Elektromobily by mohli ohroziť rast slovenskej ekonomiky, ale…

11

Nadpis síce neznie pozitívne, na druhej strane, za možným dočasným útlmom výroby automobilov v Európe, ktorý by mohol zasiahnuť našu ekonomiku, má stáť transformácia automobilového priemyslu smerom k elektromobilite a klesajúci dopyt po dízloch.

Podľa analytikov banky Erste by mohol európsky automobilový priemysel zažiť v najbližších 5 rokoch turbulentné obdobie z hľadiska dopytu, a tým pádom aj objemu produkcie. A to by mohlo podľa nich zasiahnuť krajiny, ktorých ekonomiky sú do značnej miery závislé práve od výroby automobilov. Teda aj Slovensko.

Dôvodom pritom má byť nástup elektromobility, odklon od dízlov a zmena preferencií zákazníkov smerom k elektrickým vozidlám a z toho vyplývajúce možné odklady nákupu nových vozidiel, informuje SITA cez Webnoviny.

Celkový dopyt klesá, ale…

Zdá sa, že automobilový priemysel by mohol postihnúť trend klesajúceho dopytu, avšak podiel predaja elektromobilov v Európe neustále rastie. A to určite nielen vďaka príchodu Tesly Model 3 na starý kontinent. Európski zákazníci pritom strácajú záujem najmä o autá s dízlovými motormi (medziročný pokles o 17 % za 1. polrok 2019).

Zvyšujúci sa dopyt po elektrických vozidlách však zatiaľ nedokáže tento „výpadok“ kompenzovať. Jedným z dôvodov je pritom nedostatočná ponuka týchto vozidiel. Analytici uvádzajú, že elektrické a hybridné vozidlá patria do najrýchlejšie rastúcich segmentov (7,5 % podiel za Q2/2019 v EÚ) v rámci automobilového priemyslu, avšak automobilky nedokážu tento trend využiť naplno.

Podľa nich sú za tým výpadky dodávok a nedostatok batérií. A to dokumentujú aj dlhé čakacie doby na elektrické vozidlá či limitované počty týchto vozidiel vyhradené pre jednotlivé trhy. Šéf Kia Europe Emilio Herrera sa pritom nedávno vyjadril, že väčšina krajín už vypredala všetky pridelené e-vozidlá pre tento rok. V tejto súvislosti Herrera dodáva, že podcenili dopyt po elektromobiloch a nezabezpečili dostatočný objem batérií, čo limituje zvyšovanie produkcie.

Čaká sa na nové modely

Ďalším dôvodom klesajúceho dopytu v automobilovom priemysle má byť vraj aj to, že zákazníci čakajú na širšiu ponuku elektromobilov a zníženie ich cien. Odkladajú preto svoj nákup, pričom mnohí z nich už nechcú dízle, aj z dôvodu budovania nízkoemisných či bezemisných zón, do ktorých by sa s dízlovým vozidlom nedostali.

Čo Slovensko?

Ako vieme, naša ekonomika je silne závislá od automobilového priemyslu. Odborníci pritom hovoria, že zníženie výroby v tomto sektore o 10 %, zníži HDP o 1 %. Zdá sa teda, že najlepším spôsobom ako eliminovať riziko hospodárskeho útlmu na Slovensku, je zabezpečenie výroby elektrických vozidiel. Veď dopyt po tomto segmente áut neustále rastie. A to prirodzene, ale aj vďaka štátnym dotáciám či novým emisným normám EÚ, ktoré začnú platiť budúci rok a z toho vyplývajúcej snahe výrobcov predávať elektrické vozidlá.

Na Slovensku sa pritom vyrába viacero elektrifikovaných modelov, pričom by sa mali vyrábať aj ďalšie (viac…). Podľa organizácie Transport and Environment by sa malo u nás navyše vyrábať do roku 2025 najviac elektromobilov na jedného obyvateľa. Takže náš automobilový priemysel by mohol predpokladané turbulentné obdobie „ustáť“.

Zdroj titulnej fotografie: Steve Jurvetson/Flickr

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Na Slovensku by sa mohli vyrábať ďalšie elektrické modely KIA a elektromotory
Slovenský startup Voltia elektrifikuje Paríž svojimi elektrickými dodávkami
Slovensko má vyrábať do roku 2025 najviac elektromobilov na 1 obyvateľa

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

11 komentárov

  1. Prepad dízlov na európskom trhu? Holý fakt. Kamarát sa bol pýtať na nové auto u nemenovaného predajcu (nechcem robiť reklamu konkrétnej značke) a predajca sa vyjadril: benziňáky máme na sklade, dízle sa robia len na objednávku. Treba lepší dôkaz?
    A že či slovenský automobilový priemysel „ustojí“ turbulencie? Cha cha cha. Oveľa väčší strach mám z civilizačných chorôb…

  2. Pokles predaja o 17 % nie je väčší záujem. Nerobia dízle, lebo ich museli predávať so zľavami, nedávno boli také výpredaje starých modelov.

