Elektromobily dosiahli „bod zlomu“ v 31 krajinách. Viaceré sú prekvapením

37
  • Nové technológie ako napr. mikrovlnné rúry či televízory sa spočiatku ťažko presadzovali.
  • Podobne je to aj s elektromobilmi. Avšak nová analýza od Bloomberg Green ukazuje, že počet krajín, kde plne elektrické autá dosiahli tzv. bod zlomu, po ktorom by mal ich podiel pomerne prudko stúpať, sa rozšíril už na 31.
  • Medzi nimi sú aj štáty, ktoré by mnohí zrejme neočakávali.
  • A spaľovacie autá sa majú skôr či neskôr stať múzejnými exponátmi. A to aj napriek možnému spomaleniu rastu elektromobilov

Bloomberg vo svojej najnovšej analýze ohľadom prijatia elektromobilov pripomína, že tzv. bodom zlomu pre nasledujúce masové rozšírenie je dosiahnutie 5-precentného podielu predaja v rámci nových áut. Podľa doterajších skúseností môže s istými výnimkami po prekonaní tejto hranice nasledovať vzostup z 5 na 25 % do 4 rokov.

Bloomberg v prípade rastu elektromobilov po prekonaní bodu zlomu spomína aj tzv. S-krivku, ktorá by priniesla pomerne rýchle osvojenie technológie elektrického pohonu. Podobne ako tomu bolo v minulosti napr. v prípade mikrovlnných rúr, televízorov, mobilných telefónov či LED žiaroviek.

Medziročný skok

Podľa najnovšej analýzy Bloombergu bol ku koncu minulého roku v prípade elektromobilov dosiahnutý bod zlomu (teda 5-% podiel predaja v rámci nových áut) v 31 krajinách sveta. Rok predtým sa to týkalo len 19 krajín.

Mnohí zrejme tušia, že medzi týmito krajinami chýba Slovensko. Za vinu to pritom môžu dávať aj nižšej životnej úrovni ako v najvyspelejších krajinách a cenám elektromobilov. Bod zlomu však bol dosiahnutý aj vo viacerých  ekonomicky slabších štátoch či krajinách s podobnou úrovňou.

Prekvapenia?

Bod zlomu okrem tradičných lídrov v elektromobilite dosiahli aj krajiny ako Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, Slovinsko, Estónsko či Turecko a Thajsko. A napr. Poľsko, India či Indonézia majú byť na dobrej ceste. Vzostup sa tiež očakáva v rámci Južnej Ameriky, najmä vďaka expanzii čínskej automobilky BYD.

KrajinaPredaje Q4/2023 (ks)Trhový podiel (%)
Nórsko25 02879,6
Island3 50758,4
Dánsko21 89044,9
Švédsko31,7839,8
Fínsko6,68635,3
Holandsko29,19935,1
Írsko1 16433,9
Belgicko25,75225,3
Portugalsko11 26524,3
Švajčiarsko16,58123,9
Čína1 879 60023,8
Rakúsko13 08323,3
Izrael6,77222,9
Francúzsko98,75520,3
Nový Zéland7,43520,0
Nemecko138,3919,6
VB79,60217,6
Thajsko23,86412,6
Turecko36 02612,0
Rumunsko3,65510,8
Slovinsko1 12610,7
Austrália21,5719,5
Kanada38 1609,4
Španielsko20 6668,7
USA313 8228,1
Estónsko4007,5
Južná Kórea36 0096,9
Maďarsko1 6146,5
Bulharsko5515,8
Taliansko21 0335,4
Grécko1 5795,3

Zdroje údajov: Bloomberg Green, BloombergNEF, BI, Marklines, JATO, ACEA, CATARC, Australia FCAI, New Zealand Transport Ministry via Bloomberg.com

Bloomberg aktuálne vyzdvihuje najmä krajiny Thajsko a Turecko, ktoré sú veľkými „skokanmi“. Thajsko prekonalo 5-% bod zlomu v 1. štvrťroku 2023 a už v 4. štvrťroku 2023 dosiahlo podiel 12,6 %. A Turecko poskočilo z 5 % (Q3/2023) na 12 % (Q4/2023) dokonca len behom jediného kvartálu, pričom sa stalo 4. najväčším trhom s elektromobilmi v rámci Európy. A to najmä vďaka novej domácej „elektromobilke“ TOGG.

