Medzi mýty, ktoré súvisia s elektromobilitou, patrí aj tvrdenie, že elektromobily sú náchylnejšie na požiar. Pravdou však je, že v prípade požiaru batérie trvá hasenie vozidla tradičným spôsobom dlhšie. To by však mohlo zmeniť jednoduché prekrytie horiaceho elektromobilu špeciálnou protipožiarnou plachtou.
Viceprezident nemeckého zväzu hasičských zborov, šéf hasičského zboru v Brémach, diplomovaný fyzik a expert na technickú elektroniku, Karl-Heinz Knorr, hovorí, že riziko požiaru elektromobilu je porovnateľné s rizikom požiaru spaľovacieho automobilu, pričom takéto incidenty sú zriedkavé.
Dodáva, že pri výjazde k požiaru elektromobilu sa posiela cisterna navyše, inak však nie je potrebné iné vybavenie ako v prípade bežných automobilov.
Stanislav Cihelník, koordinátor Hasičského záchranného zboru Škoda Auto a odborník na hasenie elektromobilov, k tejto téme hovorí, že konvenčný automobil sa hasí 10 až 15 minút, zatiaľ čo elektromobil desiatky minút až hodinu. Zdĺhavé hasenie sa dá pritom eliminovať ponorením vozidla do kontajneru s vodou, a to prostredníctvom žeriavu.
S oveľa jednoduchším riešením však prichádza spoločnosť Bridgehill. Tá totiž vyvinula špeciálnu protipožiarnu plachtu s veľkosťou 8 x 6 metrov, ktorá by mala prekryť takmer každé auto na trh, upozorňuje Insideevs. Váži 28 kg, pričom jej materiálové zloženie obsahuje aj kremík.
Praktická ukážka
Test tejto špeciálnej plachty v rámci horiaceho elektromobilu Nissan Leaf ukázal, že tá si robí svoju prácu veľmi dobre. V čase teste pred pokrytím vozidla protipožiarnou plachtou dosahovala teplota 1 080 °C. Len niekoľko sekúnd po jeho prekrytí došlo k zníženiu teploty na 358 °C.
Zhruba po pol minúte to bolo už len 244 °C a po cca 3 pol minúte sa teplota znížila na 120 °C. Po 9 minútach od prekrytia, kedy teplota dosahovala 107 °C, hasiči vozidlo odkryli, pričom následne došlo k vzplanutiu jeho batérie. Po niečo vyše 2 minútach teplota stúpla na 480 °C. Preto výrobca odporúča, aby bolo vozidlo prekryté najmenej 20 minút. Plachta sa dá pritom samozrejme použiť aj v prípade požiaru konvenčného vozidla.
Ďalšia pomoc je na ceste
Keďže batéria sa môže opätovne rozhorieť aj po dlhšej dobe od prvotného uhasenia, nakoľko obsahuje materiály bohaté na kyslík, vozidlo sa pre istotu ukladá do „vodného kúpeľa“. Riešenie tohto problému je však už na ceste.
To v skratke spočíva v tom, že sa prenikne do ochrannej schránky batérie pomocou vysokotlakového zariadenia, pričom tá sa naplní špeciálnym hasivom, ktoré dokáže udržať teplotu pod kritickou hodnotou 300 °C. A tým sa eliminuje aj riziko opätovného vzplanutia.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla vydala správu o nehodovosti a požiaroch svojich elektromobilov
Odborník hasičského zväzu „porovnal“ požiare elektromobilov a spaľovákov
Požiare Tesiel a iných elektromobilov vs. bežné autá. Ako to je?
Jeden komentár
Fajn. Akurát je tu jeden zásadný problém. Je to ako chytanie kravy za chvost.
Kravu predsa treba chytať za ohlávku, či nie?
V tomto prípade treba mať nehorľavé batérie (k čomu už výskum speje) a je po probléme.
A či?