Výskumná spoločnosť Bloomberg New Energy Finance (BNEF) vydala výročnú správu ohľadom cestnej dopravy a jej prechodu k nulovým emisiám. Očakáva pritom prudký nárast elektrických áut na cestách. A to či už z krátkodobého alebo dlhodobého hľadiska. Vďaka tomu má byť možné dosiahnuť nulové emisie celosvetového vozového parku do roku 2050. Vodík pritom nemá zohrať relevantnejšiu úlohu. Bude však potrebné vyriešiť viacero výziev.
BNEF vo svojom zhrnutí k výročnej správe Electric Vehicle Outlook informuje, že do roku 2050 je možné dosiahnuť nulové emisie v sektore dopravy prostredníctvom elektrifikácie, aj keď je pred nami veľa roboty a má to byť „tesné“. Segmenty ako dvoj a trojkolesové vozidlá či autobusy majú mať veľmi dobre našliapnuté, naopak najväčšou výzvou majú byť stredne ťažké a ťažké nákladné vozidlá. Osobné elektromobily majú rásť pomerne prudko v krátkodobom aj dlhodobom horizonte.
Minulý rok sa podľa BNEF predalo 6,6 mil. osobných elektrických vozidiel a v roku 2025 to má byť 21 mil. V roku 2025 má byť pritom na cestách 77 mil. osobných elektro-áut oproti 16 mil. z konca roku 2021, čo je takmer 5-násobok. A do roku 2030 predikuje 229 mil. ks. Ide pritom o čísla v rámci „ekonomického“ scenára, pri ktorom sa nepredpokladajú nové politiky a predpisy – vývoj má byť poháňaný technologicko-ekonomickými trendmi a trhovými silami.
BNEF tiež odhaduje, že na to, aby bolo možné dosiahnuť nulové emisie v rámci celosvetového vozového parku do roku 2050, je potrebné, aby v roku 2030 dosahovali osobné elektromobily 61-% podiel predaja a do roku 2035 93-% podiel. A posledné spaľovacie auto z akéhokoľvek segmentu musí byť predané do roku 2038.
Batériový pohon má byť jasnou voľbou
Ekonomicky najatraktívnejším a najefektívnejším prístupom k dekarbonizácii cestnej dopravy sa podľa BNEF javí priama elektrifikácia prostredníctvom batérií, vrátane segmentu nákladnej dopravy. Batériový pohon má byť jasnou voľbou všade tam, kde je to možné.
Vozidlá s palivovými článkami na vodík majú byť len malou výpomocou. A to pri „vypĺňaní malých medzier v rámci niektorých ťažkých vozidiel v regiónoch alebo prevádzkových cykloch, kde majú batérie problémy,“ uvádza BNEF.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Je a bude v EÚ dostatok nabíjacích staníc pre prechod na elektromobily?
Ceny elektromobilov sa môžu kvôli nedostatku surovín zvýšiť až o 3 000 $
Vodík stráca šancu presadiť sa v cestnej doprave, vyplýva zo štúdie Fraunhofer Institute
6 komentárov
Smelé tvrdenia. Ale na druhej strane sa možno budú v r. 2035 ľudia smiať nad dnešnými nesmelými predpokladmi vývoja.
Kedysi dosť dávno boli staré šelakové gramoplatne (obrátky 78) – poznám to iba z technickej histórie – nahradené vinylovými (LP a SP platne známe donedávna) prakticky obratom.
Tie zas veľmi rýchlo nahradila digitálna technológia.
Náhrada klasických žiaroviek LED – kami, atď.
Ťažko predpokladať, ako rýchlo zmiznú spaľováky.
Aby sa jeden nečudoval…
Určite nie tak rýchlo! Predsa len, je to trochu iný prípad, ale smeruje to k tomu ………
Aby sa mäsovo rozšírili elektroautá ,tak by sa zákonite musela rozšíriť aj cenová škála !! To je tá hlavná a jediná brzda rozvoja elektroáut . Pokiaľ sa bude cena tvrdohlavo držať nad 30 – tis. eur a vyššie ,tak to bude stagnovať, alebo stúpať len pozvolne ! Súčasné liberálne vlády v Európe kašlú na bežných ľudí a preto je takáto situácia ! Musí dôjsť k politickým zmenám v Európe ,aby automobilky boli prinútené k zníženiu cien ! Až takto ďaleko to v Európe došlo ! Najhoršie ,že liberálne média nenapíšu pravdu o skutočnej situácii na trhu a budú písať o všetkom inom ! Najviac mi je ľúto tých makajúcich ludí v automobilkách v trojsmennej prevádzke za nízke mzdy .Tam ani na WC nemôžete ísť kedy sa vám zachce – máte všetko rozrátané na minúty ! A za zarobené prachy si tak akurát môžete kúpiť ojazdené auto !
JS, nesmieme zabúdať, ako veľmi začali náš život a vývoj cien ovplyvňovať posledné udalosti! Ešte sa všeličo môže začať vyvíjať nepríjemne prekvapivým negatívnym smerom ….
Je neskutočná zábava sledovať eko-idiotov, ktorí nám do hláv trieskajú ako zeleno máme žiť, no pritom úplne ignorujú vedú. Elektromobily nie sú ani zďaleka zelené, nikdy neboli a nikdy ani nebudú. To by sme boli na tom oveľa lepšie keby každý jazdil na klasickom hybride, ako na elektromobile, ale to vám nikto z európskej komisie nepovie, lebo majú prachy v batériách. Z rovnakého dôvodu sú aj proti vodíku.
teba zrejme platia za klamstvo. Prípadne si len taký hlúpy.