Celosvetový bod zlomu a možné spomalenie rastu

Globálny bod zlomu pre elektromobily bol podľa Bloombergu dosiahnutý v roku 2021. A v 4. štvrťroku 2023 tvoril ich podiel 12 %. Spomínaných 31 krajín pritom dokopy predstavuje 2/3 celosvetového trhu s automobilmi.

Napriek mnohým príkladom rýchleho rastu trhového podielu elektromobilov však analytici Bloombergu nevylučujú „medziročné spomalenie alebo spätné pohyby v dôsledku prerušenia dodávateľského reťazca, hospodárskeho poklesu, bankrotov a politiky“.

Medziročný rast a spaľováky ako múzejný exponát

BloombergNEF v roku 2024 očakáva medziročný rast áut do zásuvky (elektromobily + plug-in hybridy) o 22 %, čo by znamenalo spomalenie rastu. To však nemá dramatickejšie ohroziť dlhodobé vyhliadky ohľadom masového prijatia elektromobilov. Podľa minuloročnej analýzy má rast pokračovať, kým sa zo spaľovacích áut skôr či neskôr nestane „múzejný exponát“.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Aký je počet elektromobilov v SR a ktoré značky boli najpredávanejšie v r. 2023?
Predaje Tesly sa prepadli, aj tak však prebrala žezlo od BYD a dosiahla iný rekord
Elektromobily majú byť onedlho lacnejšie na výrobu ako spaľováky, ale drahšie na opravu
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

37 komentárov

      • Aj tak si myslím, že táto štatistika je tak trochu taká, ako aj jej vtipná definícia: „Veľmi presná práca s veľmi nepresnými číslami“! 🙂

        P.S. Nechcem sa tým nikoho dotknúť, alebo ho uraziť! Len ja mám taký pocit! …..

        • Esteze matematika sa neriadi pocitmi ale cislami. V podstate si povedal len to, ze nerozumies statistike bez toho, aby si povedal, ze nerozumies statistike.

          • Ahoj MYK štatistik! Opakujem: Aj tak si myslím, že táto štatistika je tak trochu taká, ako aj jej vtipná definícia: „Veľmi presná práca s veľmi nepresnými číslami“!

    • hej. môže to ísť ešte rýchlejšie ako si myslíš … je reálny predpoklad, že v roku 2030 už nikto normálny nebude chcieť benzínové auto lebo to nebude dávať žiadny zmysel …

  1. Autá prosím vás neporovnávajte s mikrovlnkami… Pokiaľ elektrické autá nebudú mať dojazd ako spalovaky a na pumpe nebudú dlhšie ako spalovaky tak bod zlomu nenastane. V Nemecku chcú zaviesť nabíjanie elektro áut len v určitý čas… A to nechcem menovať ďalšie okolnosti…

    • Podla takychto vyplakavani to vyzera, ze vsetci jazdia denne cez 500km a nabijaju kazdy den z nuly na 100%. A vsetci naraz. Ach aki su ludia hlupi a lahko zmanipulovatelni.

      • Nie, nie! Súčasné potreby a podmienky nabíjania nemusia každému vyhovovať, a častejšie „pobehovanie s káblom, a ku káblom a nabíjacím bodom, ako je to pri klasickom tankovaní, sa im môže rýchlo zunovať! Našťastie je tu pre nich ešte stále ICE klasika, ktorá v EURO 6 nie je takým démonom, ako sa to mnohí snažia prezentovať!

        Napriek tomu, čo som povedal, stále fandím pokroku v elektromobilite!

        • Stale tu vsak bude pre tie EURO6 auta „vypustat“ uhlikovu stopu ropne vrty, tankery, cisterny, rafinerie, zasobovacie cisterny k cerpackam, cerpacky, silne znecistenie okolo nich, hluk, smrad. enviromantalna zataz pri ch prevadzke, drahe kovy na katalyzatory, cela ta masineria aj okolo olejov atd. Takze EURO6 a 7 je len snaha, aby nase deti pri skolach a skolkach nedychali smrad z aut, ktorymi ich tam donesu rodicia, ci okolita doprava, aby nemocnice pri otvoreni okien nevpustili dnu viac skodlivin, ako vypustia von. Spalovak bude len na raritne ucely, ako su dnes kone na zvazanie deva v tazko pristupnych lokalitach.

