Akou formou by mohli elektromobilisti platiť v budúcnosti za využívanie ciest?

1

S pribúdajúcimi elektromobilmi si začínajú vlády klásť otázku, akým spôsobom budú v budúcnosti vyberať poplatky za využívanie ciest. A to aj z dôvodu, že budú prichádzať o čoraz väčšie príjmy v rámci dane z pohonných hmôt.

Budovanie ciest a ich údržba, stojí množstvo peňazí. Financovanie cestnej infraštruktúry pritom bežne zabezpečujú rôzne poplatky a dane. Jedným z najvýznamnejších zdrojov je aj spotrebná daň z pohonných hmôt, ktorá sa týka napríklad benzínu či nafty.

Na elektromobily poháňané elektrinou sa tak tieto dane nevzťahujú. A to je aktuálne jednou z ich výhod, keďže prevádzkové náklady tohto druhu vozidiel sú vďaka domácemu nabíjaniu podstatne nižšie ako v prípade spaľovacích vozidiel. Elektromobilistu môže pritom vyjsť 100 km už od cca 2 €. Všetko samozrejme záleží od spotreby vozidla, ako aj ceny elektriny, ktorou vozidlo nabíja.

Mnohí sa však obávajú, že výpadok príjmov spôsobený nahradzovaním spaľovákov elektromobilmi prinesie všeobecné zdražovanie elektriny a strašia tým aj ostatných. Odborníci sa pritom zhodujú na opaku.

Možné britské riešenie

Podľa Platts potrebuje Veľká Británia reformu dane z pohonných hmôt. Uvažuje pritom o zavedení poplatku za využívanie ciest na ročnej báze, ktorý by nahradil daň z pohonných hmôt a cestnú daň. Tým by sa mala krajina vyhnúť veľkým finančným stratám, ak by spotrebitelia masovejšie prešli na elektromobily skôr, ako sa očakáva.

V takomto prípade by však bolo veľmi dôležité nastavenie štruktúry poplatkov, ako aj načasovanie. Daň z pohonných hmôt je zdá sa celkom spravodlivá z toho pohľadu, že na cestnú infraštruktúru vo všeobecnosti prispejú viac tí, ktorí ju využívajú častejšie. Z iného pohľadu zas zaplatia viac tí, ktorí majú ťažšie (väčšia záťaž pre cestné komunikácie), a teda vo všeobecnosti „nenásytnejšie“ vozidlá, ktoré navyše vyprodukujú viac emisií CO2. V rámci možného britského poplatku by sa tak nemalo zabúdať na princíp takejto spravodlivosti.

Utah zaviedol skúšobný program

Americký štát Utah sa podľa Cleantechnica na spomínaný problém začína pripravovať už teraz. Jeho ministerstvo dopravy žiada vodičov elektromobilov, aby sa zúčastnil dobrovoľného programu. V rámci neho si budú viesť evidenciu najazdených míľ, pričom každoročne nahlásia ich sumu úradu. Za každú míľu pritom zaplatia 0,015 $ (cca 0,0081 €/km), avšak nikdy nie viac ako tí, čo sa programu neúčastnia a platia bežný poplatok. Získané dáta tak pomôžu vláde pri tvorbe budúcej formy spoplatňovania, keď bude na cestách podstatne viac elektromobilov.

V tejto súvislosti sa objavili aj informácie, že elektromobilisti by tiež mohli platiť špeciálnu daň z elektriny spotrebovanej pri nabíjaní. V tomto prípade sa však vynára otázka, ako odlíšiť elektrinu, ktorá putuje do batérie vozidla. V tejto súvislosti sme informovali o možnom zavedení čipov, ktoré by v rámci vozidiel monitorovali množstvo prijatej elektriny. Viacerým našim čitateľom však táto správa prišla ako nedôveryhodná. Navyše by tento spôsob zrejme nedokázal zohľadniť nabíjanie z vlastných obnoviteľných zdrojov.

Zdroj titulnej fotografie: Nissan

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektromobily prinesú nižšie ceny elektriny pre všetkých odberateľov
Čerpacími stanicami budúcnosti sú garáže a parkovacie miesta
Spôsobia elektromobily energetickú krízu a rast cien elektriny?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Jeden komentár

  1. Už začínajú špekulovať ako vyťiahnúť z ľudí peniaze. „Lebo“ im budú chýbať pri opravách ciest, obyčajné otrokárstvo zabalené v demokraticko-nenažrano-korporátnom cukríčku. A tak sa niekto zobudil a mal strčenú ruku v hajzli preto vymyslí novú daň na ev autá, „lebo“ budú chýbať lóve.

Pridajte komentár