Elektromobily by mohli byť naopak menej náchylné k požiaru ako spaľovacie autá | Analýza

1

Pri mediálnom pokrytí požiarov elektromobilov môže mať človek pocit, že tieto vozidla sú z tohto hľadiska veľmi nebezpečné, resp. že sú oveľa rizikovejšie ako spaľovacie autá. Fakty však ukazujú, že tomu tak nie je, pričom dokonca opak by mohol byť pravdou. A s analýzou, ktorá v rámci možností porovnáva požiare automobilov s rozličným typom pohonu, prichádza aj špecialita na poistenie áut, spoločnosť Autoinsuranceez. Vďaka jej výsledkom si pritom môžeme vytvoriť aspoň hrubú predstavu, ako to je.

Už v minulosti sa odborníci vyjadrili, že neexistuje väčšie riziko požiaru elektromobilu, ako je tomu v prípade konvenčného spaľovacieho auta. A nedávna analýza od spoločnosti Autoinsuranceez, ktorá sa špecializuje na informácie ohľadom poistenia áut, teoreticky naznačuje, že elektromobily by mohli byť v tom smere (ďaleko) bezpečnejšie ako spaľovacie autá.

Autoinsuranceez informuje, že v rámci svojej analýzy vychádzala z údajov od Národného úradu pre bezpečnosť dopravy (NTSB), Úradu pre štatistiku dopravy (BTS) a vládneho portálu Recalls.gov. Tzn., že analýza sa vzťahuje k automobilovému trhu v USA.

Riziko požiaru sa pritom určovalo na základe počtu predaných vozidiel s daným pohonom a počtu zaznamenaných požiarov vozidiel s daným pohonom. Výsledkom pritom je, že na 100 000 predaných elektromobilov pripadá v priemere 25,1 požiarov, na 100 000 predaných spaľovacích áut pripadá v priemere 1 529,9 požiarov a na 100 000 predaných hybridných áut, ktoré majú najzložitejší pohonný systém, pripadá v priemere až 3 474,5 požiarov.

elektromobily spalovacie auta poziare porovnanie

Zdroj: Autoinsuranceez

Otázne záležitosti

Samozrejme, treba povedať, že v prípade elektromobilov máme najmenšiu celkovú vzorku, keďže tieto vozidlá majú v USA pomerne malý trhový podiel. Taktiež je možné, že priemerný vek zahrnutých spaľovacích áut je vyšší ako v prípade zahrnutých elektromobilov, pričom sa dá predpokladať, že staršie vozidlá sú náchylnejšie na poruchy, ktoré súvisia aj s rizikom požiaru. V prípade elektromobilov to však nemusí byť úplná pravda v rovnakej miere.

Porovnanie príčin zvolávacích akcií vzťahujúcich sa k elektromobilom a spaľovacím autám v rámci roku 2020 môže teoreticky naznačovať, že v prípade spaľovákov môže byť najväčší rizikom únik paliva či elektrický skrat. V prípade elektromobilov sú to batérie.

Je pritom zaujímavé, že z vedeckého projektu SafeBattery vyplýva, že batériové články s výraznejšie degradovanou kapacitou (vplyvom cyklov nabíjania/vybíjania, ktoré stúpajú s vekom auta) majú po internom skrate „oslabený priebeh tzv. tepelného úniku“. Klesá tak nielen ich energetický potenciál, ale aj pravdepodobnosť náhodného požiaru batérie elektromobilu. Takže z tohto hľadiska by mohli byť elektromobily s pribúdajúcim vekom menej náchylné na požiar.

Skôr pre získanie predstavy

Každopádne výsledky analýzy Autoinsuranceez treba brať skôr ako niečo, čo nám umožní v rámci tejto problematiky získať aspoň hrubú predstavu, pretože zatiaľ zrejme nie je k dispozícii relevantné množstvo dát, ktoré umožní napr. plne objektívne porovnanie vozidiel s rovnakým priemerným vekom z rovnakého segmentu v rámci rovnakého počtu vzoriek.

Výsledky ale nie sú v rozpore s predchádzajúcimi analýzami a vyjadreniami odborníkov, z ktorých vyplýva, že elektromobily nie sú náchylnejšie k požiaru ako spaľováky. Či sú prípadne (aj oveľa) bezpečnejšie, budeme so štatistickou istotou vedieť zrejme až neskôr.

Zdroj titulnej ilustračnej fotografie: Los Angeles Fire Department/Flickr (CC BY-ND 2.0)

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nie je dôvod zakazovať elektromobilom vjazd do parkovacích domov, hovoria odborníci aj poisťovne
Po zrážke Tesly Model 3 so spaľovacím SUV začal horieť spaľovák. Je to podstatné?
Tesla vydala správu o nehodovosti a požiaroch svojich elektromobilov

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Jeden komentár

  1. snad kazdemu normalne rozmyslajucemu cloveku bolo jasne, ze tych par poziarov elektromobilov len nafukli media… dobre zaplatene samozrejme…

Pridajte komentár