Nákladová parita elektromobilov a spaľovákov má byť dosiahnutá čoskoro aj vďaka prudkému poklesu cien batérií, uvádza Goldman Sachs

9

Jednou z najzaujímavejších otázok v oblasti elektromobility je, kedy sa elektromobily vyrovnajú spaľovacím autám z hľadiska ceny. A aktuálny odhad pridáva medzinárodná investičná banka Goldman Sachs, ktorá očakáva prudké zlacňovanie batérií v blízkej dobe.

Goldman Sachs sa vo svojej analýze zameriava na cenovú paritu elektromobilov a spaľovacích áut z hľadiska celkových nákladov na vlastníctvo (tzv. TCO). Tie by mali okrem obstarávacej ceny a prevádzkových + servisných nákladov zahŕňať napr. aj náklady na poistenie či amortizáciu.

Analytici tejto známej investičnej banky pritom za hlavného ťahúňa klesajúcich nákladov na elektromobily považujú batérie. Očakávajú totiž, že ich ceny klesnú do roku 2025 na 99 $/kWh na úrovni batériového packu. Už roky sa pritom za kľúčové v oblasti cenovej parity elektromobilov a spaľovákov považuje prelomenie hranice 100 $/kWh.

Spomínaná „magická“ hranica 100 $/kWh má pritom podľa všeobecných odhadov z minulosti priniesť paritu elektrických a spaľovacích áut z hľadiska obstarávacej ceny. Investičná banka však na základe svojej aktuálnej analýzy očakáva pri cene batérií 99 $/kWh paritu len v rámci celkových nákladov na vlastníctvo (TCO).

Vývoj cien batérií a trhového podielu elektromobilov

Goldman Sachs predikuje, že ceny batérií do elektromobilov klesnú do roku 2025 o 40 % v porovnaní s rokom 2022. Takmer polovicu majú mať na svedomí klesajúce ceny surovín ako lítium, nikel a kobalt. A prispieť majú aj nové batériové technológie, napr. anódy na báze kremíka či väčšie formáty článkov.

Analytici tiež odhadujú, že od roku 2023 do roku 2030 budú klesať ceny batérií v priemere o 11 % ročne. A cenovú paritu elektromobilov a spaľovákov z hľadiska TCO očakávajú „približne v polovici tohto desaťročia“.

vyvoj cien baterii goldman sachs

Zdroj: Goldman Sachs

Aj na základe odhadovaného vývoja cien batérií a elektromobilov Goldman Sachs v rámci bežného scenára očakáva, že celosvetový podiel plne elektrických vozidiel sa zvýši z 2 % v roku 2020 na 17 % v roku 2025, na 35 % do roku 2030 a na 63 % do roku 2040. A v prípade optimistického scenára to má byť 21 % do roku 2025, 47 % do roku 2030 a 86 % do roku 2040.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektromobily budú už onedlho lacnejšie ako spaľováky z hľadiska TCO, tvrdí slovenský IEP
Vyrovnanie cien elektromobilov a spaľovákov je podľa Volva blízko. Honda a Renault nesúhlasia
Porovnanie cien elektromobilov v Európe, Číne a USA. Číňanom môžeme len závidieť
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

9 komentárov

  1. Goldman Sachs ma zaujíma ako Eskimáka najnovšia kolekcia plaviek – pre Eskimákov.
    Skúste spropagovať toto do kín – a vypýtajte si pre mňa-za mňa dotáciu aj od Goldman Sachs 🙂
    „https:/…/“
    Veľa Šťastia! (Úprimne, žiadna Irónia)

  2. Zdroje uvádzajú, že ceny čínskych domácich batériových článkov sú 70-75 $/kWh pre LFP a 80-90 $/kWh pre NMC. Takže Čína je už teraz tam, kde to Goldman predikuje v roku 2025.

    • Súhlasím s Milošom. Goldman Sachs rád vydáva manipulatívne správy, aby následne mal na čom zarobiť. Oveľa zaujímavejšie je sledovať vyjadrenie čínskeho ministerstva hospodárstva, ktoré už na konci roka 2022 hovorilo o priemernom rozdiele 10% v neprospech BEV vs ICE. Po cenovej vojne v priebehu celého roku 2023 si dovolím tvrdiť, že BEV sú lacnejšie ako ICE. Pekným príkladom je VW ID3, ktorý sa v Číne predáva za cca 15.600€ a VW Golf za cca 20.000€ (údaje čerpané z oficiálnej stránky FAW-Volkswagen ). Game is over!

      Je čas bojovať za zrušenie dotácií a naopak elektromobilitu podporiť znížením legislatívnych prekážok pri budovaní nabíjacej infraštruktúry a hlavne prenosových sietí. Nemusíme nič vymýšľať, zaostalá a namyslená Európa musí doháňať a kopírovať vyspelú Čínu a Teslu.

  3. Dosť odvážna predstava, Čína už teraz obmedzuje vývoz materiálov na výrobu batérií a i konflikt s Ruskom neveští nič dobrého, ukazuje sa, že to nemá konca kraja a pritom aj z Ruska sú mnohé dôležité suroviny v nemalých množstvách. No a v neposlednom rade Afrika, tá sa tiež destabilizuje, Niger a nedávny prevrat, pričom pridať sa môžu ďalšie konflikty .. atď, atď … Myslím, že bankári asi už prestali vychádzať von, žijú v svojej ulite a uniká im vývoj sveta.

Pridajte komentár