Startup posunul platformu pre elektromobily na novú úroveň

1

Elektrické pohonné jednotky priniesli zmeny v rámci architektúry platforiem automobilov. A z toho vyplýva aj viacero výhod. Izraelský startup Ree pritom vyvinul minimalistickú platformu pre elektromobily, ktorá môže tieto benefity ešte zvýrazniť.

Lepšia využiteľnosť

Platforma elektromobilov Tesla je podstatne jednoduchšia ako v prípade konvenčných vozidiel. Elektromotory sa nachádzajú v rámci nápravy či náprav, pričom batéria je integrovaná do podlahy. Vozidlá tak môžu mať kratšie previsy a rovnú podlahu, vďaka čomu dokážu pri rovnakej dĺžke ponúknuť viac vnútorného priestoru.

Ďalším benefitom je napr. druhý kufor, ktorý sa nachádza v priestore, ktorý pri konvenčných autách zaberá spaľovací motor. Avšak nie všetky elektromobily ponúkajú batožinový priestor navyše, keďže pod ich prednou kapotou sa zvykne nachádzať výkonová elektronika.

S efektívnou platformou však neprichádza len Tesla, ale napr. aj koncern Volkswagen so svojou špecializovanou platformou MEB či „druhá Tesla“ – ambiciózny startup Rivian so „skateboardovou“ modulárnou architektúrou, ktorá umožňuje stavbu rôznych typov vozidiel. A to od osobných automobilov až po vozidlá pre verejnú dopravu.

Nový level

Minimalizmus a priestorovú efektívnosť spomínaných platforiem sa aktuálne pokúsila dostať spoločnosť Ree na novú úroveň. Jej koncepčné riešenie zahŕňa integráciu všetkých komponentov umožňujúcich pohyb do kolies a ich podbehov. A to nielen elektromotorov, informuje Electrive.

V kolesách a podbehoch totiž nájdeme aj prvky riadenia, odpruženie, brzdy, senzory a elektronické komponenty. Výsledkom je rovná plošina po celej dĺžke vozidla, do ktorej je integrovaná plochá batéria. Nová koncepcia platformy vozidla je aj ľahšia (– 33 % v porovnaní s platformou Tesly Model S/X) a dáva viac voľnosti návrhárom a konštruktérom.

A to napríklad v rámci usporiadania sedadiel, batožinového priestoru či nových tvarov karosérie. Platforma mohla navyše umožniť pomerne jednoduché nahradenie jedného typu karosérie za iný. Podvozková časť vozidla by ostala rovnaká, pričom by sa podľa potreby menila karoséria.

Platforma pre elektromobily od Ree sa javí ako ďalší evolučných level v oblasti architektúry vozidiel s elektrickým pohonom. Aktuálne sa však nevie, či sa dostane v reálnej veľkosti do sériovej výroby. Problémom tohto riešenia by totiž okrem iného mohla byť aj neodpružená hmota.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Vo vývoji je ďalšia pneumatika, ktorá dokáže vyrábať elektrinu
Elektromotor od Magnax sľubuje neuveriteľné špecifikácie
Kedy sa dočkáme e-áut s elektromotormi integrovanými do kolies?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Jeden komentár

  1. Neodpružená hmota je mimoriadne závažný problém pri automobiloch. Potvrdí to každý konštruktér áut.
    Ale – novým myšlienkam sa predsa medze nekladú…

Pridajte komentár