Tesla a čínske značky dominujú tohtoročným globálnym predajom áut do zásuvky

8

Automobilový trh zažíva turbulentné obdobie, no predaje vozidiel do zásuvky rastú aj naďalej. Z Európy, Číny či od Tesly a iných výrobcov e-áut prichádzajú pravidelne správy o nových rekordoch. Ako sa to prejavilo v rámci globálneho predaja elektromobilov a plug-in hybridov? A ktoré modely a značky sú na tom najlepšie za prvých 8 mesiacov tohto roka?

V období január až august 2021 sa podľa dát EV Volumes, ktoré zverejnil portál Cleantechnica, predalo viac ako 3,5 mil. automobilov do zásuvky, t.j. elektromobilov a plug-in hybridov. Tzn., že 2/3 tohto roka stačili na jednoznačné prekonanie celoročného predajného rekordu z minulého roka (cca 3,1 mil.).

V ostatnom spracovanom mesiaci, auguste 2021, sa pritom predalo 516 000 áut do zásuvky, čo predstavuje medziročný nárast o 114 % a trhový podiel 7,7 %. Potešiteľné je, že viac ako 2/3 z týchto vozidiel tvorili plne elektrické modely (71 %), ktoré dosiahli 5,4-% podiel v rámci globálneho trhu.

Najpredávanejšie modely

Prejdime už ale k celkovým globálnym štatistikám za obdobie január až august 2021. Už 3 roky po sebe kraľuje celoročným predajom elektromobil Tesla Model 3 (2018, 2019, 2020) a zatiaľ je tomu tak aj v tomto roku. Je však možné, že ho v rámci celoročnej štatistiky predbehne „lacný“ čínsky elektrický bestseller Wuling Hong Guang MINI EV, ktorý je po 2/3 tohto roka na druhom mieste.

O zosadanie sedanu strednej triedy Tesla Model 3 sa pritom paradoxne môže nepriamo postarať sesterský crossover Model Y, ktorého predaje aj vzhľadom na zvyšujúcu sa produkciu významne stúpajú, a to aj na úkor doteraz extrémne úspešného staršieho súrodenca. To by však vzhľadom na stúpajúcu popularitu vozidiel typu SUV/crossover a naopak klesajúci záujem o sedany nebolo žiadne prekvapenie. Dvere sa tak pootvárajú čínskemu mini-elektromobilu značky Wuling, ktorý začína na cene okolo 3 800 €.

elektromobily plug in-hybridy predaje 2021

Zdroj: Ev-volumes.com via Cleantechnica.com

Ako máme ďalej možnosť vidieť, v top 20 najpredávanejších áut do zásuvky sa nachádza 9 čínskych modelov. Najlepší „Európan“, VW ID.4, je štvrtý. Rebríčku pritom dominujú elektromobily, keďže sa v top 20 nachádzajú len 4 plug-in hybridné modely (6., 9., 17. a 19. miesto).

Napredávanejšie značky

Rebríčku výrobcov áut do zásuvky podľa značky dominuje spoločnosť Tesla, ktorá má vo svojom portfóliu len elektromobily. Jej úspech je založený v drvivej väčšine na spomínaným modeloch strednej triedy Model 3 a Model Y. Na druhom mieste je spoločný podnik „SAIC-GM-Wuling“ (SGMW), ktorý predáva svoje vozidlá pod značkou Wuling a ktorý stojí za spomínaným čínskym e-bestsellerom Wuling Hong Guang MINI EV.

Na treťom mieste je čínska automobilka BYD, ktorá sa začína sústreďovať už len na čisto elektrické vozidlá a vlastnú produkciu batériových článkov. Až potom nasledujú prvé európske značky. V top 20 pritom nájdeme 7 čínskych značiek. A určite by bol zaujímavý aj rebríček automobilových koncernov a tiež rebríček výrobcov čisto elektrických áut. Možno sa ich dočkáme neskôr v rámci bilancovania za celý rok.

elektromobily plug in-hybridy predaje 2021

Zdroj: Ev-volumes.com via Cleantechnica.com

Zdroj titulnej ilustračnej fotografie: Noya Fields/Flickr (CC BY-SA 2.0)

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Autá do zásuvky prekonali v Európe predaje dízlov prvýkrát v histórii | 8/2021
Predaje elektromobilov Tesla opäť nad očakávaniami a s ďalšími historickými rekordmi
Posledné spaľovacie auto by sa mohlo v Nórsku predať čisto teoreticky už o 7 mesiacov
Elektromobily majú z hľadiska predajov predbehnúť spaľováky oveľa skôr, ako sa čakalo

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

8 komentárov

  1. Na pozadí týchto skvelo rastúcich obratov prebieha všeobecné zdražovanie elektrickej energie, napr. od 01.01.2022. Bolo by dobré vedieť, koľko za dané obdobie pribudlo nabíjacích staníc a bodov, a aká je dlhodobá prognóza cien elektrickej energie! Nesmie sa to podceňovať! „Plačú“ veľké firmy, a za dedkov a babky politici v opozícii ….

