V ktorých elektromobiloch vás vyjde jazdenie najlacnejšie?

2

Spoločnosť Zutobi zostavila rebríček elektromobilov s najnižšími prevádzkovými nákladmi, resp. presnejšie nákladmi na elektrickú energiu, ktorá ich poháňa počas jazdy. Vďaka tomu sme tiež získali predstavu o tom, ktoré z elektromobilov patria k najefektívnejším. A to aj na základe údajov, ktoré sa snažia priblížiť reálnej prevádzke.

Spoločnosť Zutobi, ktorá sa zaoberá vzdelávaním vodičov, v rámci svojej štúdie zostavila rebríček elektromobilov, ktorých prevádzka je z hľadiska spotrebovanej energie najlacnejšia. Čo sa týka uvedených nákladov, tie sa vzťahujú na podmienky v rámci USA. Takže pre nás nemajú až takú výpovednú hodnotu, keďže ceny elektriny sú u nás iné. Navyše sa zdá, že do výpočtov bola zahrnutá len spriemerovaná cena energie v rámci domáceho nabíjania.

Poradie rebríčka by však malo platiť aj v našich podmienkach. To nám tiež dáva celkom dobrý pohľad na efektivitu elektromobilov, pretože prevádzkové náklady na elektrinu závisia od spotreby vozidla. Samozrejme to treba brať s istou rezervou, keďže sa zdá, že pri výpočtoch sa nebrali do úvahy „detaily“ ako sú napr. straty pri nabíjaní.

Zahrnutie „reálneho dojazdu“

Každopádne je zaujímavé, že spoločnosť Zutobi vychádzala pri výpočtoch z údajov o „reálnom dojazde“ elektromobilov, ktorý sa snaží ponúknuť portál Electric Vehicle Database. Partnerský portál Fully Charged pritom na adresu „reálneho dojazdu“ uvádza, že pri jeho určovaní sa vychádza z modelu, ktorý bol vyvíjaný a zdokonaľovaný v priebehu niekoľkých rokov, pričom práce na zvyšovaní jeho relevantnosti pokračujú aj naďalej.

Modelované údaje sa v maximálnej možnej miere overujú v praxi a potom sa do modelu pre výpočet dojazdu opätovne zapracúvajú. Electric Vehicle Database pritom na svojich stránkach uvádza hneď 6 údajov o „reálnom dojazde“ každého vozidla z ich databázy. A to mestský, diaľničný a kombinovaný dojazd v chladnom počasí (-10 °C pri použití kúrenia) aj „miernom“ počasí (23 °C bez použitia klimatizácie).

Fully Charged ale aj tak upozorňuje, že na dojazd vplýva množstvo premenných, takže aj spomínaný model určovania reálneho dojazdu treba brať s rezervou. Ale pre získanie predstavy by mal mať výpovednejšiu hodnotu ako napr. oficiálny testovací „laboratórny“ cyklus WLTP.

Čo sa týka výpočtov Zutobi ešte dopĺňame, že táto spoločnosť použila od Electric Vehicle Database aj údaje o využiteľnej kapacite batérií jednotlivých vozidiel. Ohľadom cien elektrickej energie zas vychádzala z údajov americkej vládnej agentúry pre energetické informácie „Energy Information Administration“.

No a tu je avizovaný rebríček elektromobilov s najnižšími nákladmi na elektrickú energiu spotrebovanú počas ich prevádzky, resp. na „domáce nabíjanie“ od Zutobi.

elektromobily prevadzkove naklady elektrina rebricek

Zľava doprava: model, využiteľná kapacita batérie v kWh, reálny dojazd v míľach, odhadované náklady na nabitie, odhadované náklady na 1 míľu (1,61 km), odhadované náklady na 10 míľ (16,1 km), odhadované náklady na 100 míľ (161 km), dojazd v míľach za 100 $ bez DPH (cca 90 €). Zdroj: Zutobi.com

A pridávame aj v podstate súvisiaci rebríček najefektívnejších elektromobilov podľa Electric Vehicle Database, v rámci ktorého sú dostupné ďalšie zaujímavé údaje.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Škoda porovnala prevádzkové náklady na elektrický Enyaq a benzínový Kodiaq
Elektromobil môže byť lacnejší ako spaľovák už aj v SR – za určitých okolností
Batériový pohon môže ako jediný priniesť nižšie náklady na vlastníctvo auta, uvádza ICCT

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

2 komentáre

  1. Zaujimavy by bol rebricek keby k tej spotrebe pripocitali naklady na pravidelnu/predpisanu udrzbu povedzme na 100tiskm. Myslim ze to by rebrickom „vyjde jazdenie najlacnejšie“ zamiesalo.

Pridajte komentár