Nové elektromobily budú musieť v rámci EÚ vydávať syntetický „hluk“

4

Už 1. júla vstúpi do platnosti nariadenie EÚ, kvôli ktorému už nebudú elektromobily a hybridy pri nízkych rýchlostiach tak tiché, ako sme zvyknutí.

Toto opatrenie má ochrániť chodcov, ktorí si spájajú prítomnosť automobilov v ich okolí so zvukom spaľovacieho motora či iného hluku. Elektromobily však nebudú musieť nutne vydávať taký hluk ako spaľováky.

Nariadenie sa vzťahuje na nové elektrické vozidlá (pravdepodobne vrátane hybridných vozidiel, ktoré dokážu jazdiť čisto na elektrický pohon) so 4 alebo viacerými kolesami, na ktoré žiadajú výrobcovia schválenie pre využívanie na cestách Európskej únie. Tie budú musieť byť pritom vybavené „akustickým výstražným systémom pre vozidlá“ (AVAS).

Minimálne hluk el. zubnej kefky

Tento systém musí byť nastavený tak, aby vydával hluk s hlasitosťou minimálne 56 decibelov (dB), keď sa vozidlo pohybuje rýchlosťou 20 km/h a menej. Zatiaľ neexistuje konkrétny predpis, ktorý by určoval, ako má znieť syntetický hluk systému AVAS. Tón zvuku však musí stúpať pre zrýchľovaní a klesať pri spomaľovaní.

Pre predstavu, 56 dB je úroveň hluku, ktorý vydáva napríklad klimatizácia či elektrická zubná kefka. Výstražný zvuk však nesmie prekročiť hladinu 75 dB, pričom napríklad naftový pickup vydáva hluk o hlasitosti 85 dB. AVAS tak zrejme nebude počuteľný v prípade, že chodci majú v ušiach slúchadlá a počúvajú hudbu.

Vízia tichých miest…

Legislatíva by sa teda mohla „povenovať“ aj problému dobrovoľne „hluchých“ chodcov, keď už jej rozhodnutie prinesie zvýšenie hluku najmä v metských častiach, resp. neumožní dosiahnuť v budúcnosti úroveň hluku, ktorá by nevplývala na ľudí negatívnym spôsobom.

AVAS či osveta?

Nariadenie EÚ môže pripomínať skoré obdobie automobilizmu, kedy každé vozidlo s vlastným pohonom muselo byť „vybavené“ osobou, ktorá kráčala pred vozidlom s veľkou červenou vlajkou. Na druhej strane, z vlastnej skúsenosti vieme, že tiché vozidlo, ktoré je v tom samozrejme nevinne, môže skutočne ohroziť nepozorných chodcov. Na mieste je však zrejme otázka, či je viac potrebný systém AVAS alebo osveta chodcov…

Ako znejú, či budú znieť niektoré elektromobily?

Zdroj: Newatlas, titulná fotografia: Anden

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla Model 3 už nebude úplne tichá. Dôkazom predpríprava na zvukový varovný systém
Cieľom projektu EÚ „EVC1000“ je elektrické SUV s dojazdom 1000 km
Pozor na falošné „elektromobily“, hovorí mimovládna organizácia

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

4 komentáre

  1. „Taká somarina a zbytočnosť“ – to si povie asi väčšina ľudí. Ale iba dovtedy, pokiaľ nejazdí napr. na hybride (ktorý dokáže za istých okolností jazdiť iba na elektropohon), a na úzkej jednosmerke, kde sa ani nedá ísť rýchlo, vám pokojne vojde do cesty tetuška a vykračuje si to pred vami, akoby sa nechumelilo. Vytrubovať nechcete a vtedy vám dôjde, že tu čosi nehrá. Ona totiž nie je blbá, ona vás jednoducho nepočuje…
    Tento príbeh vymyslený nie je. Situácia nebola nijako nebezpečná, ale je to isté varovanie – pozor, až „taká somarina a zbytočnosť“ pri elektropohone to teda určite nie je…!

    • pre tento ucel staci mat v aute tlacidlo na aktivaciu/deaktivaciu umeleho zvuku. Ak Vas tetuska nebude pocut, tak si to na chvilku zapnete a je po probleme. Mnohe elektromobily to maju uz dnes (Hyundai / Kia). Neviem presne znenie toho noveho nariadenia EU, ale ak bude musiet byt umely zvuk emitovany neustale pri nizkej rychlosti bez moznosti manualneho vypnutia, tak to urcite nebude dobre. Vytrati sa ten dobry pocit z absolutne tichej jazdy.

      • Súhlasím, ja ale nemám na aute umelý zvuk, takže pre mňa je to bezpredmetné.
        A obava zo straty dobrého pocitu z tichej jazdy – ruku na srdce – koľko % odjazdenej vzdialenosti sa jazdí rýchlosťou do 20 km/hod? Žeby na parkoviskách, kde je tá výstraha fakt potrebná?
        Tiež nepoznám to nariadenie, ale vypínateľné by to fakt malo byť. Podobne ako výstraha pri opustení jazdného pruhu. Keď idete po diaľnici, kde je nejaká oprava na ceste a sú tam zúžené jazdné pruhy, tak to škrieka v jednom kuse ako šibnuté…

  2. najlepsie na tom je ze kopec mestkych spalovacich maloobjemovych auticok tiez v rychlosti do 20km/h nepocut ked sa ku vam blizi…takze podla mna aj spalovaky by mali mat takyto system

Pridajte komentár