Díleri áut budú mať konečne snahu predávať elektromobily

11

Nové emisné normy EÚ „donútia“ výrobcov áut k zvýšeniu objemu predaja elektrických a plug-in hybridných automobilov. Automobilky pritom v rámci podpory predaja chystajú pre dílerov motivačné bonusy či kvóty. Ich obchodné zastúpenia tak budú zrejme konečne „ochotné“ predávať e-autá, pričom doteraz to bolo presne naopak.

Za nedodržanie nových emisných noriem hrozia automobilkám obrovské pokuty. Analýza JATO zistila, že ani jeden tradičný výrobca nespĺňal za rok 2018 emisné normy, ktoré vstúpia do platnosti v roku 2020 (priemerné emisie flotily maximálne 95 g/km). Za dosiahnuté výsledky by pritom boli sankcionované miliardovými pokutami.

Je pritom jasné, že drvivej väčšine z nich sa nepodarí splniť nové emisné normy bez významnejšieho objemu predaja plne elektrických a plug-in hybridných automobilov. K tomu však nebude stačiť len rozšírenie ich portfólia o takéto modely. Veď tie sa musia aj reálne predávať, a to vo väčšom množstve ako doteraz. A bez snahy predajcov áut sa to nemusí podariť, aj keď prirodzený dopyt neustále stúpa.

Skúsenosti záujemcov o e-autá, ako aj prieskumy ukázali, že predajcovia sú, resp. boli absolútne nepripravení na predaj (najmä) elektromobilov. Okrem nedostatočných znalostí, chýbali aj skladové vozidlá, ale hlavne motivácia a ochota predávať. Nasledujúce video, s Arnoldom Schwarzeneggerom v hlavnej úlohe, pritom ironicky dokumentuje, ako to principiálne prebiehalo v mnohých prípadoch.

Motivovanie predajcov

Šéf koncernu PSA, Carlos Tavares, pre Financial Time vysvetlil, že doteraz platilo, že pri predaji elektrického vozidla zarobil díler menej peňazí ako v prípade „čohokoľvek iného“, uvádza Electrek. Po novom sa však zmení systém odmeňovania, vďaka čomu sa dílerom oplatí predávať nízkoemisné autá, hovorí Tavares.

Financial Times uvádza, že predajcovia Nissanu boli podnecovaní k tomu, aby nepredávali elektromobil Leaf. Od roku 2020 sa však tento, ale aj ďalšie elektrické modely stanú súčasťou bonusových systémov, ktoré ich budú motivovať k predaju. Kia zas mala zakázať predaj e-áut v Španielsku, aby jej ostalo viac vozidiel pre budúci rok.

Podľa portálu Autohaus plánuje Opel zaviesť pre svojich dílerov mesačné kvóty (8 %) pre predaj elektromobilov (Corsa-e: 3 %) a plug-in hybridov (Grandland Hybrid4: 5 %). Keď ich nesplnia, nedostanú bonusy.

Zrejme aj lepšia dostupnosť

Nové emisné normy by pritom mohli zabezpečiť lepšiu dostupnosť e-áut pre európskych zákazníkov. Ukazuje sa totiž, že viaceré automobilky prioritne „smerujú“ svoje elektrické vozidlá práve na európsky trh. Napríklad až 60 % všetkých elektromobilov Ford Mustang Mach-E, ktoré sa vyrobia počas prvého roka, má putovať na starý kontinent. Mercedes-Benz zas odložil spustenie predaja modelu EQC v USA, aby mal dostatok vozidiel pre Európanov.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Zákaz spaľovacích áut sa stal agendou EÚ. Slovensko je proti
Autá do zásuvky prevýšia v Európe spaľováky do roku 2030, uvádza sa v štúdii
Za predaj elektromobilov a plug-in hybridov v EÚ dostanú automobilky bonusy

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

11 komentárov

  1. Ach jaj, stále tá istá pesnička Robo. Cena nie je 2nasobna, ale vyššia obvykle o 8 tis. Čo sa vráti na spotrebe a servise už po 80000km. Následne budeš na tom o 80% na spotrebe lepšie ako so spalovakom. Takže keď napríklad tankujes týždenne za 100eur benzínu, elektrina ta vyjde na pri rovnakých km 20eur! A nielen teba, ale aj všetkých, čo si to vedia spočítať a nepozerat stále na prvotnú cenu ako babka v hypermarkete.

    • Tankujem do 4,50 Eur na 100km a netankujem iba doma. Servis kazdych 15 000km je 50 Eur. Tak si to prepocitaj. A to nieje pesnicka ale realita: P 208 zaklad 10 990 Eur, E verzia zaklad 28 990 Eur. Tento rozdiel 18 000 Eur sa ti nevrati vobec. Zostatkova E auto po najazde 200 000km je 0Eur.

