Poradenská a analytická spoločnosť Deloitte na základe svojej najnovšej analýzy upravila odhady ohľadom budúceho trhového podielu elektrických automobilov smerom hore. A to aj vďaka ich preukázanej trhovej odolnosti počas korona-krízy, pričom ich expanzii nahrávajú aj ďalšie faktory.
Podľa analýzy spoločnosti Deloitte majú dosiahnuť ročné predaje elektrických automobilov do roku 2030 číslo 31,1 milióna, čo má byť o 10 miliónov viac, ako sa pôvodne predpokladalo. To by znamenalo trhový podiel 32 %, čiže v podstate každé tretie novo zakúpené auto by malo byť elektrické.
Pre úplnosť dodávame, že v rámci analýzy sa za elektrické vozidlo považoval elektromobil (plne elektrické vozidlo) a plug-in hybrid. Elektromobily pritom majú dominovať v pomere 81:19.
Deloitte dodáva, že napriek korona-kríze stále očakáva, že sa v tomto roku predá 2,5 mil. elektrických áut. Na základe zlúčeného ročného rastu o 29 % predpokladá, že do roku 2025 dosiahnu ročné predaje sumu 11,2 mil. a do roku 2030 spomínaných 31,1 mil.
„Priaznivé regulačné prostredie“
Podľa britskej spoločnosti má byť za akceleráciou rastu aj priaznivé regulačné prostredie, vrátane finančných stimulov, emisných cieľov či vývoj širokej škály nových elektrických modelov. Výrazne sa pritom na tom podieľajú firemné automobilové flotily, keďže väčšina novo predaných e-áut aktuálne putuje práve tam.
Jamie Hamilton z Deloitte uvádza, že vysoké ceny mnohých modelov sú stále prekážkou pre prijatie elektrických áut niektorými skupinami. Dodáva však, že cena e-áut sa približuje k benzínovým a naftovým ekvivalentom, čím sa zvyšuje skupina potenciálnych kupcov.
Hamilton tiež uvádza, že dôležité bude prekonávanie obáv spotrebiteľov, ktoré súvisia s dojazdom elektromobilov a nabíjacej infraštruktúry, pretože ide o záležitosti týkajúce sa praktickosti používania vozidiel.
Bude záležať aj do konkrétnych trhov
Samozrejme, trhový podiel elektrických áut sa na jednotlivých trhoch môže výrazne líšiť. A to či už na kontinentálnej úrovni alebo na úrovni jednotlivých krajín. Veď napríklad v Nórsku, kde sú vozidlá zdaňované na základe svojich emisií, majú e-autá už pomerne dlhú dobu polovičný až dvojtretinový podiel. U nás pritom bežne neprekračujú ani 1 %.
Podľa časti analýzy spoločnosti Deloitte zameranej na Veľkú Britániu zvažuje až 50 % tamojších spotrebiteľov, že ich ďalšie auto bude elektrické. Do roku 2030 by mali tieto vozidlá v Británii dosiahnuť 65 % podiel v rámci predaja nových áut, dodáva Deloitte.
Zdroj: Deloitte via S&P Global
SÚVISIACE ČLÁNKY:
V SR má byť o 10 rokov 141 000 elektromobilov. Pomôžu elektrickej sieti | SEVA
Elektromobily sú celkovo o niečo lacnejšie ako spaľováky, uvádza LeasePlan
Kupujúci sú v prípade dojazdu elektromobilov iracionálni, hovorí analytik
2 komentáre
„podľa analýzy spoločnosti Deloitte“ – to mi staci. V nasej spolocnosti robili audit, dakujem pekne. Doveryhodnost ich vysledkov 0 bodov.
To su len zbozne zelania. Automobilky vsak budu zdrazovat auta so spalovanim a neprimerane dotovat neefektivne elektromobily. Takze vlastne sa budeme spolupodielat na financovani mokrych snov zelenych hlav…