek tepelnému čerpadlu

6

Dokument od automobilky Volkswagen odhaľuje, že dojazd chystaných elektromobilov ID môže klesnúť v letných, resp. zimných podmienkach o 10 až 30 %. A bez tepelného čerpadla to môže byť pri výrazne nízkych teplotách ešte viac.

Pripravované elektromobily z novej rodiny ID vyrastú na výrobcom veľmi cenenej platforme MEB, ktorá má priniesť zníženie výrobných nákladov až o 40 % či nižšiu hmotnosť vozidiel. Nedokáže však ovplyvniť značný pokles dojazdu pri extrémnejších okolitých teplotách.

Dôvod je pritom zrejmý. Záleží to totiž od vlastností batériových článkov, ktoré Volkswagen nakupuje od svojich dodávateľov, pričom súčasné technológie batérií sú vo všeobecnosti „citlivé“ na nízke, resp. vysoké teploty. Optimálne pritom pracujú len v určitom teplotnom rozsahu.

Pri vysokých alebo naopak nízkych teplotách je preto pre maximalizovanie ich životnosti potrebné, aby systém batériového manažmentu články ochladil, resp. zohrial na optimálnu prevádzkovú teplotu. A na to potrebuje najmä energiu z batérie, čo spoločne s energetickými nárokmi HVAC systému (kúrenie, ventilácia, klimatizácia) spôsobuje najmä v chladnom zimnom a horúcom letnom období značný pokles dojazdu.

Straty v „lete“ a „zime“

A ako ukazujú dokumenty od Volkswagenu, ktoré získal portál Automobilwoche (via Ecomento), v zime nie všeliekom ani tepelné čerpadlo, napriek jeho nespochybniteľnému prínosu. V týchto dokumentoch sa uvádza, že prevádzka klimatizačných systémov môže v lete znížiť dojazd chystaných elektromobilov z rodiny ID o 10 až 15 %.

Chladné počasie však môže mať na stratu dojazdu ešte väčší vplyv, a to až do 30 %, v prípade, že je vozidlo vybavené tepelným čerpadlom. Tepelné čerpadlo pritom napríklad v prípade najbližšieho „ID-modelu“ Volkswagen ID.3 nebude súčasťou základnej výbavy. V rámci úvodnej edície 1ST bolo pritom štandardom až pri top verzii „1ST Max“.

Bez tep. čerpadla až – 45 %

Jeden zo starších dokumentov od VW obsahuje graf dojazdu strednej verzie modelu Volkswagen ID.3 s 58 kWh batériou a dojazdom 420 km (WLTP), a to v závislosti od okolitej teploty. Graf v podstate potvrdzuje údaje o 30 % poklese dojazdu vo veľmi chladných podmienkach, keď je vozidlo vybavené tepelným čerpadlom. Pri -10 °C má totiž klesnúť dojazd modelu ID.3 o 28,6 %. A bez tepelného čerpadla to má byť dokonca až okolo 45 %.

volkswagen id.3 dojazd

Zdroj: VW

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Ako vplýva rýchlosť a vonkajšia teplota na dojazd elektromobilov Tesla?
Napriek „všetkému“, elektromobily pracujú v zime lepšie ako spaľováky
Test: Skutočný dojazd modelov VW e-Golf a e-up!, Renault Zoe a Opel Ampera-e v zime

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

6 komentárov

  1. To predsa nie je žiadny objav. Snáď si sudruzi nemysleli, že VW vyrobil (vyrobí) niečo iné.
    Ale to ešte nemusí znamenať problém.. Veď také zimy už u nás bývajú len málokde a keď aj, tak trvajú max 2 týždne v roku.
    Tepelné čerpadlo má opodstatnenie aj u nás, ale bez neho to tiež nieje žiadna tragédia.. A možno si zvykneme žiť vďaka ev zdravšie a neprekurovat interiéry na 24stupnov a to hlavne v zime. Je to náš chorobný zvyk, z ktorého sme všetci chorí a náchylní na prechladnutie. Taký Angličan, Holanďan alebo Belgican bol vždy veľmi zaskočený, keď si sadol so mnou do auta pri zimných teplotách a ja som kuril na 22. A potom v lete sme naopak schopní chladiť na 19.

  2. Teplota okolia je problém spotreby energie aj u spaľovacích motorov. Je to vec tepelných strát motora, ale aj odporov „proti pohybu“ za nízkych teplôt. Teraz v zime mi stúpla spotreba u TDI 2,0 Euro 6 o 1 až 2 litre! Uvidíme, ako sa časom podarí tieto straty kapacity batérií znížiť! P.S. Myslím, že u BMW mali v minulosti, ako extra výbavu, akumulátory tepla z práce motora, ktoré po jeho vychladnutí cez noc na ráno motor predohriali. To sa zrejme pre cenu a nízku účinnosť v praxi neujalo.

  3. VW nakupuje batérie od LG Chem, ktoré sú vyrábané v Poľsku a majú veľmi zlú kvalitu a použité technológie. Tesla S testovala svoje auto v Nórsku pri teplotách-10 až-15 a jej dojazd bol iba o 15% menší a to bez tepelného čerpadla. Tesla Y ktorá má tepelné čerpadlái, má minimálnu stratu na dojazde vďaka nemu, pretože vykurovanie samotné veľmi zaťažuje batérie, ktoré sa rýchlo vybíjajú.
    VW má nepružnú sieť dodávateľov s OEM technológiami, nie veľmi spoľahlivý softvér(ktorý fatálne zlyhával v testoch). Dobehnúť za rok technologicky TESLU, ktorá je vyše 6 rokov vpredu je utópiou. Narýchlo šité technológie, softvér apod. majú veľký potenciál kontraproduktívneho efektu než progresu.

    • To je vážne „obvinenie“! Ak je to tak, tak to bude mať VW veľmi ťažké s nábehom výroby a počtom sľubovaných vozidiel ….

  4. Z praktického hlediska dává smysl uvádět spotřebovanou energii na vytápění/chlazení v kWh a ne v procentech z dojezdu vozu. Je to vhodnější i k porovnání napříč celou nabídkou EV.

Pridajte komentár