Na základe titulkov médií by sa mohlo zdať, že doteraz zhorelo viac Tesiel a iných elektromobilov, ako ich v skutočnosti jazdí po cestách. Požiarom bežných áut sa však už toľko pozornosti nevenuje. Ako to teda je, či môže byť?
Bežná technológia
Elektromobily sa od bežných spaľovacích áut odlišujú aj trakčnou batériou. Ide pritom o batériu, ktorá má v prípade drvivej väčšiny vozidiel rovnakú základnú technológiu (Li-ion) ako batérie používané v bežnej elektronike, ktorú nosíme napríklad vo vrecku, na tele či v ušiach.
Táto technológia je pritom vo všeobecnosti považovaná za bezpečnú, inak by sme ju nemohli bežne využívať. Samozrejme, v ojedinelých špecifických prípadoch môže dôjsť k poškodeniu zariadenia, ktoré sa dotýka aj batérie, dôsledkom čoho môže vzniknúť požiar. A to sa môže týkať aj elektrických automobilov.
Horiace Tesly „predávajú“
Žiaľ, o požiaroch žiadnych iných zariadení a strojov sa neinformuje v takom rozsahu a s tak zveličenými skutočnosťami či dokonca zavádzajúco, ako o elektromobiloch, obzvlášť značky Tesla. Čo presne je za tým, je ťažké objektívne zhodnotiť. Zdá sa však, že bombastické titulky o horiacej Tesle v „mainstreamových“ médiách sú magnetom na „prekliky“.
V tomto prípade môže ísť o nevedomosť daných médií či ich redaktorov, ale aj o úmysel. Úmyselné šírenie dezinformácií môže byť pritom aj v záujme iných strán, ktoré označil John Mayo-Smith za Aligátorov. Tieto správy sa pritom šíria medzi ľuďmi veľmi rýchlo a ochotne. To môže vyplývať aj z bežného ľudského strachu z nepoznaných vecí. A „nové“ technológie nie sú v tomto smere žiadnou výnimkou.
1 z 8 požiarov sa týka áut
Portál Cleantechnica však prostredníctvom štatistík FEMA upozorňuje na to, že požiare spaľovacích vozidiel sú žiaľ bežnou každodennou záležitosťou. Len v USA v rokoch 2014 až 2016 došlo k požiarom 171 500 cestných vozidiel (priemerne 150+ denne). Toto číslo pritom nezahŕňa desiatky tisíc hasení vozidiel, ktoré začali horieť neskôr na miestach dopravných nehôd.
Pritom výjazdy hasičov kvôli požiarom automobilov sa podieľali na ich celkovom počte až 13 %. To znamená, že cca 1 z 8 výjazdov malo na svedomí horiace cestné vozidlo. Najviac požiarov (62 %) sa pritom vyskytlo v oblasti motora podvozka a kolies.
Dúfame, že časom budú k dispozícii štatistiky od autorít, v rámci ktorých budú odlíšené požiare jednotlivých druhov vozidiel, vrátane podielu požiarov, ktoré majú na svedomí trakčné batérie, zohľadňujúc aj to, či došlo k požiaru po dopravnej nehode. Mimochodom, na ochranu batérií e-áut sa kladú veľké nároky. Napríklad Tesly Model S a Model X ich majú „zapečatené“ v titánovom kryte, pričom po havárii sa automaticky vypne ich napájanie.
Keby neboli bezpečné, tak ich nemožno kúpiť
Takže žiadne obavy, elektrické automobily sú minimálne tak bezpečné ako tie konvenčné. Veď inak by nemohli prejsť crash testami a homologizačnými procesmi, pričom by sa nemohli dostať do predaja. Navyše výsledky crash testov naznačujú, že by mohli byť bezpečnejšie ako bežné autá.
Danou problematikou sa zaoberá aj nasledujúce video v češtine:
Zdroj titulnej fotografie: Feuerwehr der Stadt Landeck/Facebook
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla vyšetruje nedávny požiar Modelu S a preventívne aktualizuje softvér batérie
Ďalší mýtus zborený: Recyklácia batérií e-áut funguje už dnes
Čerpacími stanicami budúcnosti sú garáže a parkovacie miesta