      • a este dementne automobilky ako vw napriklad… prajem im vsetkym skory krach za to, ze nas tu desatrocia krmili spalovakmi a tvarili sa, ze to inac nejde… az Tesla im musela ukazat, ze to ide aj inac…

        • Vidíš, ide svoj názor povedať aj bez sprostých slov! Nevyplakávam ja, sťažujú sa veľké firmy závislé na energiách. 1 MWh elektriny a plynu firmám aktuálne zdražela až 4x na Eur 160/MWh, a včera v TV novinách zmienili extrém až Eur 350 / MWh v spotových obchodoch !!! Briti, obyčajný občania. sa tiež v TV sťažovali, že ceny po kríze s nedostatkom paliva na pumpách, sa už tiež nevrátia späť. Trh s energiami a vodou nás bude v nasledujúcich rokoch nepríjemne prekvapovať.

          Včera, v záverečnej predvolebnej debate na ČT, všetci lídri strán odmietli víziu EU direktívne zakázať výrobu spaľovacích motorov od roku 2035, ale žiadali viac priestoru pre prirodzený priebeh prechodu na alternatívne pohony. Nie kvôli emisiám, ale ostatným, napr. s elektrifikáciou spojeným otvoreným otázkam.

    • Dlhodobo sme všetci mŕtvi, ako povedal klasik. Všeobecné zdražovanie neprebieha (alebo je tu nejaký tajomný, globálny zdražovač – konšpirátori, tu je téma!), prebieha rast cien, pretože je nedostatok tovarov na trhoch a centrálne banky nadmerne tlačia nové peniaze.

  2. Podivná tabuľka to je, kde jedna Tesla = 1 Wuling. Poďme sa pozrieť objektívne na predaje cez €. Pri priemernej cene Tesly M3 47 tis. € dostaneme celkovú sumu predaja 13,4 mld, Wuling s priemernou cenou 4 tis. € má váhu 1,0 mld. S touto váhou vypadáva z prvej dvadsiatky, keď napr. VW ID 3 na 8. mieste má pri priemernej cene 35 tis € váhu 1,6 mld a Ford Mustang mach-E na poslednom 20. mieste s priemernou cenou 56 tis. € má váhu 1,8 mld. Absolútne nadhodnotenie Wulingu na úkor všetkých ostatných elektromobilov.

    • Vaša analýza sa dá interpretovať aj tak, že Tesla a západné automobilky budú dodávať maximálne pre horné jedno percento a zbytok obsadia čínske automobilky. Presne ako to dopadlo s mobilmi. Apple a zbytok Čína…

      Presne toto ale nechceme. Znamená to finálnu likvidáciu Európy z pohľadu konkurencieschopnosti. Je namieste podporovať transformáciu a hlavne výrobu cenovo dostupných BEV. Nie subvencovať drahé BEV hračky pre horné jedno percento z daní chudobných. Je to Čína, ktorá má jasnú a pragmatickú stratégiu transformácie na BEV. Západ má zvrátený model kombinovaný s mediálnymi účelovými klamstvami pretláčaný záujmovými skupinami, ktoré majú stále otrčenú ruku pre subvencie. Zabudli sme na základné pravidlo kapitalizmu, zákaz oligopolov. Nikto to nereguluje a výsledok je ekonomický rozvrat západných štátov. Priamym opakom toho je vysokokonkurenčné čínske prostredie, kde sa o zákazníka bije 400 automobiliek so 400 modelmi BEV. V takom prostredí si extrémne ťažko dohodnete kartelové zmluvy. A zvrátene vysoké ceny za zaostalý produkt.

      Výsledok zrážky západných automobiliek jasne vidíme na čínskom trhu. Informačne skryté sú tieto prehry západných automobiliek aj v rozvojovom svete. Táto téma je pre európskych novinárov absolútne nezaujímavá. No a na našom domácom EU trhu zatiaľ veľa nevidíme. Je to spôsobené reguláciou a prekážkami vstupu na trh, na ktoré si iste spomeniete pri sťažnostiach amerických automobiliek. Na ne narážajú aj tie čínske. Avšak Číňania sú podstatne húževnatejší. Preto predpokladám ofenzívu, avšak s ďaleko lepšou prípravou. V najbližších piatich rokoch sa rozhodne, kto ovládne dlhodobo svetový trh BEV. Mám zlé tušenie, že my (Európania) to nebudeme…

    • Toto je „tvoj iný ekonomický uhol pohľadu“! Aj ľudia sú väčší, menší, lepší, horší, hodnotnejší a zopár úplne zbytočných ….. Na počet obyvateľov sú však všetci „rovnocenní“, na význam pre spoločnosť, je niekedy jeden „pokladom“ národa, a iný „za všetky drobné“ …. „A o tom to je“ !!! 🙂

Pridajte komentár