          • Ale to dnes platí aj pre získavanie surovín a výrobu BEV!!! A ak by sme dnes zastavili výrobu a prevádzku všetkých spaľovákov, tak sa „celý svet“ zastaví a skolabuje, a nevyrobí sa ani len jedno nové BEV! Taká je realita, ktorú musíme meniť postupne ……

          • Lenze suroviny pre BEV sa nepalia! Jednosmerne a bez recyklacie ako ropa. Vytazis, spalis, vytazis, spalis, do nekoncena. Resp. do (pomerne blizkeho) konecna, lebo je to neobnovitelny zdroj.
            Raz vytazene suroviny do baterii sa budu recyklovat az sa technologia ustali a najma BUDE ČO recyklovat, lebo drtiva vacsina toho mala EV stale jazdi. A este dlho jazdit bude.
            Okrem toho plati raz a prevzdy, ze na rozdiel od USA, Europa ropy nema. Ma ju donekonecna dovazat v takych mnozstvach ako teraz a platit tolko miliard teroristom? Treba to vyrazne obmedzit aby ostalo aj na plasty, lebo tu nahradu nemame.

      • Presne, a pritom tie informacie su tak lahko dostupne. Alebo, keby sa aspon spytali susedov a kamaratov, co uz ev maju..ale nie, hlupi proste chcu verit hlupostiam.
        A za 5 rokov, ked uz vacsina prejde na ev, tak ostanu nielen za hlupych, ale i poslednych.
        Snad neostaneme krajinou hlupych, ktori si budu volit mafianov, zlodejov a vrahov donekonecna.

    • Bod zlomu nastane az ludia pochopia ze s EV sa funguje inak. Podobne ako kedysi pochopili ze so spalovakom sa funguje inak ako s konskym povozom. 🙂 Ciastocne to suvisi s infrastrukturou ked je treba vybudovat pokrytie parkovacich miest nabijacimi bodmi (AC stlpikmi 3-22kw ale kludne aj zasuvkmi 230V/6-25A). Idelne je nabijat EV pri parkovani, nestraca sa tak ziadny cas.
      Spalovakom sa tiez museli vybudovat pumpy pretoze sa nedokazali napast hocikde pri ceste, alebo doma ako kone. Chciet aby EV museli chodit na „pumpy“ ako spalovaky je nezmysel.
      Ano pri tranazite sa vyuziju DC/UFC/HFC na tahoch, ale bezny denny a niekoho i tyzdenny najazd europana sa s kludom nabije za hodinu parkovania na AC.

    • už teraz idú do predaja auta s nabíjaním 10 minut z 10 na 80% a dojazd tak 500 km, ani dnesne bezne auta nemaju vacsi dojazd a načo aj, že?

  2. Zatiaľ čítam o „právach“ vlastníkov smraďochov na 1000 km dojazd, ale ja sa hlásim so svojim právom na čistý vzduch v meste a nehlučnú pemávku. Zvlášt teraz keď po večeroch burácajú ulicami autá s upravenými výfukmi a osobitnou kategóriou sú motorkári a štvorkolkári, ktorí každému na sídlisku musia ukázať ake reve ich motor.

    • Milý PETER, uvedom si, ako je tvoje vyjadrenie egoistické! Tvoje právo na kľud a čistý vzduch v meste! A čo inde na svete, tam sa môžu dolovať suroviny na výrobu, a bežať výroba napr. aj tých elektromobilov, len aby ty si mal v mestečku „tichúčko a čistý vzdúšik?! Právo na to máme všetci, len to tak rýchlo nebude! Zamysli sa trochu nad sebou, nie len nad „ostatnými“. Prečítaj si niečo o emisiách ICE pred zavedením EURO normy, a súčasných emisiách EURO 6 ! A škodlivé emisie nie sú len o autách ….

      • Štát je podľa ústavného súdu povinný starať sa o zdravie občanov, o zdravé životné prostredie. Prečítajte si, koľko úmrtí ročne spôsobuje znečistený vzduch, znečisťujú ho hlavne ICE. Suroviny sa neťažia v mestách a na ICE sú tiež potrebné suroviny, kovy a hlavne ropa, ktorá sa ale nedá recyklovať – na rozdiel od surovín v batériách. Pozrite si olejové fľaky na parkoviskách z netesných motorov, olej sa dažďami splachuje do spodných vôd. Zamyslite sa nad sebou, kým ešte nejaký čistý vzduch, zelené lesy a pitnú vodu máme. (Už sú v Európe krajiny, kde pitná voda dochádza, napr. Španielsko, Taliansko a iné, kde je z vodovodov netečie a je na prídel za drahé peniaze z cisterien, napr. Mexiko a Juhoafrická republika.

