Ako vieme, dojazd elektromobilov môže počas horúcich dní značne ovplyvniť klimatizovanie interiéru. Novo vyvinutá 2-vrstvová farba, ktorá efektívne odráža „slnečné lúče“, by preto mohla byť v tomto smere nápomocná.
Tím vedcov z dvoch amerických univerzít (Columbia a Howard ) a jednej čínskej (Peking) vyvinul špeciálnu farbu, ktorá môže zabezpečiť efektívnej „chladenie“, a to „jednoduchým, lacným a škálovateľným spôsobom“.
Podľa štúdie, klimatizovanie vnútorných priestorov sa podieľa na celkovej spotrebe energie amerických domácností cca 15 percentami. Riešenia ich ochladzovania pritom môžu poškodzovať ozónovú vrstvu alebo emitovať skleníkové plyny. A pri riešení týchto problémov má byť nápomocná spomínaná inovatívna 2-vrstvová farba.
Funkčná a estetická vrstva
Spodná vrstva farby, ktorá sa dotýka povrchu, je vyrobená z materiálu podobnému teflónu. Ten má hrúbku asi 500 mikrometrov a je pórovitej štruktúry. Vďaka tomu odráža neželané infračervené spektrum slnečného žiarenia, ktoré sa značným spôsobom podieľa na zahrievaní budov či automobilov.
Vrchná vrstva je podobná bežnej farbe. Absorbuje určité vlnové dĺžky svetla, vďaka čomu ľudské oko vníma jej špecifickú farbu. Takže spodná vrstva má funkčný charakter, vrchná zas estetický.
Až 16 °C rozdiel
Pri testovaní vedci zistili, že objekt natretý ich farbou s čiernou vrchnou vrstvou, ktorá obvykle absorbuje najviac tepla, mal o 16 °C nižšiu vnútornú teplotu ako „neošetrený“ objekt. V porovnaní s komerčnými farebnými monovrstvami rovnakej farby pritom novinka prináša „ochladenie“ o 3 až 15,6 °C pri silnom slnečnom žiarení.
Taktiež zistili, že ich inovatívna 2-vrstvová farba je dostatočne odolná, aby zvládla nepriaznivé okolité podmienky. Veď vydržala v peci pri teplote 60 °C počas 30 dní.
Nová farba by tak mohla byť prínosom aj pre autá, predovšetkým elektromobily, keďže klimatizácia „odčerpáva“ energiu z trakčnej batérie, čím znižuje efektivitu vozidla a jeho dojazd. Samozrejme, záležať bude aj od aplikovateľnosti farby, nákladov a miere prípadného zníženia potreby klimatizovania kabíny.
Zdroje: Sciencemag, Phys
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Dojazd Tesly Model Y významné ovplyvnil inovatívny systém „Octovalve“, uviedol Musk
Dojazd elektromobilov je možné zlepšiť farebným osvetlením kabíny, uvádza Ford
Aký vplyv môže mať vykurovanie kabíny na dojazd Tesly Model 3? | Test