Enviro-prínosy elektromobilov sa za posledné roky výrazne zvýšili

3

15 vedcov z 3 inštitúcií dospelo v rámci spoločného projektu k názoru, že environmentálne prínosy elektromobilov rastú.

Tri renomované výskumné inštitúcie, Mercator Research Institute on Global Commons and Climate Change (MCC), Potsdam Institute for Climate Impact Research (PIK) a Paul Scherrer Institute (PSI) dostali „úlohu“, v rámci ktorej majú zodpovedať, ako môžu politiky posunúť napredovanie dekarbonizácie dopravy.

Pre úplnosť dodávame, že projekt podporila Rada pre udržateľnosť spoločnosti Volkswagen. Christian Bauer z PSI, ktorý sa spolu s kolegom Nicolasom Kochom z MCC podelil o výsledky doterajšieho 2-ročného úsilia, v tejto súvislosti uvádza, že ich práca je nezávislá a nejde o zmluvný výskum.

Podľa Bauera výskum ukázal, že elektromobily sú potrebné pre efektívnu ochranu klímy. Zdôraznil, že vo vedeckých kruhoch je to jasné už nejakú dobu. Dodáva, že ak chce byť Európa do roku 2050 „klimaticky neutrálna“ do tohto obdobia musia z ciest vymiznúť minimálne všetky osobné automobily so spaľovacími motormi a zároveň sa musíme zbaviť fosílnych palív aj v rámci odvetvie energetiky.

Bauer tiež hovorí, že elektromobilita má zmysel iba v kombinácii s elektrinou z nízkoemisných zdrojov. Podľa neho je nesporné, že reštrukturalizácia odvetvia dopravy a elektroenergetiky musí prebiehať súbežne. Dodáva, že takmer vo všetkých európskych krajinách majú dnes elektromobily jasnú výhodu v oblasti klímy v porovnaní so spaľovacími vozidlami.

To nemá platiť iba v prípade Poľska a Estónska, ktorých energetický mix dosahuje vysoké úrovne CO2. My dodávame, že aj v takomto prípade je lepšie, keď nám pod oknami či pod nosom jazdia aspoň lokálne bezemisné vozidlá. Tiež pripomíname, že elektrina je vo všeobecnosti čoraz „čistejšia“.

Batérie vs. vodík

Páni z MCC a PSI sa tiež vyjadrili k porovnaniu batériového a vodíkového pohonu. Podľa nich je veľkou výhodou batériových elektromobilov to, že počas prevádzky využívajú elektrickú energiu 2,5-násobne efektívnejšie. My dodávame, že podľa viacerých štúdií je celková efektivita vodíkových áut nízka aj kvôli energetickej náročnosti výroby, transportu, uskladnenia a distribúcie vodíka, pričom jeho výroba je aktuálne prevážne vysokoemisná.

BEV vs. ICE

Christian Bauer tiež uviedol, že „klimatická výhoda“ batériových elektromobilov (BEV) sa oproti autám so spaľovacím motorom (ICE) v posledných rokov výrazne zvýšila. A to vďaka pokrokom vo výrobe batérií, životnosti batérií a vyššiemu podielu obnoviteľnej energie v Európe.

Dodal, že výroba elektromobilov je stále energeticky náročnejšia ako v prípade spaľovákov. To sa má však vyvážiť v priebehu nájazdu niekoľkých desiatok tisíc km, za predpokladu nabíjania e-áut čistou energiou. My dodávame, že energeticky náročný je aj celý „cyklus“, ktorý vedie k benzínu a nafte – od ťaženia ropy až po distribúciu finálnych produktov.

Zdroj: VW Group

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Mnohokrát zborený mýtus: „Elektromobily sú menej ekologické ako spaľováky“
„Ekologickosť“ výroby batérií elektromobilov významne stúpla a bude stúpať
Elektromobily majú byť podľa štúdie ešte „čistejšie“ ako sa predpokladá

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

3 komentáre

  1. Konečne nejaké inštitúcie napísali holú pravdu o elektroautách a elektromobilte všeobecne.
    Tých problémov na riešenie je podstatne viac, ale – niekde začať treba.
    Napríklad – výroba železa, kde sa na redukciu železnej rudy (oxidov železa) používa koks z uhlia (čo je defacto čistý uhlík) za vzniku obrovského množstva CO2. Na uvedenú redukciu je možné použiť vodík (prakticky bez emisie CO2), ale je potrebné „vraziť“ obrovské kvantum peňazí do výskumu a vývoja tejto technológie. To je ale zrejme otázka budúcnosti…
    A ešte sa mi mimoriadne páčil dovetok v článku: „energeticky náročný je aj celý „cyklus“, ktorý vedie k benzínu a nafte – od ťaženia ropy až po distribúciu finálnych produktov“.
    Taktiež holá pravda…

  2. Prechod na elektromobily nastava subezne s prechodom k cistej energii, obidva segmenty utesene rastu. V Europe uz teraz 40% energie pochadza z obnovitelnych zdrojov. Toto percento bude rast aj nadalej a ovela rychlejsie ako doposial. Elektromobil zakupeny dnes bude kazdy rok uz iba cistejsi a cistejsi. Na rozdiel od spalovaku, ktory sa casom degraduje roznymi sadzami (uhlikom), klesa mu vykon a zvysuje sa spotreba a emisie. Nie je preto nahoda, ze takmer vsetky vyspele krajiny zapadneho sveta uz maju pevne stanoveny termin zakazu predaja novych spalovacich aut. Prve bude Norsko uz o 5 rokov, nasleduju Holandsko/Nemecko v r. 2030. Je to uz takmer za dverami. Spotrebitel by mal preto dobre zvazit, ci sa mu este oplati kupit technologiu minulosti odsudenu na skory zanik, alebo ci uz nenastal cas zacat jazdit na aute, ktore ma buducnost.

Pridajte komentár