Éru automobilov typu SUV má ukončiť nástup elektromobilov, predikuje šéf značky Citroen. Jeho argumenty pritom dávajú zmysel. Na druhej strane, rozhodne zrejme trh, príp. regulácie.
Automobily typu SUV dominujú trhu. Obrovské ťažké „SUV-čka“ pritom neraz slúžia ako mestské vozidlo, ktoré zabezpečuje odvoz detí do školy či odvoz do nie príliš vzdialeného zamestnania alebo sa využívajú ako nákupný košík. Toto sa však má podľa Vincenta Cobéea, šéfa značky Citroen, zmeniť. A to kvôli elektromobilom.
„Svet SUV skončil,“ tvrdí Cobée, aj keď priznáva, že aktuálne „čísla nehovoria v prospech tohto tvrdenia“, informuje portál Auto Express na základe rozhovoru so šéfom značky Citroen. Dodáva však, že jeho tvrdenie začína podporovať napr. vznik sedanov, ktoré sa nazývajú „SUV-čkami“ len preto, že majú o niečo väčšiu svetlú výšku. Dobrým príkladom môže byť model Citroen e-C4 X.
Cobée tak zrejme naznačuje, že automobilový priemysel sa snaží maskovať čiastočný odklon od skutočných SUV tým, že označí bežné typy áut pojmom SUV na základe o niečo väčšej „výšky“, aby sa lepšie predávali. Nemôže pritom prekvapiť, že podľa šéfa Citroenu stojí za touto zmenou rastúca orientáciu na lepšiu aerodynamiku vozidiel.
Lepšia aerodynamika totiž znižuje spotrebu obzvlášť v prípade elektromobilov, ktorých podiel na trhu rastie. Podľa Cobéea je medzi elektrický autom s dobrou a zlou aerodynamikou rozdiel v dojazde 50 km a v prípade sedanu vs. SUV 60, 70 či 80 km. Samozrejme čísla sa môžu výraznejšie líšiť na základe rôznych iných atribútov.
Lepšie nabíjanie namiesto veľkých batérií
Šéf Citroenu si tiež myslí, že sa začne obmedzovať hmotnosť a veľkosť batérií prostredníctvom daní, stimulov, regulácií či jednoducho názoru verejnosti na túto problematiku. Napr. vo Francúzsku sa zdaňujú autá už aj na základe hmotnosti. Podľa šéfa Citroenu sa tiež mení vnímanie verejnosti. Kedysi mal byť ten, čo v rámci veľkomesta doviezol svoje deti do školy na veľkom SUV, považovaný za „chlapa“. Teraz má byť vnímaný ako „terorista“.
Cobée tiež vidí väčší zmysel v zameraní sa na zlepšenia v oblasti nabíjania počas ciest namiesto používania veľkých batérií. Kúpu elektromobilu s veľkou batériou, ktorej plná kapacita sa vo väčšej miere využíva len príležitostne, prirovnáva k noseniu obrovskému batohu (pripraveného na niekoľkodňovú túru) do kancelárie.
Nuž, sme veľmi zvedaví, či sa v dohľadnej dobe z už spomínaného hľadiska zásadnejšie zmení aj vnímanie spotrebiteľov, keď nastúpia elektromobily v širšom meradle. Každopádne k tomu budú musieť prispieť aj výrobcovia elektromobilov. A to ponukou zameranou na vysokú efektivitu/nízku spotrebu a zároveň „komfort“ z hľadiska nabíjania aj pri cestovaní na dlhšie vzdialenosti.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Citroen Oli má byť predzvesťou cenovo dostupných a efektívnych elektromobilov
Nová metodika hodnotenia elektromobilov sa zameriava na ich efektivitu. Lídrom Tesla Model 3
Citroen predstavil elektrický „SUV-fastback“ e-C4 X zo segmentu „kompaktov“
9 komentárov
Nesúhlasím s pánom Cobéem! Výrobcovia, pre mňa nepochopiteľne, vstupujú na trh elektromobilov veľkými až najväčšími premotorizovanými modelmi BEV. Ľudia, ktorí na to majú, kupujú autá aj v duchu hesla „Môj dom, môj hrad“, teda dosť často SUV-čka, a nič nenaznačuje, že to bude v dohľadnej dobe inak. Aj ja som zo začiatku považoval veľké SUV za vyložene mafiánske autá! Neskôr som sa rozhodol kúpiť „stredne veľké“ SUV, a zistil som, zvlášť po posadení sa do „klasického kombíčka“, ako som pre seba urobil dobre! Priestornosť a pohodlnejšie denno-denné nastupovanie za volant ma o tom stále utvrdzujú!
Suhlasim – SUV mam len pre velke problemy s chrbtom, komfort nastupovania a vystupovania SUV vs sedan sa neda porovnat, hlavne v akutnych fazach choroby. Naspat do sedanu uz nepojdem. A nemusi to by nevyhnutne cistokrvne SUV – mnohe crossovery maju uz dost vysoky posed a stale dobru aerodynamiku. Ma T
esla Y naozaj taku zlu aerodynamiku? Nemyslim…..
No problemy s chrbticom mam aj ja, no neviem si predstavit nastupovat do SUV cez stupacku natoz to vystupit. Crossover este hej, tam si sadas ako na stolicku – nie je nizky ani vysoky.
Aj ja mám SUV a pri nasadaní do bežného auta si pripadám akoby som liezol do vane.
Trafil si to presne!
Pozor! Len americké SUV mávajú stupačku v štandarde! Pozri si bežné stredné a aj veľké európske SUV. Všetky sú bez stupačiek, a nastupovanie je skutočne pohodlné pre menšie i väčšie postavy.
zabozruti sa este doteraz nenaucili robit auta… tieto jeho vlhke sny koho akoze zaujimaju?
Zopár ľudí tu hovorilo o nastupovaní, ale vyššie auto má aj lepší výhľad, čo môže prispieť k bezpečnosti. Ja som mal tiež vyššie auto (dodávku) a nastupovalo aj jazdilo sa mi dobre, ale prikláňam sa skôr k tým crossoverom, resp. mne teraz vyhovuje aj malé auto, lebo už neprevážam náklady. Na čo by som chcel upozorniť, že síce aj s menším autom sa mi jazdí celkom dobre, ale privítal by som, keby robili výškovo nastaviteľný podvozok, lebo nemusím ísť ani do ľahšieho terénu a v meste sa stretávam so zlomami, kedy už chytám podvozok. V meste by bolo fajn jazdiť s väčšou svetlou výškou, ktorá by sa na diaľnici znížila a tým by zabezpečila menšiu spotrebu. Zároveň by to aj uľahčilo nastupovanie a vystupovanie.
Ako vidíš, nechali sme niečo aj pre teba! Nechcel som písať dlhý komentár o všetkých výhodách a nevýhodách! Uviedol som len jednu praktickú! Chápem tvoju požiadavku na premenlivú výšku podvozku, bolo by to fajn, ale je to technicky zložité a drahé riešenie. Zvlášť pre menšie lacnejšie vozidlá, a aj u tých drahých áut, čo to majú, to stojí „majland“!