Rozprávkový príbeh elektromobilov v Nórsku začal porušením zákona. Čo všetko sa odvtedy stalo?

8

Na začiatku obrovského vzostupu elektromobilov v Nórsku je príbeh dvoch environmentalistov, ktorí porušovali zákon. Čo všetko sa odvtedy stalo a aké sú odporúčania nórskeho ministra životného prostredia?

Nórsko sa považuje aj za „Mekku elektromobility“, vďaka podielu predaja elektromobilov v rámci celkových predajov nových automobilov v krajine. Veď autá s čisto elektrickým pohonom napríklad minulý mesiac dosiahli 78-% podiel. Po zahrnutí plug-in hybridov a hybridov sa pritom dostávame na 92 %, informuje Evannex na základe článku The Sydney Morning Herald.

Vďaka nemu sa tiež dozvedáme, ako tento pre elektromobilitu v Nórsku rozprávkový príbeh začal. V 80. rokoch minulého storočia dvaja environmentalisti (Frederic Hauge a Morten Harket – spevák skupiny A-HA) jazdili nórskymi cestami Fiatom Panda prerobeným na elektromobil, pričom sa vyhýbali plateniu mýta. To dospelo k tomu, že im ich elektromobil s dojazdom 45 km zabavili a dali do dražby. Ten však nikto nechcel, vďaka čomu ho mohli spätne odkúpiť za 200 NOK (cca 20 €).

Environmentálni aktivisti si týmto zabezpečili veľkú publicitu, pričom ich kolegovia začali naliehať na nórsku vládu, aby zaviedla stimuly pre vozidlá jazdiace na elektrinu. Tieto tlaky neskôr viedli k oslobodeniu elektromobilov od platenia mýta (1997), bezplatnému parkovaniu (1999), sprístupneniu bus-pruhov a napokon až k zrejme kľúčovým daňovým stimulom.

Na elektromobily sa dnes v Nórsku vzťahuje napr. nulová DPH, kým v prípade spaľovacích áut to môže byť až 25 %. Ako sme v rámci nášho článku z roku 2019 informovali, v tom období napr. vyšiel plne elektrický VW e-Golf v prepočte na 27 000 €, zatiaľ čo spaľovací Golf na 30 000 €.

 „Nóri nie sú o moc priateľskejší k životnému prostrediu ako obyvatelia iných krajín. Drvivá väčšina motoristov, ktorá sa rozhodla pre kúpu elektromobilu, uvádza, že tak učinila najmä z ekonomických dôvodov,“ povedala v roku 2019 Christina Bu, generálna sekretárka neziskovej organizácie Norway EV.

Čo na to nórsky minister?

No a k tejto téme sa aktualne pre The Sydney Morning Herald vyjadril aj nórsky minister životného prostredia Sveinung Rotevatn. Ten na začiatok uviedol, že úspech elektromobilov v jeho krajine je o konvergencii lepšieho výkonu a nižších cien.

Nie je pritom naivný a dodáva, že ide hlavne o ekonomiku, pretože dnes nie je možné očakávať, že bežný človek ukrojí z rodinného rozpočtu viac, aby chránil životné prostredie. Dodáva však, že ľudia majú záujem o ochranu životné prostredia, len skrátka vo všeobecnosti nie sú ochotní zaplatiť za elektromobil podstatne viac v porovnaní so spaľovacím vozidlom. Tu však treba tiež dodať, že tieto cenové rozdiely sa napr. v Európe zmenšujú a v prípade celkových nákladov na vlastníctvo automobilu za určitých okolností až stierajú.

Čo sa týka odporúčaní ministra Rotevatna ohľadom zvyšovania adopcie elektromobilov, ten hovorí, že by začal zvyšovaním dane z CO2 pre palivá či zavádzaním špeciálnych daní na spaľovacie vozidlá. V Nórsku pritom hrá v neprospech spaľovákov aj vyššia DPH, ako je bežné.

Samozrejme, nórska cesta a odporúčania tamojšieho ministra životného prostredia nie sú vhodné pre všetkých. Nórsko je totiž silnou ekonomikou so silnou kúpyschopnosťou obyvateľstva, paradoxne aj vďaka tomu, že má ropu. Tieto príjmy sa však snaží využívať v prospech životného prostredia.

Slabšie ekonomiky si len ťažko môžu dovoliť prísť o dane z predaja áut či zdraženie spaľovacích áut v takej miere, že tie budú pre veľkú väčšinu obyvateľov nedosiahnuteľné, pričom by tiež hrozilo, že dôjde ešte k častejšiemu nakupovaniu starých jazdených áut s vysokými emisiami.

V tomto kontexte však môže byť na mieste otázka, či nie je na čase zriecť sa niektorých zaužívaných vecí, ktoré nám škodia, či hľadať možno aj finančne náročnejšie alternatívy, ktoré sú prospešnejšie životnému prostrediu, a teda aj nám ľuďom, aby sme si v budúcnosti mohli užiť všetko ostatné, vrátane toho pre život najdôležitejšieho.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Posledné spaľovacie auto by sa mohlo v Nórsku predať čisto teoreticky už o 7 mesiacov
Nový slovenský dotačný program pre elektromobily stále nemá presnejší termín spustenia
Juhokórejská vláda chce znížiť obstarávacie ceny elektromobilov na polovicu

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

8 komentárov

  1. V tomto článku je kruto napísaná jedna pravda za druhou.
    Dovolil by som si navrhnúť jednu drobnú úpravu:
    Nóri nie sú o moc priateľskejší k životnému prostrediu ako obyvatelia iných…. upraviť na:
    Nóri nie sú vôbec priateľskejší k životnému prostrediu ako obyvatelia iných…. atď.
    Všetkým nám tu jasne rozkazuje peňaženka. Tá naša vlastná, pochopiteľne. Každý z nás sa správa trhovo bez ohľadu na to, či si to uvedomujeme.
    Takže vyjadrenia typu „dotácie deformujú trh“ sú síce pravdivé, ale…

  2. Poznám niekoľko Nororov že ktorý skúsili elektro mobil a vrátili sa spiatky aj za cenu vysiej dane.Nie všetko je v Nórsku super.No dobra reklama ako je všetko super v Nórsku sú sračky.Disel a benzín je na nezaplatenie a vsetky sračky okolo toho sú na smiech….

  3. Problém sú peniaze, ako vždy.. je jasné že nižšia stredná vrstva si nedovolí kúpiť elektro, kvôli rozpočtu a pre istotu si radšej kúpi lacnejšie auto na LPG/CNG.. Otázka je skôr dokedy? Sme v dobe, keď Plyn, benzín, nafta, a pod. idú hore a môže sa stať, že príde také zdraženie, že ani stredná a vyššia vrstva si nebude chcieť zaplatiť za drahé pohonné hmoty, ale problém ešte len nastane, keď zdražie nafta, pretože tie potraviny a veci, čo predávajú obchodné reťazce musí niekto nejako doviesť z bodu A výrobne do bodu B obchodu a ku C konzumentovi… Čiže ja to vidím na vyhliadky zle, do budúcna.. Silne rozmýšľam o elektre, hoc aj o Dacií a čínskych nepodarkoch z roku 2010…. Som prinútený, kvôli peňaženke a rodine, aby som ich vedel zabezpečiť a neohroziť ich existenciu i neskončiť na ulici….

Pridajte komentár