Koľko by mohli zarobiť majitelia elektromobilov v rámci V2G? | Štúdia

3

Elektromobily a plug-in hybridy môžu vypomôcť aj so stabilizáciou elektrickej siete, do ktorej by v čase potreby „spätne“ poskytovali energiu zo svojich batérií, v rámci tzv. V2G systému. A nebolo by to zadarmo.

Viaceré automobilky, napr. Nissan, VW, BMW, Honda či Mitsubishi (a špekuluje sa aj o Tesle), pracujú na systémoch Vehicle-to-Grid (V2G), v rámci ktorých dokážu vozidlá vybavené batériou s relevantnou kapacitou poskytovať uloženú energiu „spätne“ do siete. A to môže byť užitočné z viacerých dôvodov.

Tým najzásadnejším dôvodom je schopnosť vypomáhať elektrickej sieti napríklad v čase špičky, kedy sa použije energia z batérií na stabilizáciu siete. Pripojené vozidlá sa tiež môžu stať úložiskom energie z obnoviteľných zdrojov, najmä v čase nízkeho dopytu po el. energii.

Schopnosť elektromobilov poskytovať energiu z batérií môže byť tiež užitočná v prípade výpadku prúdu v  domácnosti, pri nabíjaní iných elektrických vozidiel či napájaní rôznych elektrických zariadení.

Vďaka spomínaným schopnostiam môžu elektromobily svojim majiteľom zarábať peniaze, keďže poskytovanie uloženej energie elektrickej sieti, najmä v čase špičky, kedy to môže byť kriticky dôležité, nebude zadarmo.

A nedávna štúdia študenta magisterského ročníka odboru Automotive a Mobility manažment na Univerzite aplikovaných vied v Ingolstadte, Dominika Storcha, ktorá bola uskutočnená v rámci diplomovej práce pod dohľadom Thomasa Beckera, profesora Digitálneho automotive manažmentu, sa zaoberala práve tým, koľko by mohli majitelia elektromobilov zarobiť, keby poskytovali „V2G služby“, upozorňuje portál Ecomento.

Za súčasného stavu má byť niečo také teoreticky nerentabilné, a to kvôli nákladom na vozidlo s podporou V2G a obojsmernú nabíjaciu stanicu. Navyše má aktuálne existovať viacero technických a regulačných prekážok, súvisiacich s fungovaním V2G systému.

Budúcnosť už vyzerá lepšie

Avšak v prípade budúceho výhľadu a zahrnutia 10 miliónov pripojených vozidiel, ktoré by sa využívali na jazdenie len 1 hodinu denne, to má byť už iná káva. Výpočty totiž ukázali, že ak by boli elektromobily k dispozícii 23 hodín a poskytli sieti 10 % kapacity svojej batérie, táto energie navyše by dokázala uspokojiť potreby 135 000 štvorčlenných domácností na 1 mesiac.

nissan v2g

Zdroj: Nissan

Storch tiež vypočítal, že majiteľ elektromobilu by si v takom prípade mohol v rámci nemeckého trhu zarobiť ročne sumu, ktorá sa hýbe v dolnom až strednom trojcifernom rozsahu. Takže to nemusí byť veľa. Avšak ak budú elektromobily bežne vybavené batériami, ktoré bez problémov prežijú vozidlo aj po zvýšení nabíjacích/vybíjacích cyklov vplyvom V2G, tak prečo nie…

V2G systémy sa pritom už testujú. V USA dokonca už od roku 2015, pričom zapojení elektromobilisti získali na začiatku projektu darčekové poukážky v hodnote 1 000 $ a navyše si mohli zarobiť ďalších 540 $. To platilo zrejme počas prvých 3 rokov trvania projektu. V tomto období doň bolo zapojených 350 vozidiel BMW i3.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nissan Leaf získal povolenie, ktoré z neho robí mikro-elektráreň
V SR má byť o 10 rokov 141 000 elektromobilov. Pomôžu elektrickej sieti
VW chce konkurovať energetickým firmám. Využije pritom elektromobily

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

3 komentáre

Pridajte komentár