Známy motoristický novinár a moderátor obľúbenej relácie Top Gear, Chris Harris, ktorý má aj pretekárske skúsenosti, je veľkým fanúšikom „benzínu“. Jeho viaceré nedávne skúsenosti s elektromobilmi však smerovali k viac ako zaujímavým vyhláseniam.
Chris Harris, po testoch elektromobilov Tesla Model 3 či Porsche Taycan (rýchlejší čas na okruhu Top Gear ako zajazdilo Bugatti Veyron), vyskúšal aj pretekársky špeciál Volkswagen ID.R s čisto elektrickým pohonom, z ktorého bol unesený. A povedal nasledovné: „Je to najrýchlejšie auto, na akom som jazdil. Nikdy som necítil nič podobné. Je to nová divízia rýchlosti,“ upozorňuje portál Cleantechnica.
Harris pritom vyskúšal asi väčšinu superáut a hyperáut, ako aj monopost F1 či Porsche 919 Hybrid, ktoré vyhralo slávne preteky v Le Mans. A slávnym začína byť aj Volkswagen ID.R, ktorý v priebehu krátkej doby pokoril viacero rekordov na významných tratiach. Vrátane rekordu monopostu F1 v Goodwoode.
Extrémne zrýchlenie
Po intenzívnej skúsenosti s elektrickým závodným špeciálom Harris tiež povedal, že revolúcia v elektromobilite vyprodukuje „najrýchlejšie autá, aké tento svet videl“. A niet sa čomu diviť, veď Volkswagen ID.R zrýchli z 0 na 60 mph (97 km/h) za 2 sekundy a z 0 na 120 mph (193 km/h) za 5 sekúnd.
- Zdroj fotografie: VW
- Zdroj fotografie: VW
A to aj vďaka „elektrickému“ výkonu 500 kW a nízkej hmotnosti 1 100 kg (vrátane vodiča). Aerodynamika vozidla dokáže vygenerovať prítlak až 1 000 kg a pri brzdení je vraj možné dosiahnuť preťaženie 5 G. Harris v tejto súvislosti uviedol, že z testovacej jazdy sa spamätával niekoľko dní. Testovaný Volkswagen ID. R mal pritom maximálnu rýchlosť obmedzenú na 240 km/h.
Harris tiež povedal, že ešte bude dlho trvať, kým budú môcť podobné vozidlá jazdiť dlhé vzdialenosti v rámci vytrvalostných pretekov, a to kvôli „nedostatku energie na palube“.
Sériové e-hyperautá
V súvislosti s extrémne rýchlymi elektromobilmi pripomíname, že tie sa chystajú aj do sériovej výroby. Dôkazom sú elektrické hyperautá ako Tesla Roadster 2, Rimac C_Two, Pininfarina Battista, Lotus Evija či Aspark Owl. Netreba však zabúdať ani na to, že rýchlosťou oplývajú aj praktické „osobné“ elektromobily. Veď napr. „rodinné“ sedany Tesla Model 3 a Model S vo verziách Performance porazili v rámci drag race množstvo spaľovacích superáut.
Zdroj titulnej fotografie: Top Gear/Youtube
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Top Gear: Teslu Model 3 chcete, pretože je lepšia vo všetkých smeroch
James May (ex-Top Gear) si kúpil Teslu Model S: „Je to iba auto“
Top Gear reaguje na spochybnenia závodu Tesly Model S a Porsche Taycan
3 komentáre
Chris Harris je super moderátor a hlavně se mi líbí, že i když je to „petrolhead“ dokáže objektivně zhodnotit i elektroauta, což se u nás mnohým „redaktorům“ stále nedaří.
Netreba sa nad tým čudovať,už pred sto rokmi boli elektromobily rýchlejšie než všetky dopravné prostriedky tej doby,okrem lietadiel.škoda že ďaľší vývoj zastavila ROPA!!!
nerika on v aute, ze za 5 vterin ma 220kmh ??? slysim to spravne??? 😀