Šéf Fordu píše: „Priznanie petrolheada. Milujem elektromobily a nemá to nič spoločné s politikou“

6

Generálny riaditeľ automobilky Ford, ktorá vznikla pred 121 rokmi a ktorá aktuálne prerába na elektromobiloch veľké peniaze, zverejnil zaujímavý článok ohľadom vozidiel s elektrickým pohonom. Ten pritom nesie názov: „Priznanie petrolheada. Milujem elektromobily a nemá to nič spoločné s politikou.“

Šéf Fordu Jim Farley na začiatku svojho článku zvereného na soc. sieti X sám seba popisuje ako petrolheada, ktorý posledných 40 rokov strávil vývojom nových vozidiel. A to od modelov značky Toyota až po modely spoločnosti Ford, ktorú aktuálne vedie. Okrem toho cez víkendy jazdí preteky Mustangov a pracuje na svojom 51-ročnom veteránovi Ford Bronco.

Farley následne uvádza, že ho prekvapilo, keď sa ako celoživotný petrolhead zamiloval do elektromobilov, aj keď podľa neho stále nie sú pre každého. A pokračuje slovami, že ako generálny riaditeľ významnej automobilky cíti povinnosť povedať zákazníkom pravdu o elektromobiloch, keďže je ohľadom nich množstvo dezinformácií a nedorozumení.

Inovácie potrebujú čas

Farley uvádza, že inovácie potrebujú čas, aby sa ujali. Spomína si pritom na časy, kedy sa zdalo, že mobilné telefóny sú len pre lekárov a burzových maklérov, že počítače sú len pre NASA a že internet je len módnym výstrelkom. Verí pritom, že ďalším veľkým posunom v oblasti automobilov budú softvérovo definované elektrické vozidlá.

Láska, nie politika

Šéf Fordu píše, že za jeho objavenou láskou k elektromobilom nebola žiadna politika ani politické presvedčenie. Tá podľa neho prišla jednoducho potom, čo začal jazdiť na elektrickom pickupe Ford F-150 Lightning.

Farley si pritom pochvaľuje svoj elektromobil pre jeho tichosť, plynulosť, zrýchlenie vyvolávajúce úsmev na tvári, veľký predný batožinový priestor (tzv. frunk), každé ráno dostupný dojazd 480 km, ako aj preto, že už nemusí jazdiť na čerpacie stanice a že vozidlo dokáže napájať elektrické zariadenia, iné vozidlá či domácnosť.

Dojazd, nabíjanie a cena

Jim Farley ďalej uvádza, že aj napriek neustále rastúcim predajom elektromobilov sú mnohí voči elektromobilom skeptickí. A to aj kvôli dojazdu či nabíjaniu, čo chápe. Dodáva však, že podľa prieskumu spoločnosti Ford uskutoční cca polovica Američanov cesty dlhšie ako 240 km len 4 alebo menej dní v roku.

Ohľadom nabíjania šéf Fordu hovorí, že 80 % majiteľov elektromobilov uskutočňuje nabíjanie doma a sieť verejných nabíjacích staníc neustále rastie, pričom stúpa aj ich dostupnosť či výkon. Uvádza pritom paralelu s mobilným sieťami, ktoré boli spočiatku statické a nestále vypadávali a dnes sú v podstate bezproblémové.

Čo sa týka cien, Farley uvádza, že cena elektrického SUV klesla len za ostatné 2 roky o 22 %. A napr. majitelia elektromobilu Fordu Mustang Mach-E (SUV strednej triedy) majú ročne ušetriť zvyčajne 64 % na nákladoch na palivo a 27 % na nákladoch na plánovaný servis v porovnaní so spaľovacími vozidlami.

jim farley ford

Zdroj: Jim Farley/X

Počiatočné straty

Šéf Fordu ďalej hovorí, že aktuálne prebiehajú globálne preteky ohľadom budúcej konkurencieschopnosti v doprave, pričom nepochybuje o tom, že obrovskou hnacou silou bude elektrický pohon. Preto aj Ford investuje miliardy $ do „vozidiel budúcnosti“.

