Česká asociácia asistenčných spoločností vydala správu, v ktorej rozoberá najčastejšie príčiny nepojazdných elektromobilov riešených v rámci cestných asistenčných služieb. Odporcovia elektromobility budú zrejme sklamaní.
Ohľadom elektromobilov sa stále točí množstvo mýtov. Medzi ne patrí napr. to, že často horia, že sa pri nízkych teplotách „nenaštartujú“ alebo že majú nedostatočný dojazd, čo vedie k ich častému vybitiu počas jazdy.
Aké však majú s elektromobilmi skúsenosti spoločnosti poskytujúce cestné asistenčné služby? Dochádza v praxi k spomínaným problémom? A aké sú najčastejšie príčiny nepojazdného elektromobilu. Na tieto otázky odpovedá správa Českej asociácie asistenčných spoločností (ČAAS).
ČAAS uvádza, že s rastúcim počtom elektromobilov na cestách rastie aj počet asistenčných zásahov. Kým napr. v roku 2019 to boli „nižšie“ desiatky zásahov, minulý rok ich bolo 240. Po českých cestách má pritom jazdiť okolo 10 000 osobných elektromobilov.
Vybitá batéria?
Zaujímavé je, že podľa ČAAS riešili asistenčné spoločnosti elektromobily s vybitou batériou „len minimálne“. A ak sa tak stane, elektromobil sa dopraví k najbližšej nabíjacej stanici, príp. do autorizovaného servisu. Ani v zime sa pritom takmer neobjavujú zásahy, ktoré by súviseli s vybitou batériou, hovorí Aleš Povr, tlačový hovorca ČAAS.
Bežné problémy
„V prípade nepojazdných elektromobilov prevládajú bežné závady, ktoré sa riešia aj pri vozidlách so spaľovacími motormi. Najčastejšími príčinami sú defekty kolies a problémy s imobilizérom,“ píše sa v správe ČAAS. Ďalšou častou a vo všeobecnosti bežnou príčinou je zrážka s prekážkou.
„Elektromobil je z pohľadu asistenčných spoločností stále v prvom rade automobil, preto je prevažná väčšina asistenčných zásahov v zásade rovnaká ako v prípade vozidiel so spaľovacím motorom. Absencia spaľovacieho motora však eliminuje veľkú skupinu porúch, ako sú problémy so štartovaním, turbom, palivom či samotným motorom (rozvody, vstrekovače, EGR atď.),“ dodáva ČAAS.
Drvivá väčšina problémov sa vyrieši priamo na mieste, príp. je vozidlo odtiahnuté do servisu. Týchto problémov pritom zatiaľ nie je mnoho. To tiež môže súvisieť s nižším opotrebením a priemerným vekom elektromobilov, keďže najstaršie elektromobily majú zväčša menej ako 10 rokov, zatiaľ čo priemerný vek áut v Česku je cez 15 rokov.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Náklady na „servis“ elektromobilov sú podľa prieskumu o polovicu nižšie ako pri spaľovákoch
Elektromobily by mohli byť naopak menej náchylné k požiaru ako spaľovacie autá | Analýza
IT-čkári namiesto automechanikov? Najmä e-autá nahrávajú oficiálnym servisom
5 komentárov
A nebude to tým že elektroautá sú drahé a majú ich teda len ľudia čo si môžu dovoliť pravidelnú údržbu a autorizovaný servis?
Pretože silné pochybujem že by niekto takú Teslu zveril garázmajstrovi!
EV niesu len Tesly, viac je u nas inych „lacnych“ znaciek, napr. Citigo/eUP sa predalo hafo. A starych Leafov, Zoe, Ioniqov, Ionov … beha tiez dost.
S elektroautom,si na ceste nik sám asi neporadí.Staci niečo zle spojiť a auto môže stať oprava 1000 -sice.Ako sa budú likvidovať batérie z týchto el.motor.vozidiel.
Kto, naň z obyčajných ľudí si dokáže zarobiť a prevádzkovať toto auto.
A na modernom fosile co si spravis sam? Okrem toho ze mas vsetko zakrytovane cize sa k nicomu nedostanes, neporadia si uz ani mechanici bez diagnostiky, pocitaca, softu, specialneho naradia …
Uz sa stavaju recyklacxne fabriky na trakcne baterie kde uz teraz zrecykluju 95% a ziskaju suroviny na vyrobu novych baterii.
Prevadzka BEV je podstatne lacnejsia ako ICE, az tak ze ja bezny clovek (vyhneme sa pojmu obycajni ludia, lebo v tej strane niesom) z rovnakych penazi co som mesacne minal len na benzin, teraz splacam nove BEV. Samozrejme mam vacsi najazd ako byva SK priemer.
Tesly nemaju povinnost servisovania, ziadne predpisane navstevy servisu. Vsetko je navrhnute bezudrzbovo, nemenia za ziadne naplne, len brzdova kvapalina v predlzenom intervale, lebo EV pouzivaju mechanicke brzdy minimalne. A este kabinovy filter ak teba. Mechanicke opravy – ak nejake budu potrebne kludne zverim teslu mojmu neautorizovanemu sukr. servisakovi. Uz mi opravoval iny elektromobil, ked do mna zo zadu narazil taxikar a rozbil cely zadok. Motor sice odtrhol, no neposkodil ho. Ked hydraulikou vytahovali pokrkvane plechy, museli uvolnit bateriu no zvladli to.