Štúdia organizácie Transport and Environment (T&E) ukazuje, koľko by mohli vodiči služieb typu Uber či taxi teoreticky ušetriť prechodom na elektromobily, za predpokladu splnenia niektorých náležitostí.
Obstarávacia cena elektromobilov je dnes vo všeobecnosti značne vyššia ako v prípade porovnateľných konvenčných áut. Viaceré analýzy pritom ale dokázali, že za určitých podmienok môžu byť celkové náklady na vlastníctvo podobné či dokonca nižšie.
Možný ekonomický prínos elektromobilov pritom rastie najmä počtom najazdených kilometrov. To znamená, že po tejto stránke by mali byť vhodné najmä v komerčnom sektore, napríklad aj v rámci služieb typu Uber či taxi.
Predpoklady štúdie
Organizácia Transport and Environment sa pozrela na možné prínosy elektromobilov pre vodičov jazdiacich v rámci mobilitnej služby Uber. Porovnala pritom možné náklady na vlastníctvo elektromobilu Nissan Leaf e+ (batéria 62 kWh, dojazd: 385 km – WLTP) a Škody Octavia s novým dieselovým motorom.
V rámci štúdie boli analyzované náklady v 5 európskych mestách – Paríž, Berlín, Madrid, Lisabon a Brusel, pričom pri výpočtoch sa vychádzalo zo 4-ročného vlastníctva a ročného nájazdu 60 000 km. Osobitne sa tiež zamerala na náklady v prípadoch, že majiteľ si môže, resp. nemôže svoj elektromobil nabiť cez noc prostredníctvom AC zdroja. V prípade, že nie, pripočítala k nákladom 20 %, ako kompenzáciu času stráveného nabíjaním cez rýchlonabíjačky počas dňa.
Výsledky
Dospelo sa pritom k záveru, že vodič elektromobilu môže mať v priemere o 14 % nižšie náklady na 1 km, ak má možnosť nabiť svoje vozidlo počas noci, resp. v čase, kedy nepracuje. V Paríži to má byť dokonca až o 24 %, čo má predstavovať úsporu 3 000 € ročne. Naopak v Bruseli majú byť tieto náklady vyššie v oboch prípadoch. Dôvodom sú rozdielne ceny elektriny a elektromobilov či rôzne finančné stimuly. V prípade nedostupnosti nabíjania „počas noci“ sú náklady v priemere vyššie o 13 %.
Samozrejme, toto je iba pár konkrétnych príkladov, pričom celkové náklady závisia od mnohých faktorov. V rámci analýzy organizácie Transport and Environment sa pritom nepočítalo s možnými servisnými nákladmi (veľmi náročný odhad), ktoré by mali byť v prípade elektromobilov vo všeobecnosti nižšie, takže nejde o celkové možné náklady na vlastníctvo. Netreba tiež zabúdať na to, že ceny elektromobilov majú neustále klesať a že v mestách začínajú vznikať zóny, kde majú spaľovacie vozidlá zákaz vstupu.
Každopádne, viaceré veľké komerčné iniciatívy, v rámci ktorých menia napr. taxi služby či požičovne áut spaľováky za elektromobily, naznačujú, že elektrické autá sú nielen environmentálnym, ale v rámci konkrétnych aplikácií aj ekonomickým prínosom.
Zdroj titulnej fotografie: Schipholtaxi
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Taxi služba kupuje 50 Tesiel, aby ušetrila na prevádzkových nákladoch
VW porovnal náklady na vlastníctvo elektromobilu ID.3 a spaľovacieho Golfu
Elektromobily sú celkovo o niečo lacnejšie ako spaľováky, uvádza LeasePlan
Jeden komentár
Máme vlastnú štúdiu z už 3 rokov prevádzkovaného e-Taxi v Bratislave.
Ak by ste mali záujem o tom napísať článok som k dispozácii.
Kontakt na mňa máte.