Ceny elektromobilov a spaľovákov sa začínajú v Nemecku vyrovnávať nielen vďaka vysokým dotáciám

4

Prieskumy ukazujú, že za jednu z najväčších prekážok prijatia elektromobilov považujú motoristi ich cenu. Vo všeobecnosti sa má totiž za to, že tá je oveľa vyššia ako v prípade spaľovacích áut. Ako to je však v tomto smere z hľadiska obstarávacej ceny a celkových nákladov na vlastníctvo vozidla v Nemecku, ktoré ponúka jedny z  najštedrejších dotácií na elektromobily (až 9 000 €)?

Nemecký think-tank Agora Verkehrswende zameraný na udržateľnú dopravu urobil analýzu (podrobnosti tu) cien a celkových nákladov na vlastníctvo elektrických a spaľovacích vozidiel dostupných na nemeckom trhu (vyše 8 000 modelov), a to na základe dát od ADAC.

Z hľadiska celkových nákladov sa pritom brali do úvahy položky ako strata hodnoty, energia/palivo, dane, poistenie a údržba počas prvých 5 rokov. Agora Verkehrswende pritom upozorňuje, že z hľadiska celkových nákladov na vlastníctvo vozidla vyjde v Nemecku elektrický ekvivalent modelu VW Golf priemerne lacnejšie (cca 40 000 €)  ako Golf s benzínovým motorom (cca 42 000 €). A to po zahrnutí miestnych dotácií.

Nemecký think-tank pritom na základe výsledkov analýzy uvádza aj všeobecné závery. A to, že „elektromobily sú už v mnohých prípadoch finančne atraktívnou alternatívou a že „elektromobily sú už dnes ekonomickou alternatívou k spaľovacím autám z hľadiska celkových nákladov po zahrnutí dotácií“. A vo vyšších segmentoch môžu byť elektromobily lacnejšie aj bez dotácií, a to aj v rámci obstarávacej ceny. Treba pritom povedať, že cena elektriny je v Nemecku jednou z dvoch najvyšších v rámci EÚ (takmer 2-násobok slovenskej ceny).

Elektromobily z vyšších segmentov sa „oplatia“ aj bez dotácií

Čo sa týka obstarávacej ceny, väčšina kupovaných spaľovacích áut stojí v Nemecku 29 000 až 53 000 €, zatiaľ čo v prípade elektromobilov to je 30 000 až 58 000 € po zahrnutí dotácií. Vo vyšších segmentoch sa ale situácia z hľadiska celkových nákladov preklápa v prospech elektromobilov.

V rámci vyššej strednej triedy (segment E) je podľa Agora Verkehrswende priemerná cena spaľovacieho auta z hľadiska celkových nákladov na vlastníctvo 77 000 € oproti elektromobilu s priemernou cenou 71 000 €, a to bez dotácií, ktoré sa mimochodom vzťahujú na vozidlá s cenou do 65 000 €.

No a zaujímavé je aj porovnanie celkových nákladov na vlastníctvo s plug-in hybridmi. Tie majú stáť bez dotácií v priemere vyše 61 000 € (po dotáciách bez mála 58 000 €), pričom v prípade elektromobilov to je cca 57 000 € (51 000 € po dotáciách).

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektromobil môže byť lacnejší ako spaľovák už aj v SR – z hľadiska celkových nákladov
Škoda porovnala prevádzkové náklady na elektrický Enyaq a benzínový Kodiaq
Ceny li-ion batérií klesli aj tento rok, trend sa však otáča, upozorňuje BNEF

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

4 komentáre

  1. Dotácie a subvencie sú extrémne rozsiahle v celom ICE reťazci. Problematické sú aj pre nepriehľadnosť, ktorá bola cielene budovaná desaťročia pre veľké záujmové skupiny. To je jeden z dôvodov problémov BEV, pretože tie pretláčali nové malé firmy, ktoré nemajú za sebou dlhodobo budovanú lobistickú sieť.

    Vzhľadom k dozretému stavu vývoja BEV je ideálne zrušiť dotácie a subvencie, pretože to je nástroj na likvidáciu stredných a malých firiem a slúži ako transfúzia krvi pre konglomeráty, ktoré vyciciavajú zbytok trhu. V podstate tým prichádza k neefektívnej alokácii zdrojov v ekonomike. Pre obyčajného človeka to znamená vyššie ceny tovarov, daní a zároveň menší príjem.

  2. Ja by som to celé skrátil asi takto : Pustime na európsky trh elektroauta za 16-tisíc eur a menej a počkajme potom,čo sa bude diať ?? Napríklad ,keď príde na trh Dacia Spring ,to som tiež zvedavý na jej odbyt ?? Autá za 40-tisíc a viac oslovujú totiž tak nanajvýš 40 % zákazníkov – to je ten hlavný dôvod stagnácie predaja v EU !!

    • Nemyslim si, ze by trh s BEV a PHEV v Europe stagnoval. V roku 2019 sa ich registrovalo 550 000 aut, v roku 2020 to bolo 1 325 000 a za 9 mesiacov 2021 uz 1.58 miliona a dalsie 2 mesiace spolu priblizne 400 tisic. Narast za rok 2021 je priblizne 70% oproti roku 2020 a 4-nasobok oproti roku 2019. Stagnacia je na Slovensku, ale v bohatych europskych krajinach predaje pekne rastu.

    • Uplne by stacilo ak by „dotovali“ nove BEV formou dlhodobych uverov s nulovym urokom a bez poplatku. Ludia by si ich uz splacali z usetreneho na prevadzke oproti ICE.
      Ked v sucasnosti ECB plati bankam za to ze si od nej poziciavaju peniaze, ktore potom dalej zo ziskom poziciavaju, tak by kludne mohli BEV uverovat bez polatkov (de facto z nasich vlastnych penazi/dani). To -1% od ECB a to ze ludia budu roky uctovat cez poskytujucu banku by im mohlo stacit za administraciu.
      Pripadne by este mohli ku kazdemu BEV davat aj nabijaciu kartu v hodnote trebars 10Mwh operatora ktoreho si kupujuci vyberie. Tym by podporili zaroven rozvoj nabijacej infrastrukturi, lebo si vyberiem takeho co rozvija svoju siet celoplosne, alebo lokalne (napr. svoju obec ak by budovala svoju siet v meste, na sidliskach, parkoviskach…)

Pridajte komentár