        • S tymi flakmi to je pravda. Domaci vydlazdil dvor a nasledne ked videl olejove skvrny na nej tak zakazal tym co tecie olej parkovat vo dvore. Teraz za plotom na trave parkuje vacsina spalovakov a olej tecie do pody a zrejme az do tych podemnych vod. Vo dvore zostalo moje BEV a 3 spalovaky tak mozem parkovat ako chcem. . Na trave pred plotom sa biju o miesta. 🙂

      • EURO6 je výsmech. Rozdiel pred zavedením EURO normy a EUROxy je značný, ale stačí sa pozrieť na rozdiel medzi EURO5 a EURO6 a je jasné, že spaľovacie motory sa už moc zlepšovať nedokážu. Zato elektrifikácia má veľa priestoru na zlepšovanie. V súčasnosti je veľa prekážok, ale keď sa človek zamyslí nad tým, aké autá tu budú jazdiť o 30-50 rokov, tak spaľovacie to nebudú. Áno, v súčasnosti elektromobilita nie je pre každého, ale ide dopredu míľovými skokmi, zároveň sa vyvíja tlak na ďalšie oblasti (energetická sieť a pod.).

        Nech si ľudia nadávajú koľko chcú, ale elektromobily vyhrajú. Je to len otázkou času.

        • sorry, myslel som Euro 7, ale aj tak je jasné, že benzínové motory sa už vyvíjajú len mierne. Najväčší pokrok v súčasnosti dosahujú vďaka elektrifikácii.

      • Vsetko co je okolo nas v kazdodennom zitote sa niekde tazi a spracovava. Sa mame zrazu pokrytecky pos**t lebo tu niekto ide moralizovat o vyrobe baterii? Zrazu nas silno trapia baterie, ktore za svojui zivotnost nasobne prekonaju zataz spojenu s ich vyrobou? A coze ta netrapia plasty, ktorych len za tyzden vyprodukujes za hromadu a po kratuckej dobe ich vyuzitia sa budu „rozkladat“ stovky rokov? Pokrytectvo na n-tu a este tupoza k tomu!

    • najvacsia cast emisii pochadza z brzdovych oblozeni a nie z motorov. a staci mat mild hybrid a voila, dosiahli sme brzdenie elektromotorom ako u EV, ale s este lepsim vysledkom kvoli nizsej vahe vozidla.
      okrem toho sucasne spalovacie motory , pokial ich nevytacas nad 4000 su velmi tiche. jediny randal robia vyfuky, ktore boli k tomu ucelu navrhnute. pokial ta uroven hluku niekomu vadi, nech vola policiu, alebo napise list do euroskeho parlamentu, nech znizia povolenu normu.

      • Najväčšia a pre ľudí a klímu najškodlivejšia časť emisií pochádza z výfukov. Pri brzdení elektromotorom nevznikajú žiadne škodliviny z brzdového obloženia, takže žiadny mild hybrid nemôže dosiahnuť lepší výsledok ako je čistá nula.

      • Mildhybrid s tymi drobnym motorcekom tazko moze dosiahnut brzdnu silu eleketromotora BEV. Keby takou brzdil tak rekupercny vykon 70-200+kw by tu jeho 48V mikrobateriu usmazil vmziku.

        • nie kazdy mild hybrid ma maly motorcek. honda crv ma 135kw elektromotor a 120kw generator pre nabijjanie.
          Snad si nemyslis, ze tesla plaid regeneruje 500kw motorom. to by pri one pedal driving zastavila zo 100-0 pod 3 sekundy 😀

  3. 😀 ak som ta spravne pochopil, ty si myslis ze Ev namuju emisie, ktore sa podielaju na sklenikovom efekte?
    Tak mi vysvetli, preco v emisnej norme EURO7 stoji pravidlo ze EV budu moct produkovat maxialne 3mg/km PM10 castic ?????

  4. ked budu elektromobily vyhodnejsie ako spalovaky pre bezneho človeka….tak potom nastane bod zlomu ….zatial aj ludia co maju nejake to ekologickejsie citenie…..kupuju si spalovaky 🙂

Pridajte komentár