  3. S elektromobilmi je zatial velmi malo skusenosti. A preto nie kazdy vie, ze napr. v dlhych, pomaly sa posuvajucich kolonach a v zime (kurenie, vetranie, svietenie) im ich z toho vyplyvajuca
    vysoka spotreba energie velmi negativne ovplyvnuje dojazd.
    Navyse elektromobil s vybitou barerkou je v porovnani s autom bez benzinu podstatne ina katastrofa.
    Mylny je tiez predpoklad, ze elektromobily budu postupne lacnejsie. Asize nebudu, kedze podstatnu cast ceny tvoria baterie, ktore obsahuju mnozstvo vzacnych prvkov, ktorych je trvaly nedostatok, a tak taziari
    uz pripravujuu podstatne zvysenie ich cien….

    • Čo to tu trepeš za sprostosti. Práveže v kolónach sa najviac prejavujú výhody elektromobilov, a to je jedno, či treba kúriť, alebo nie. Moderné elektromobily majú kúrenie cez tepelné čerpadlá, a najviac energie sa minie na zvýšenie teploty v aute, udržiavanie teploty nie je energeticky náročné (pre autá s tepelnými čerpadlami). A keď na to príde, bufík sa dá namontovať aj do elektraút, keď by sa toho už niekto strašne obával (a nemusí byť práve na fuj naftu, môže byť na biolieh…) Za to v spaľováku ti zbytočne beží naprázdno motor len kvôli tomu aby si možno tretinu energie využil na kúrenie.
      A elektromobily budú lacnejšie, možno nie v absolútnych cenách, ale určite v pomere cena-výkon. A nože daj linky k tomu pripravovanému zvyšovaniu cien – inak len tliachaš do vetra, choď sa pchať do riti andrejcsákovi na auto.pravda.sk, to je tiež taký fosilofilný dement ako ty.
      A v čom je akože auto s vybitou baterkou horšie ako bez fosilneho paliva? Si myslíš že keď ti dôjde fosil v nádrži, tak len doleješ a ideš? No dnes to už tak jednoduché pri mnohých autách nie je. A spravidla najbližší zdroj el. energie sa nachádza bližšie ako najbližšia pumpa…

      • pekne si mu to napisal…len dodam, ze ak je elektromobil tesne pred vybitim na rezerve ( na spalovakoch tiez nejazdia ludia do nuly …tak preco by mali na elektromobiloch) …tak nabijanie trva cca 20 minut…cize WC-ko, cigareta a ides…a pauzy musia robit aj na spalovakoch…malokto je taky blazon aby isiel trasu napriklad kosice-Bratislava bez prestavky…ani nepouzil WC …a vystupil so spotenym zadkom v Bratislave…cize rozdiel v jazde spalovakom a elektromobilom co sa tyka plynulosti uz nie je ziadny…

    • Mam elektricke auto uz 2 roky a uz nikdy by som spalovak nechcel…a poviem ti ze vo vsetkych svojich tvrdeniach sa mylis…co sa tyka jazdy elektromobilomako uvadzas napr. v dlhych, pomalych a pohybujucich kolonach…tak elektromobil sa sprava uplne inak ako spalovak…spotreba elektriny takmer nulova v takychto pripadoch…elektromobil nema spojku ani prevodovku…a energiu spotrebuvava v podstate iba ked sa hybe…ked sa hybe pomaly tak nepatrne…kdezto spalovaky v kolone na 1 prevodovom stupni maju najvacsiu spotrebu…co sa kurenia tyka…elektromobil na kurenie vyuziva zostatkove teplo baterie…a nie ako sa uvadza v clankoch platenych naftovymi lobby, ze zerie elektrinu z baterie…nie nie…a jeden velky rozdiel medzi elektromobilom a spalovakom je ten…ze elektromobil vodicom SETRi do vrecka…a spalovak vodicom VYTAHUJE z vrecka penize v prospech ropnych spolocnosti…o tom ze servil na elektromobile je v podstate nulovy…ziadna vymena oleja, filtrov, sviecok, remenov a podobnych muzejnych exponatov…nemusim snad ani pisat…

Pridajte komentár