Výskumná spoločnosť BloombergNEF sa v rámci svojej najnovšej analýzy ohľadom transformácie energetiky zamerala aj na investície do oblasti elektrických áut v roku 2021. Tie pritom medziročne vzrástli o 77 % na 273 mld. $. Ktoré krajiny investovali do elektrifikácie vozidiel najviac a ktoré oblasti „zhltli“ najväčší balík peňazí?
Spomínané investície vo výške 273 mld. $ sa týkajú globálnej elektrifikácie dopravy. Pre získanie predstavy uvádzame, že minulý rok sa do obnoviteľných zdrojov investovalo 366 mld. $. Rozdiel medzi týmito dvoma oblasťami z hľadiska investícií sa pritom podľa BloombergNEF (BNEF) zmenšil.
Asi neprekvapí, že do elektromobilov, resp. elektrifikácie dopravy investoval v roku 2021 najviac najväčší automobilový trh, ktorý zároveň masívne podporuje technológie súvisiace s elektrickými vozidlami. A tým je Čína. Tá minulá rok viac ako zdvojnásobila investície do tejto oblasti, a to na 110 mld. $. BNEF pritom dodáva, že predaj osobných elektrických áut v tejto krajine dosiahol minulý rok počet 3,3 mil., čo je viac ako sa po celom svete predalo v roku 2020.

Zdroj: BNEF
Na druhom mieste skončili Spojené štáty s výrazným odstupom. Napriek tomu 35-miliardové investície znamenajú medziročné rast o 88 %. Predaj elektromobilov v USA podobne ako v Číne stúpol viac ako 2-násobne. Najmä vďaka spoločnosti Tesla, ktorá získala vyše 50-% podiel na trhu.
Na ďalších troch priečkach sa umiestnili európske krajiny – Nemecko (32 mld. $), Veľká Británia (17 mld. $) a Francúzsko (14 mld. $). Zvyšok Európy podľa BNEF investoval do elektrifikácie dopravy 50 mld. $. Celá Európa tak dokopy investovala podobnú sumu ako Čína.
Prím hrajú osobné elektromobily
Výskum BNEF tiež odhalil, že drvivá väčšina investícií do elektrifikácie dopravy ide na osobné elektromobily (244 mld. $). Do elektrických autobusov sa minulý rok investovalo 13 mld. $, čiže rovnako ako rok predtým. Ľahké a stredne ťažké úžitkové vozidlá „zhltli“ 6,7 mld. $, čo predstavuje 36-% medziročný rast.

Zdroj: BNEF
Investície do infraštruktúry
Pre rozvoj elektromobility je samozrejme nevyhnutný aj rozvoj nabíjacej infraštruktúry, najmä nabíjacích staníc. V roku 2021 sa pritom do verejného nabíjania investovalo 5,5 mld. $, zatiaľ čo v prípade domáceho nabíjania to bolo 3,7 mld. $.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Čo stojí za záplavou čínskych elektromobilov a aké ponaučenie si treba zobrať od Číny?
Rebríček najpredávanejších elektromobilov za rok 2021: Tesla, „Čína“ a tí ďalší
2 z 3 Európanov plánujú kúpu hybridu alebo elektromobilu. Slováci prekvapili | Prieskum
3 komentáre
Úžasný nárast investícií „do elektrifikácie“ dopravy nehovorí nič o tom, či je primerane úžasný aj nárast investícií do infraštruktúry, aby sme nestáli viac v radoch na nabíjačkách, ako s elektroautami jazdili …
Existujú seriózne štúdie koľko, kde a akých nabíjacích bodov by malo byť na tisíc, stotisíc či milión BEV?!
Treba čítať článok do konca:
„Pre rozvoj elektromobility je samozrejme nevyhnutný aj rozvoj nabíjacej infraštruktúry, najmä nabíjacích staníc. V roku 2021 sa pritom do verejného nabíjania investovalo 5,5 mld. $, zatiaľ čo v prípade domáceho nabíjania to bolo 3,7 mld. $.“
Pardon, písali ste o primeranosti, nie o výške investícií, už som si to uvedomil. Ale keďže sa nabíja hlavne doma, tak s nabíjaním nebude problém.