Elektromobily po prvýkrát v histórii prekonali predaje dízlov v rámci západnej Európy | 12/2021

9

Rok 2021 bol v rámci Európy aj o zaujímavých míľnikoch v oblasti elektromobility. Tým najnovším je, že v západnej Európe sa za december 2021 predalo viac nových plne elektrických automobilov ako tých s dieselovým motorom, informuje Financial Times.

Predaje elektromobilov neustále stúpajú, pričom sa to týka aj Európy. No a v roku 2021 dosahujú predovšetkým v rámci krajín západnej Európy podiely, o ktorých sme mohli pomerne nedávno len snívať.

Jedno z prvých významných znamení vzostupu elektromobility najmä na úkor dízlových áut, ktoré pred 6 rokmi mali 50-% podiel, zatiaľ čo hocakou formou elektrifikované autá menej ako 1 %, sa objavilo napr. na jeseň 2020. Za mesiac september sa totiž v rámci 27 sledovaných európskych trhov predalo viac nových elektrifikovaných áut ako „dízlov“. Treba však povedať, že medzi e-autá boli zahrnuté elektromobilyplug-in hybridy, full hybridy a dokonca aj mild hybridy.

Niekoľko mesiacov na to zaujala správa, že Tesla Model 3 sa stala 2. najpredávanejším automobilom za mesiac jún 2021 v rámci 26 sledovaných európskych trhov, a to bez ohľadu na druh pohonu. Potom nasledoval veľmi zaujímavý míľnik, keď v auguste 2021 prekonali autá do zásuvky, t.j. elektromobily a plug-in hybridy, predaje áut s dieselovým motorom. A to v rámci rovnakých sledovaných trhov.

Krátko na to si Tesla Model 3 vylepšila umiestnenie z júna 2021 a za mesiac september sa stala najpredávanejším automobilom na európskom trhu (stále sa bavíme o sledovaných 26 trhoch) bez ohľadu na druh pohonu. A to znamenalo, že tento rebríček predaja vôbec po prvýkrát ovládol elektromobil.

Čerstvý míľnik

No a aktuálne sa dozvedáme, že bol dosiahnutý ďalší zaujímavý míľnik. V rámci 18 sledovaných západoeurópskych trhov totiž čisto elektrické batériové automobily (čiže bez zahrnutia plug-in hybridov a iných hybridov či minoritných vodíkových áut) prvýkrát v histórii prekonali v „mesačných“ predajoch „dízlové“ autá, uvádza Green Car Reports na základe správy od Financial Times.

V decembri 2021 sa totiž predalo približne 176 000 batériových elektromobilov a zhruba 160 000 dieselových áut. To predstavovalo viac ako 20-% podiel elektromobilov a menej než 19-% podiel „dízlov“. Tzn., že každé piate predané auto bolo plne elektrické.

Nuž veríme, že pomerne prudký rast elektromobilov bude pokračovať aj naďalej. Budeme pritom dúfať, že tento trend sa začne zo západnej Európy aspoň pomaly prenášať aj do nášho regiónu, kde sme v rámci elektromobility významne pozadu. Samozrejme, dôležitú úlohu v tomto smere zohráva aj životná úroveň či štátna podpora. Takže zrejme kým sa obstarávacie ceny elektromobilov v nižších triedach výraznejšie nepriblížia k spaľovákom, nemôžeme očakávať zázraky.

A určite nepomáha ani to, že mnohé mainstreamové média ešte stále pravidelne šíria o elektromobiloch nielen dávno „zborené“ mýty. Tie sa pritom ťažko vyvracajú bez osobnej skúsenosti. A keďže je u nás elektromobilov málo, nemôžeme sa spoľahnúť na šírenie reálnych skúseností napr. v rámci rodín, priateľov a ďalšieho blízkeho okolia na významnejšej úrovni.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektromobily by mohli byť v Európe predávanejšie ako spaľováky už do 3 rokov, vyplýva zo štúdie
Tesla chce pomerne čoskoro predávať viac áut ako dnes Toyota a VW Group dokopy
Tesla ako najpredávanejšia značka áut a Model 3 ako najpredávanejšie auto za rok 2021 v Nórsku, resp. Švajčiarsku

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

9 komentárov

  1. Zaújmavé je aj keď sa v bežnom autoservis spýtate, či budú servisovať e-autá. Vytiahnú vám všetky míty o tomto trende a ešte sa na vás pozerajú ako na mimozemšťania. Ale ruku na kreditnú kartu. Ak sa nezmenia ceny, resp. dotácie nebudú dostupnejšie, nezvýši sa rýchlosť dobíjania a počet dobíjacích bodov a samozréjme servisovanie,e-atá budú v SR pribúdať veľmi pomaly. Bude to taká hračka pre pracháčov.

  2. Jasná správa, napriek všetkým pre a proti sa elektromobily presadzujú stále viac a viac! Ak keď sa v budúcnosti vyskytnú akékoľvek technické, energetické a ekonomické problémy, nie je dnes iná cesta …

    • V roku 2021 este dobiehali dotovane nakupy, bolo 12 mesiacov na vycerpanie od podpisu zmluvy, tak ich dost preslo do roku 2021. Tie v roku 2022 uz nebudu, tak uvidime kolko sa ich preda bez podpory statu.

  3. Dotacie len zbytocne deformuju trh a napokon vobec nepomahaju „nasim“ (rozumej eu) automobilkam v snahe konkurovat inym, co ich nakoniec bude stat hlavu a jednoducho skrachuju.
    Pomoc by bolo treba poskytnut v ociste mainstream medii a zacat vysielat aj na narodnych kanaloch pravdu o ucinosti a tym aj ekologii ev.
    Lebo ludia obzvlast u nas a cz su fakt neskutocne uzavrety a nedovercivy voci vsetkemu novemu.
    Je to ako pred 20 rokmi nakup atramentovych tlaciarni, ktore boli lacnejsie nez naplne do nich.. A na rovnaky figel nas nase automobilky chytaju uz 30 rokov so spalovakmi. A teraz, ked mame moznost si vybrat, tak placeme, ze je to drahe. Benzin snad nieje drahy? Mal som auto za 10k a za 10rokov som do neho nalial za dalsich 20k benzin. (Najazdene 200k km, spotreba 7.5L). Extremne jednoducha matika.

Pridajte komentár