Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky (MH SR) uverejnilo štatistiky zaregistrovaných elektrických a plug-in hybridných vozidiel v SR, ktoré sa vzťahujú k dátumu 31.12.2018. Ich počet stúpa, avšak ukončenie dotačného programu zrejme spomalilo rast. Chystá sa však nový podporný plán.
Nedávno sme informovali, že v rámci analýzy 22 európskych krajín, týkajúcej sa pripravenosti na elektromobilitu, skončilo Slovensko na chvoste rebríčka. Zo všetkých krajín pritom dosiahlo najnižší podiel nových elektrických a plug-in hybridných modelov na trhu za prvé 3. kvartály roku 2018, a to len 0,30 % (222 vozidiel).
Tento podiel by bol zrejme vyšší, keby nedošlo 30. júna 2018 k ukončeniu dotačného programu na podporu elektromobility na Slovensku. Tomu sa v rámci našich pomerov podarilo pomerne slušne naštartovať predaje elektromobilov a plug-in hybridov.
Veď od 11. novembra 2016 do 30. júna 2018 požiadalo o príspevok na elektrický (5 000 €) a plug-in hybridný (3 000 €) automobil celkovo okolo 800 motoristov. Na nasledujúcich grafoch si môžete pozrieť, na ktoré elektrifikované modely čerpali Slováci dotácie.
Štatistiky
Aktuálne máme k dispozícii nemenej zaujímavé grafy (zdroj: MH SR cez SEVA/FB), ktoré hovoria o celkovom počte elektromobilov a plug-in hybridov registrovaných na Slovensku. A to aj v rámci jednotlivých kategórií. Rovnako tak zaujímavé je aj medziročné porovnanie registrácií od roku 2013.
V rámci jednotlivých kategórií jasne dominujú osobné vozidlá (M1), a to či už s plne elektrickým alebo plug-in hybridným pohonom. Potešiteľné je, že elektromobilov (951 ks) je o polovicu viac. Celkovo by tak malo jazdiť po slovenských cestách okolo 1 570 osobných automobilov do zásuvky.
Blíži sa nový akčný plán
Napriek pomerne slušnému rastu, máme čo robiť, aby sme sa z hľadiska podielu na trhu aspoň priblížili k priemeru krajín EÚ. Vzhľadom k cenám týchto vozidiel a kúpyschopnosti obyvateľstva nemôžeme v tomto smere očakávať zázraky na počkanie, každopádne o opätovné naštartovanie záujmu by sa mal postarať tzv. Akčný plán rozvoja elektromobility v Slovenskej republike.
Ten prešiel koncom roka pripomienkovým konaním, pričom jeho výsledky aktuálne vyhodnocuje MH SR. Veríme teda, že sa už čoskoro dočkáme jeho finálnej verzie, ako aj rýchleho schválenia a vstúpenia do platnosti.
Zdroj titulnej fotografie: carmagazine.co.uk
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Na Slovensku sa bude vyrábať viacero elektromobilov. Aké modely očakávať?
V Košiciach spustili službu zdieľania elektromobilov. Spoznali sme detaily
Najpredávanejšie elektromobily a plug-in hybridy v Európe za rok 2018
4 komentáre
Z prispevka na elektromobi je a asi aj bude vylucena Tesla. Jediny normalny elektromobil, ktoy nie je ziadnym kompromisom ale daleko predstihuje vsetky automobily na trhu. Zial MH podporuje len elektromobily ktore su pre uzivatelov zrejme len sklamanim.
Dobry den,
jazdim 2 roky BMW i3, 50 tis km a 9 mesiacov aj Teslu X, 35 tis km. V ziadnom pripade by som BMW nenazval sklamanim, nakolko cena noveho auta s DPH po zlave a dotacii bola 26 tis euro. Servisne naklady 0, poruchy 0. Tesla stala 102 tis s DPH a servis uz teraz 900 euro,porucha 1. Takze nech si kazdy uvazi , na ake auto si trufa….
Tak ci tak je to spinava hra predpokladal by som ze Volkswagenu co si vyloboval, aby tam Tesla nebola zaclenena. Model 3 bude, aj bez podpory, s velkou pravdepodobnostou najpredavanejsi elektromobil v SR za 2019.
práve teraz večer v tv správa o stretnutí pánpremiéra s automobilkami – mal m sľúbiť podporu. v trenčíne tento týždeň pokračuje smogová situácia, meteorológovia tárajú o spaľovaní odpadu v domácnostiach. o dýzloch mlčia.
Stanica O3 SO2 NO2 NOx PM10 PM2.5 CO Benzén Hg
Trenčín, 0 2 42 116 91 64 * 1.5 0
ul. Hasičská