Motoršport umožňuje oveľa kratší vývojový cyklus elektromobilov, hovorí šéf Jaguaru

0

Šéf predaja a marketingu automobilky Jaguar, Felix Bräutigam, hovoril o prínosoch „elektrického“ motoršportu v rámci vývoja bežných cestných elektromobilov. Jaguar pritom pôsobí vo Formule E a e-Trophy, pričom získané poznatky použil aj pri vývoji a zdokonaľovaní svojho 1. elektromobilu I-Pace.

Jaguar je od roku 2016 účastníkom šampionátu Formula E. Taktiež založil podporné preteky „e-Trophy“, v rámci ktorých jazdia elektromobily Jaguar I-Pace. Tento model je pritom prvým elektromobilom značky.

Jaguar vstúpil do Formuly E aj preto, aby sa oboznámil s tým, ako pracujú technológie elektrických vozidiel v extrémnych podmienkach a získal nové know-how. Bräutigam hovorí, že kdekoľvek je to možné, treba uskutočňovať experimenty a testy. A to či už na pretekárskej dráhe, alebo bežnej cestnej komunikácii.

Dodáva, že to umožňuje v rámci elektromobility veľmi rýchlu optimalizáciu a vývoj lepších sériových vozidiel ako má konkurencia. Motoršport považuje za laboratórium na testovanie vecí v extrémnych podmienkach, pričom výsledky sú aplikovateľné v rámci ďalšieho vývoja.

Skúsenosti uplatnené pri vývoji Jaguaru I-Pace

Bräutigam tiež hovorí, že to, čo Jaguar zistil v rámci účinkovania vo Formule E o manažmente batérie, rekuperácii, nabíjaní a elektromotoroch, sa využilo priamo pri vývoji „civilného“ elektromobilu Jaguar I-Pace. Bräutigam je pritom presvedčený, že tento model by nebol taký dynamický a športový bez spomínaných skúseností.

Rýchly vývoj elektrických technológií Jaguaru je pritom možný aj vďaka šampionátu Jaguar I-PACE eTROPHY. V ňom súťažia len elektromobil Jaguar I-Pace, ktoré sa líšia od bežnej cestnej verzie len tvrdším nastavením podvozka a predpísanými bezpečnostnými prvkami.

V rámci pretekov dochádza pri maximálnych rýchlostiach k extrémne rýchlemu vybíjaniu batérie, ako aj neobvyklému regeneratívnemu brzdeniu, pričom je obzvlášť dôležitý tepelných manažment batérie. Nové poznatky pritom môžu byť použité v rámci aktualizácie modelu I-Pace či pri vývoji ďalších elektromobilov. Výsledkom tak je, že Jaguar má „oveľa kratší vývojový cyklus.“

Aj ďalšie automobilky

Podobné možnosti pritom majú aj automobilky BMW, Audi a Nissan, ktoré takisto jazdia vo Formule E. V budúcej sezóne pritom vstúpi do šampionátu aj Mercedes-Benz a Porsche. Z konkurenčného boja na tomto poli by tak mohli v konečnom dôsledku ťažiť bežní elektromobilisti.

Zdroj: Ecomento, titulná fotografia: ABB

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Zaujímavé porovnanie pohonu BMW i3 a Formuly E – BMW iFE.18
Jaguar I-Pace je svetovým autom roka. Medzi finalistami 3 elektromobily
Revolučný posun: Súboj novej a pôvodnej generácie Formuly E | VIDEO

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár