Náklady na „servis“ elektromobilov sú podľa prieskumu o polovicu nižšie ako pri spaľovákoch

5

Americká spotrebiteľská organizácia Consumer Reports vykonala prieskum medzi „tisícmi“ motoristov ohľadom nákladov na údržbu a opravy ich áut. Zistila pritom, že v tomto smere sú elektromobily o polovicu lacnejšie ako spaľováky. Prekvapením je, že to isté môže platiť aj v prípade plug-in hybridov.

Prieskum prebehol v rokoch 2019 až 2020, pričom Consumer Reports sa majiteľov áut okrem iného pýtal, koľko ich stála údržba a opravy za posledný rok, koľko najazdili za posledný rok a aký celkový nájazd má ich vozidlo. Na základe odpovedí sa dospelo k výsledkom, že počas životnosti automobilu s plne elektrickým pohonom sú v rámci USA jeho priemerné náklady na údržbu a opravy 0,031 $ na míľu. Tzn. cca 0,0166 € na km.

V prípade spaľovacích vozidiel to má byť v priemere dvojnásobne viac – 0,061 $ na míľu. Za prekvapenie sa dá zrejme považovať výsledok plug-in hybridných áut, ktoré kombinujú spaľovací a elektrický pohonný systém. Veď v rámci životnosti vozidla, ktorá je podľa Consumer Reports 320 000 km, vyjde „servis“ týchto vozidiel v priemere na 0,030 $ na míľu, čo je ešte o máličko menej ako v prípade elektromobilov. Tzn., že na základe tohto konkrétneho prieskumu sú priemerné náklady na údržbu a opravy v prípade elektromobilov a plug-in hybridov cca 4 600 $ a v prípade spaľovákov 9 200 $.

elektromobily naklady servis udrzba oprava

Zdroj: Consumer Reports

Z výsledkov tiež vyplýva, že elektromobily sú v rámci nákladov na údržbu a opravy výrazne lacnejšie najmä spočiatku, pri nájazde do 80 000 km, a to aj v porovnaní s plug-in hybridmi (PHEV). O niečo výhodnejšie ako PHEV sú aj do 160 000 km. Potom už priemerné náklady rastú nad úroveň PHEV, čo vedie k takmer identickým nákladom počas celej životnosti.

Elektromobily vs. plug-in hybridy

Samozrejme sa vynára otázka, ako je to možné, keď plug-in hybridy sú podstatne komplikovanejšie ako čistokrvné elektromobily. Istú úlohu môže zrejme zohrávať to, že vodiči PHEV často jazdia na elektrickým pohon, čím šetria „servisne“ náročnejší spaľovací systém či brzdy, keď využívajú regeneratívne brzdenie.

Portál Green Car Reports, ktorý upozornil na prieskum Consumer Reports, si myslí, že to môže byť z časti spôsobené aj tým, že servisy si skrátka v prípade elektromobilov účtujú viac. To teoreticky dáva zmysel, keďže v prípade servisov, ktoré sa venujú aj elektromobilom, nie je zrejme veľká konkurencia, pričom napríklad diely pre elektromobily môžu byť drahšie, nakoľko sa vyrábajú v menších objemoch a existuje aj menšia ponuka na trhu. PHEV sú pritom v podstatne elektrifikované verzie „masových“ spaľovákov.

Ďalším dôvodom, ktorý nám napadá, je možné zvýšenie priemerných nákladov vďaka nákladnej výmene batérií starších vozidiel Nissan Leaf, ktoré boli v rámci skupiny elektromobilov s vysokým nájazdom zastúpené vo veľkej miere. A ako vieme, batérie týchto vozidiel pomerne rýchlo degradovali kvôli absencii aktívneho chladenia. Ďalším významne zastúpeným modelom v tejto skupine bola Tesla Model S, ktorej servis (aj keď sa k nej nevzťahujú povinné prehliadky) a náhradné diely nepatria medzi najlacnejšie.

Malá vzorka e-áut s vyšším nájazdom

Veľmi dôležitú úlohu pritom mohla zohrať aj malá vzorka elektrických a PHEV vozidiel s nájazdom nad 160 000 km, na čo upozorňuje aj Consumer Reports. Prieskum síce celkovo zahŕňal dostatočný počet vozidiel tohto druhu, avšak spomínaný nájazd malo za sebou len 55 elektromobilov a 200 PHEV.

Pri tom všetkom sa tiež môže zdať, že rozdiel v rámci nákladov na údržbu a opravy medzi porovnateľnými elektrickými a spaľovacími automobilmi by mohol byť ešte vyšší, pričom časom, s väčším rozmachom elektromobility a čoraz „trvácnejšími“ a lacnejšími batériami, by sa mohol prehlbovať.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Opel porovnal náklady na elektrickú, naftovú a benzínovú Corsu
Tesla Model S po 724 000 km: Ako je na tom batéria a čo náklady na údržbu?
Elektromobily sú celkovo o niečo lacnejšie ako spaľováky, uvádza LeasePlan

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

5 komentárov

  1. Podla mna phev vysli tak dobre aj preto, lebo de facto pohonne jednotky maju menej km najazdene, kedze su dve. Pre zjednodusenie povedzme ze pri phev polovicu casu pracuje elektromotor a polovicu spalovak, tak pri tom istom najazde su o polovicu menej opotrebovane ako cisty elektromotor, alebo cisty spalovak.
    Pricom zrejme viac zavazi mensie opotrebenie splaovacej polovice phev kedze ICE ma ovela viac pohiblivych casti a elektromotor si odmaka tie najzatazujucejsie pasaze jazdy (rozbeh, zrychlenie, studene starty…) a ICE prakticky len hladko udrziava rozbehnute auto.

    • Ja mam Passat GTE a tam logika prepinania je taka, ze na zaciatku 1.prevod len elektrika, od 2. prevod sa uz zapoji benzinak a je pripojeny pokial zrychlujem svizne, potom ked prestanem alebo povolim tak sa to prepne na elektriku a benzin sa zapaja znovu az pri nejakych 80-90 km/h. Samozrejme cim je baterka vybitejsia, tym viac sa posuva treshold pri prepinani, t.j. tym skor pri stlaceni plynu prepne na benzin a tym neskor prepne na elektriku pri povoleni plynu (v hybridnom rezime).
      Co sa tyka neplanovanych oprav tak to mas pravdu, avsak stale su tu diely a opravy ktore sa musia pausalne robit bez ohladu na kilometre, ako napr. vymena oleja, vymena rozvodov (aj tam je casove obmedzenie)

Pridajte komentár