V Číne stoja elektromobily v priemere len o 10 % viac ako spaľováky. Inde je rozdiel ďaleko väčší

0

Medzinárodná agentúra pre energetiku (IEA) zverejnila zaujímavú správu týkajúcu sa rôznych aspektov elektromobility. A to vrátane predaja, podpory, cien, počtu modelov či alokácie kapacít pre spracovanie surovín a výrobu elektromobilov.

IEA nám vo svojej aktuálnej správe Global Electric Vehicle Outlook okrem iného ponúka aj pohľad na to, čo sa vo svete elektromobility udialo minulý rok. V roku 2021 sa podľa IEA predalo rekordných 6,6 mil. automobilov do zásuvky (elektromobily a plug-in hybridy), čo predstavuje 100-% medziročný rast. A to tu máme rôzne krízy, kvôli ktorým klesli celkové predaje áut.

IEA pridáva tiež zaujímavý postreh. Aktuálne sa má totiž za týždeň predať toľko áut do zásuvky, čo v roku 2012 za celý rok. Napriek minuloročnému významnému rastu a problémom v globálnom dodávateľskom reťazci, rast predaja elektromobilov a plug-in hybridov nepoľavuje ani tento rok. Veď v 1. štvrťroku sa predalo okolo 2 mil. týchto áut, čo je medziročne o 75 % viac.

Koncom minulého roka po globálnych cestách podľa IEA jazdilo cca 16,5 mil. elektromobilov a plug-in hybridov, čo je trojnásobok v porovnaní s rokom 2018. Minulý rok k tomu najviac prispela Čína, kde sa predaj áut do zásuvky medziročne strojnásobil na 3,3 mil. ks. V Európe sa pritom predalo 2,3 mil. ks (nárast o 65 %) a v USA 630 000 ks (nárast o 100+ %).

Výrazne rozdiely v priemerných cenách

Úspech v Číne zrejme možno pripísať aj cenám tamojších elektrických áut. Priemerná cena elektromobilu v Číne bola podľa IEA totiž len o 10 % vyššia ako priemerná cena spaľovacieho auta. Nejde však o priame porovnanie podobných elektrických a spaľovacích áut, ale o celkový priemer na trhu. Každopádne Číňania majú k dispozícii množstvo cenovo dostupných elektromobilov na rozdiel od Európanov či Američanov.

Spomínaný neveľký cenový rozdiel v porovnaní so situáciou na iných veľkých trhoch, kde je rozdiel 45 až 50 %, má podľa IEA na svedomí aj to, že v Číne sa vyrábajú menšie elektromobily ako inde a tiež nižšie výrobné náklady.

Čína vládne kapacitám a výrobe

Z hľadiska výrobných nákladov Čína určite ťaží aj zo svojho lokálneho dodávateľského reťazca. Veď najväčší automobilový trh má doma viac ako polovicu celosvetových kapacít na spracovanie a rafináciu lítia, grafitu a kobaltu, ktoré sú spolu s niklom či mangánom kriticky dôležitými surovinami na výrobu batérií. Aj vďaka tomu sa tam vyrába až 75 % zo všetkých li-ion batérií. V Číne je pritom 70 % kapacít na výrobu batériových katód a 85 % kapacít na výrobu batériových anód. No a minulý rok bola v rámci tejto krajiny „zmontovaná“ viac ako polovica áut do zásuvky. Zvyšok sveta tak má zjavne čo robiť.

Rastie aj podpora elektromobility

Čo sa týka podpory elektromobility za minulý rok, podľa IEA sa celkové verejné výdavky na dotácie a stimuly medziročne zdvojnásobili na takmer 30 miliárd $. To je však stále „nič“ napr. v porovnaní s dotáciami fosílnych palív vo výške 5,9 bilióna $. Za prirodzený stimul pre elektromobilitu pritom môžeme považovať rastúci počet elektrických a plug-in hybridných modelov, ktorý sa mal od roku 2015 do roku 2021 späťnásobiť na 450.

Zdroj: IEA

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Priemerná cena elektromobilu klesla v Číne na polovicu, v Európe naopak značne stúpla
Rebríček najpredávanejších elektromobilov za rok 2021: Tesla, „Čína“ a tí ďalší
Ceny elektromobilov sa môžu kvôli nedostatku surovín zvýšiť až o 3 000 $ | E Source

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár