Z Nemecka prichádza štúdia, ktorá v podstate potvrdzuje dávnejšie predpoklady, že nižšia hmotnosť nie je v prípade elektromobilov takým benefitom z hľadiska efektivity ako u konvenčných áut. Výber správnych materiálov pritom redukuje uhlíkovú stopu.
„Na rozdiel od vozidiel so spaľovacími motormi neprináša ľahká konštrukcia v elektrických vozidlách žiadnu výhodu oproti oceli z hľadiska celkovej energie a celkových emisií.“
To je záver štúdie Manuela Schweizera, študenta 5. ročníka odboru Aplikovaný výskum v strojárenských vedách na Technickej univerzite Ingolstadt, ktorá bola vykonaná pod dohľadom Dr. Martina Bednarza, profesora Inovatívnych výrobných procesov a digitalizácie v produkcii.
Schweizer vo svojej práci porovnal vplyv ľahkej konštrukcie na spaľovacie a plne elektrické automobily z hľadiska efektivity a emisií použitých zdrojov. Cieľom pritom bolo určiť optimálnu kombináciu materiálov pre oba druhy vozidiel.
Najskôr namodeloval jedno vozidlo s oboma typmi pohonu pre nižšiu strednú a vyššiu triedu. Do následných výpočtov potom zahrnul energiu z výroby a emisie rôznych materiálov, vrátane ocele a hliníka. Ukázať sa pritom malo, že v rámci celého životného cyklu si ľahší konštrukčný variant vyžiada viac energie a vyprodukuje viac emisií ako variant vozidla s oceľovou konštrukciou z rovnakej triedy.
Vyššia účinnosť a rekuperácia
Vyššia hmotnosť nemá podľa výsledkov tak výrazne negatívny vplyv na efektivitu elektromobilov, ako je tomu v prípade spaľovákov, pretože elektrické motory sú ďaleko účinnejšie, pričom elektromobily si dokážu „dobíjať“ batériu pomocou regeneratívneho brzdenia. Pri brzdení či spomaľovaní ťažšieho vozidla sa pritom zrekuperuje viac energie.
Schweizer vypočítal, že výberom materiálov, ktoré sú vhodné z hľadiska efektívneho využívania zdrojov, sa dá v rámci produkcie batérií ušetriť 9 až 13 % „výrobných“ emisií pri vozidle nižšej strednej triedy a 19 až 24 % pri vozidle vyššej strednej triedy.
Zdroj: THI
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Experti odhaľujú „tajomstvo“ bezkonkurenčného dojazdu elektromobilov Tesla
Obrovský test zimného dojazdu 20 populárnych elektromobilov
Dojazd Tesly Model Y významné ovplyvnil inovatívny systém „Octovalve“, uviedol Musk
7 komentárov
Aby zase nebol test typu „Povedzte mi výsledok aký potrebujete a vymyslím test ktorý ho potvrdí“
True story…
Já si myslím, že ta úvaha je dobrá. Třeba Tesly pokud vím jsou z hliníku, ale veškeré opravy karoserie jsou velmi drahé. Proto je pro levnější elektroauta lepší klasika i když budou třeba o sto kilo těžší. Navíc je faktem, že část těch kg navíc se „vstřebá“ díky rekuperaci. Největší potenciál na odlehčení je stejně v budoucích bateriích, které budou schopny pojmout více energie na kg.
Malo by sa to dať príkazom EÚ ako povinné čítanie pre výrobcov. Aj cena ocele je zrejme nižšia ako hliníka, takže by sa mohli emobily zlacniť a bolo by aj viac a lacnejšieho hliníka pre spaľováky. EÚ má v rámci zničovania emisií (krásne slovo sa podarilo, zničovanie emisií!) veľké plány, tak môže začať predpísaním ideálnej hmotnosti pre emobily a spaľováky, kto nedodrží, prispeje do fondu rozvoja emobility. EÚ, idéééš! Go EÚ, go!
Je to iba znôška teoretických nezmyslov. To každý dokáže hádzať percentami od buka do buka, ako sa mu to hodí.
Ak to má mať nejakú výpovednú hodnotu, očakávam informácie typu:
– pri výrobe 1 kg ocele sa spotrebuje toľko a toľko uhlia a uvoľní sa toľko a toľko emisií,
– pri výrobe 1 kg … sa uvoľní … emisií, atď.
A môžeme zadávať: Na takýto typ auta sa spotrebuje toto a toto a teraz sa dá porovnávať.
A nie „9 až 13 %“, „19 až 24 %“ a podobne.
Nech se na mňa Manuel Schweizer aj so svojím dohľadom neurazia, ale to, čo napísali, sú iba bludy a bláboly!
Předpokládám, že v práci toho studenta excelové tabulky s výpočty samozřejmě byly. Až výcuc do médií to příliš zjednoduší.
A je to tady, tohle je reakce tradičních výrobců na Sandyho videa stran modely Y. Prostě zjistili, že ten hliníkový odlitek nedají… a tak si začali umetat cestičku k prohlášení, proč je lepší vyrábět těžká auta. No nezávidím jim, Tesla má vysoké tempo a na dost široké frontě (baterie, elektronika, autopilot, konstrukce, materiály, nabíječky, pojištění… a asi jsem na dost věcí zapomněl)