Farley pritom priznáva, že Ford na začiatok na elektromobiloch prerába, a to najmä kvôli počiatočným investičným nákladom. To sa však podľa neho mení, pričom sa pýta: „Ktorý veľký technologický skok vpred nebol v počiatočných fázach náročný a nákladný?“

Bod zlomu

Jim Farley spomína aj bod zlomu pre elektromobily. Ten podľa neho nepríde vďaka regulačným orgánom a politikom, ale vďaka spotrebiteľom. A nie vtedy, keď elektromobily dosiahnu určitý podiel na trhu, ale keď budú jednoducho lepšie. Napr. z hľadiska ceny či začlenenia do každodenného života.

A na záver šéf Fordu uvádza: „Mohol by som ako profesionál venujúci sa autám povedať, že elektromobily sú skvelou voľbou pre mnohých ľudí. Je však lepšie, keď si ich vyskúšate a rozhodnete sa sami.“ 

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Ford priznáva chyby v oblasti elektromobilov a chystá „radikálne zjednodušenie“
Čínske automobilky sú hlavnou konkurenciou, nie Toyota či GM, hovorí šéf Fordu
Tesla sa inšpiruje Henrym Fordom, hovorí šéf Fordu a varuje Muska pred historickým vývojom
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

6 komentárov

  1. Svet je plný zaslepencov a zanietencov, ktorí nemajú vyzretú osobnosť, a stávajú sa z nich „inkvizitori“! Rozumný človek vidí všetky pre a proti, a drží palce nástupu elektromobility, a nezatracuje až do horúcich pekiel“ klasiku, ktorá nám slúžila, a ešte nejaký čas poslúži! 🙂 ……

    • S elektromobilmi to bude postupne tak ako s SSD diskami v PC. Zo začiatku boli drahé, ale rýchle a s menšou kapacitou než klasické HD. Postupne ale vývoj šiel dopredu a dnes už sa predávajú hlavne SSD, aj keď majú HD stále svoje využitie vďaka vyššej kapacite. Podobne to bude aj tu. Vývoj sa zastaviť nedá, elektromobilita nezanikne, časom nahradí spaľováky, aj keď tie tu ešte dlho budú a v niektorých oblastiach stále ostanú. Je to len otázka času.

      Tá nenávisť či už jedným alebo druhým smerom je odporná. Ja každopádne elektromobilite fandím, dúfam že čo najskôr prídu dostupnejšie modely. Sám mám BEV na bežné jazdenie a druhé auto v rodine máme 7-miestny Touran na dlhšie trasy.

      Minule som si uvedomil ešte jednu výhodu elektromobility – do auta nenatankujete nekvalitný benzín alebo diesel 🙂

      • Chlapče, chlapče! My socializmom odchovaní, sme sa natierali naftou, aby sme sa na spartakiádu pekne opálili, a sme zocelení a nasiaknutí naftou až dodnes! Teraz nám vyrastajú samé bledé a chúlostivé uzlíčky nervov, ktoré na všetko štekajú ako čivavy, a nechápu, že to čo s naftou odchádza treba brať s úctou za to, že sme sa aj vďaka nej dostali až sem, a vľúdne prijímať, a fandiť tomu novému, čo prichádza!

        P.S. Len tak mimochodom. SD mikrokarty už majú aj 1TB, je to úžasné, a sú za dosiahnuteľnú cenu! Auto je však tisícnásobne drahšia vec, a preto na cene viac záleží!

  2. Ach seniori, seniori! Tipujem vek 40+ alebo 50+. Doma majú smradlavé 2.0 tdi so zvukom traktora. STK a EK prejdú iba úplatkom. Nariekajú na pokrok ako v stredoveku a na dvore pália čarodejnice. Ja by som si hneď kúpil auto s baterkou ale limituje ma cena tejto novej technológie. Narozdiel od seniora viem že keď na to nemám prachy je to iba moja chyba. Všetci na to mať ani nemôžu tak ako všetci nemôžu mať všetko. Nikto nech mi netvrdí opak, lebo dnes není problém dojazd, servis, nabíjanie ale iba cena a zase iba cena. Seniori by sa už nemali vyjadrovať k ničomu lebo sú to oni čo priviedli svet ,politiku a spoločnosť tam kde sme teraz. Vaše staré zvyky, zlozvyky sú príčinou toho všetkého co sa teraz deje.

    • Miško ale senior nie je clovek s vekom 40+ ja mam 44 a vlastnim Teslu Y a myslim si ze je to najuzasnejsie auto v akom som kedy sedel a soferoval. Vynimka je Cybertuck kory som mal moznost pozriet si pred par dnami. Ten je trosicku lepsejsi asi

Pridajte komentár