Elektromobily a hybridy dopadli v crash testoch IIHS lepšie ako spaľováky

0

Elektromobily značky Tesla patria vo svojich segmentoch k najbezpečnejším automobilom na svete. Ako sú však na tom elektrifikované vozidlá vo všeobecnosti v porovnaní so „spaľovákmi“?

Portál Cleantechnica začiatkom roka 2018 publikoval správu zaoberajúcu sa bezpečnosťou elektrických vozidiel, nazvanú „The EV Safety Advantage“. V rámci nej je k dispozícii 7 grafov, ktoré ukazujú, že elektromobily a hybridy dosahujú v bezpečnostných testoch IIHS (Poisťovací inštitút pre bezpečnosť cestnej premávky) poznateľne lepšie výsledky.

Elektromobilyhybridy dosahujú celkovo lepší rating IIHS ako spaľovacie vozidlá:

Priamy nárazový test pri stredne veľkej ploche prekážky (mierne prekrytie):

Priamy nárazový test pri malej ploche prekážky (malé prekrytie):

V rámci priameho nárazového testu pri stredne veľkej ploche prekážky (40% šírky vozidla) dosiahli elektrické vozidlá a hybridy takmer 100%  „dobrých“ výsledkov. Na druhej strane, autá so spaľovacím pohonom dosahujú v testoch podstatne väčšiu časť s „priemernými“ hodnotami a niektoré automobily dosahujú len „prijateľné“ až „slabé“ skóre. Aj v prípade nárazového testu pri malej ploche prekážky (25% šírky vozidla) sa elektrické vozidlá a hybridy javia bezpečnejšie.

Ukážka skúšky pri bočnom náraze:

Ukážka skúšky pevnosti strechy:

Strach zo vznietenia je neopodstatnený

Pri testovaní bočného nárazu a pevnosti strechy elektrické vozidlá a hybridy v bezpečnosti značne prevyšujú autá so spaľovacími motormi.

IIHS a austrálsky NCAP podrobili nárazovým skúškam 42 hybridných a elektrických vozidiel v rôznych testovacích scenároch. Jednotlivé vozy sú pritom v rámci IIHS testov ohodnotené známkami dobrý, priemerný, prijateľný a slabý.




Pri všetkých scenároch nárazových skúšok, okrem priameho nárazu do malej prekážky, dosahujú elektrifikované vozidlá proporčne lepšie výsledky ako ich konvenčný konkurenti z rovnakej triedy.

Tri elektrifikované autá pri nárazovej skúške do malej prekážky dostali známku slabé a ďalších šesť dostalo prijateľné hodnotenie pri skúške odolnosti v prípade bočného nárazu. Treba však poznamenať, že ani v jednom prípade nedošlo k porušeniu batérie alebo narušeniu bezpečnosti v rámci systémov pod napätím. Ani jedno vozidlo z dvanástich testovaných pritom počas skúšok nezachvátili plamene.

V e-aute hrozí menšie riziko zranenia

Analýza zahrňujúca viac než 25 párov vozidiel, z ktorých je jedno hybridné a druhé konvenčné, ukazuje v prospech hybridov. Hybridy sú v priemere o 10% ťažšie než konvenčný konkurenti, a to kvôli extra váhe batérie. Táto hmota navyše poskytuje určitú výhodu pri niektorých nehodách.

Ak hovoríme o počte nahlásených zranení v kategórii veľkých luxusných áut, Tesla Model S je o 61% lepšia, než je priemer pri veľkých luxusných vozidlách.

Poznámka: číslo 100 reprezentuje priemer pre všetky vozidlá daného typu. Príklad: Hodnotenie 122 reprezentuje automobil, ktorý je o 22 percent horší ako priemer. Hodnota 96 znamená, že automobil je o 4 percentá lepší než priemer.

Spomedzi štvordverových áut je plug-in hybridný Chevrolet Volt o 29 % lepší ako priemer v kategórii nahlásených zranení. Elektrický Nissan Leaf je o 17% lepší než priemer.

Zdroj: Cleantechnica, titulná fotografia: IIHS/Youtube

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla Model 3 má za sebou crash testy. Získala top hodnotenie
Pozrite si neúspešné pokusy o prevrátenie Tesly Model X v rámci crash testov
Test britskej výskumnej agentúry vysvetľuje havárie elektromobilov Tesla

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Pridajte komentár