      • Robo, s tým, že kupuješ kradnutu naftu by som sa neschválil. A len za výmenu oleja dáš 100e každých 15000km + treba riešiť aj brzdy.
        A sorry, ale snáď nechceš porovnávať základnú verziu, s vybavenou full. Ja keď porovnávam, porovnávam min.podobny komfort s podobným komfortom aj výkonom. Ty porovnávas podľa karosérie?
        A uz vôbec netuším, ako si vypočítal zostatkovu cenu EV. To ako s dôvodu, že baterka nebude zvládať 250km ale len 200km? Podľa mňa to nieje dôvod na výmenu a drvivej väčšine Slovákov to stále bude stačiť na denné dochadzanie do 50km.
        To ale ta základná verzia bude mať po 200000km celkom isto zostatkovu cenu nula, alebo len ľahko nad nulu, to je viac než isté. Už dnes to je realita pri starých zakladkach ktoré stáli 10-12tis.
        Navyše, keď bude stáť výmena filtra pevných častíc 1000e a ropa 2x viac, tak tou zostatkovou cenou naozaj nie som si istý. Možno budeš musieť platiť čoskoro aj za recykláciu spalovaka, čo naozaj nie je vylúčené.

        • Lubo, neviem kde si sa docital ze mam auto na naftu? Skus pocitat 6,5l LPG/100km za 0,6Eur/l = 3,9 Eur + este pocitam aj trochu benzinu, v lete som jazdil aj za 5,8 LPG/100km za 0,52 Eur/l = 3,016 Eur. A pisal som : Servis kazdych 15 000km je 50 Eur a v tej cene je aj filter LPG. Neviem kolko aut si uz mal, ale ja som ich uz par vystriedal. A vzdy si pocitam celkove naklady. Uz dlhu dobu kupujem auta s najazdom okolo 150 000km a nabeham dalsich 150 000km… nic vyhodnejsie zatial nieje. A porovnaval som zaklad so zakladom. Nevedel som porovnat auta s rovnakym komfortom, lebo som v ponuke nenasiel P208 E a dojazdom 600km ako ma benzinova verzia. Pre mna je komfort ten ze prejdem cez nasu malu krajnu bez prerusenia. Preco vyrobca neda aj do EV rovnaku vybavu ako do benzinovej verzie? Vela ludi nepotrebuje v aute blbosti, ale potrebuju auto na kazdy den. Preco im vyrobcovia neponuknu E auto za normalnu cenu? Zostatkova hodnota benzinoveho auta po 200 000km je 1/4 az 1/3 ceny noveho. Pozri si inzeraty na Eauta… a uvidis ze 4-5rocne s najazdom okolo 60-80 000km nevedia predat ani za 1/2 ceny noveho… Preco ked su take vyhodne?

  2. A k článku: možno by nezaškodilo, keby EÚ prestala kšeftovať s automobilkami a nastavila dane, nie podľa co2, ale podľa vypustanych škodlivých splodín z áut.
    Nutenie týchto spekulanskych kvót, ktoré majú akože donútiť automobilky predávať nízko emisné auta podľa z roka na rok v rámci flotil je celkom nezmyselné. Vidíme dobre, ako to nefunguje… Resp.to extrémne smrdí kartelovymi dohodami.
    Díleri by mali dostávať provízie podľa predajov ks, respektíve z ceny.. To by som kľudne osetril zákonom, lebo takto si fakt robia z ľudí dobrý deň.

    • Netreba nastavit dane, treba len pouzit zdravy rozum. Europa sa ide hrat na ekologiu a bude vsetko kupovat z Azie kde na ekologiu kaslu. Hlavne ze vietor nam ten smrad aj tak donesie.

      • nie Robo, vietor nam ten smrad nedonesie. Ak sa bavime o skodlivyn zo spalovacich aut. tak tie sa drzia lokalne, drviva vacsina je tachsia ako vzduch, takze nie, tie pol Zeme nepreletia vdaka vetru. takze ano, ma zmysel to riesit. paci sa mi ta vasa logika. miesto toho, aby sme sa tesili, ze zacina to riesit ako prvy kontinent. nie, budem dzubat a co Azia a co US….omg 🙁 takymto zmyslanim by sme to daleko nedotiahli

        a ver tomu, coskoro bude tlak aj na Aziu, pride doba, kedy prestaneme kupovat ich smejdy, podporovat ich priemysel. pretoze sa bude pozerat, ako vyrobili dane komponenty. a kupovanie z ne-ekologickej vyroby sa zakaze.

        mozes zacat uz u seba a nekupovat z ciny nic. alebo si jeden z tych, co mesacne z ciny ocakavaju balicky za super peckove ceny. pritom ich absolutne netrapi, ze tam robia ludia v neludskych podmienkach, za minimalne peniaze. milujem potom tych ludi, co maju plne usta veganstva a jazdia na 15 rocnom spalovaku, kupuju z ciny veci, na dovolenkach sa vyvazaju na trajektoch a slonoch, pricom nie maso nezjem, ale ze slona mesiace bicuju, len aby bol schopny odniest jeho zadok 100m, to je uz okay. (tym vyssie nemyslim teba, takze to neber osobne). len sa udivujem, ako ludia rozmyslaju (a to uz aj vratane teba).

  3. Domáce EÚ výrobky sú zaťažené eko-daňami, ale je dovolené dovážať do EÚ výrobky, nezaťažené eko-daňami. Výsledok je, že napr. US Steel Košice obmedzuje výrobu a prepúšťa, v Podbrezovej odstavili dve vysoké pece zo šiestich a prepúšťajú. Teraz EÚ ohlásila, že budú vyrubovať eko- dane na dovozy, ale kedy? A čo robili doteraz? Potom sa čudujú, že Brexit.

Pridajte komentár