Za „falošnou“ štúdiou o emisnej stope elektromobilov stojí Aston Martin a ďalší

7

Objavila sa ďalšia štúdia, ktorá sa snaží zdiskreditovať elektromobily na základe chybnej metodiky. Ukázalo sa pritom, že za ňou stoja automobilky, ktoré zaostávajú v oblasti elektromobility a dodávateľ z automobilového priemyslu. Jej zdrojom je spoločnosť, ktorá vznikla pomerne nedávno, pričom ju založila manželka vysokopostaveného funkcionára automobilky Aston Martin.

Najmä britskými médiami obletela správa, v ktorej sa tvrdí, že aby sa vyrovnala výrobná uhlíková stopa elektromobilu a spaľovacieho auta, musí elektromobil najazdiť až 77 000 km. A to v čase snáh tamojšej vlády zakázať spaľovacie vozidlá. Odborníci pritom ihneď spochybnili výsledky štúdie, na ktorú sa správa odvoláva a poukázali na jej veľké chyby a nedostatky.

Jedným z expertov, ktorí reagovali na kontroverzné výsledky „štúdie“ bol vedec z Eindhovenskej technickej univerzity Auke Hoekstra, ktorý sa špecializuje na porovnávanie emisnej bilancie elektrických a spaľovacích automobilov.

Ten upozornil na významné nedostatky štúdie, ktoré sa týkajú zhruba polovičného podcenenia emisií spaľovacích vozidiel, nezahrnutia emisií dodávateľského reťazca palív, nedostatočného zohľadnenia budúcich zlepšení v rámci energetického mixu (klesanie emisií z výroby elektriny) či určenia uhlíkovej stopy elektromobilov na základe jediného modelu (Polestar 2), ktorý sa navyše vyrába v Číne, kde sa pri produkcii elektriny stále využíva vysoký podiel fosílnych zdrojov.

Podľa Hoekstru je táto štúdia iba „klamlivou brožúrou“, pričom skutočnosť je taká, že aktuálne vyššia výrobná emisná stopa elektromobilov v porovnaní so spaľovákmi sa vráti po približne 26 000 km. My dodávame, že s čoraz väčším podielom „čistých“ zdrojov v rámci energetického mixu či zefektívňovaním produkcie batérií a elektrických áut bude ich výrobná, ako aj celková uhlíková stopa klesať aj naďalej.

Lucien Mathieu z Európskej federácie pre dopravu a životné prostredie (T&E) v tejto súvislosti uviedol, že predmetná štúdia bola plná faktických chýb. A dodal, že podľa štúdie T&E sa uhlíkový dlh batérií elektromobilov splatí za menej ako dva roky jazdenia V Európe pritom elektromobily emitujú v priemere takmer 3-násobne menej emisií CO2 ako ekvivalentné spaľováky a dodal, že tento rozdiel sa bude prehlbovať.

Pochybný zdroj

Ďalšou zaujímavosťou je, že spochybnená štúdia bola prezentovaná ako práca spoločnosti Clarendon Communications, pričom jej vypracovanie bolo zadané krátko potom, čo britská vláda zverejnila svoje plány ohľadom zákazu predaja nových spaľovacích od roku 2030.

Michael Liebreich, šéf BloombergNEF (BNEF), vypátral, že PR agentúra Clarendon Communications bola založená vo februári tohto roku pod menom Rebecca Stephen. Tá je pritom opatrovateľkou na čiastočný úväzok a zhodou okolností aj manželkou riaditeľa vládnych záležitosti spoločnosti Aston Martin.

Rebecca Stephen v tejto veci pre denník The Guardian uviedla, že správu, ktorú vypustila do sveta spoločnosť Clarendon Communications a ktorá prezentovala výsledky pochybnej štúdie, „skompilovali“ spoločnosti, ktoré si objednali jej propagáciu. Tzn. spoločnosti Aston Martin, Bosch, Honda či McLaren.

Čo na to Aston Martin?

Pomerne čerstvý Šéf Aston Martin Tobias Moers sa od tejto správy v podstate dištancoval s tým, že tá bola vypracovaná pred jeho nástupom. Dodal, že si nebol vedomý jej obsahu pred zverejnením a že Aston Martin je plne odhodlaný vyvíjať hybridné aj batériové elektrické vozidlá.

Zdroje: T&E, Autonews, Teslarati

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nový „emisný škandál“ v Európe vďaka plug-in hybridom?
Nový „zelený“ Euro NCAP otestoval „ekologickosť“ prvých 24 áut
Mnohokrát zborený mýtus: „Elektromobily sú menej ekologické ako spaľováky“

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

7 komentárov

  1. Na týchto „falošných“ štúdiách je najsmutnejšie to, že tomu spústa ľudí verí.
    Najviac to samozrejme vyhovuje odporcom elektromobility, ktorí hneď vykrikujú: Aha, vidíte to? Ja som to hovoril!

  2. A čo nie je pravdivé na tom, že emisie nie sú len tí, čo ide priamo za autom, ale aj to, čo ide niekde v diaľke. Pokiaľ ekologické auto dovezieme z Ameriky do Európy, aj ten spálený mazut, vytečený olej, atď, tiež patrí k tomu autu.

    • Ale ved to je jasne. Toto vsetci rataju. Problem je presne opacny. Ze sa toto nepriratava k spalovakom a rata sa len co spalia za zivot. Lenze musis ratat aj tazbu ropy, prepravu ropy, rafinaciu atd…. V konecnom dosledku zakopany jadrovy odpad v zemi je ovela mensie zlo pre planetu ako havaria jedneho jedineho tankera a tych havarii bolo niekolko a takisto aj tazobnych vezi.
      Jednoducho elektrika je cesta dopredu. Baterky treba vylepsovat ale je to cesta spravnym smerom.

  3. Presne tak, spalovaky su na konci vyvoja uz ekologickejsie nebudu a baterie do EV prakticky na zaciatku. Aj keby boli EV prave teraz menej ekologicke ako spalovky, co uz niesu, tak do buducna budu urcite ekologockejsie s ekobateriami a eko eletrinou zo slnka, vetra, huydra, geotermalu …

    Ale zasmejem sa ak ICE aj EV auta posle na cintorin nejaky iny prevratny vynalez napr. teleportu a auta nam nebude vobec treba a cela tato hatovacia diskusia EV vs ICE sa ukaze ako zbytocna. 🙂

  4. Nie som odporca elektromobilov, skor naopak. No neviem si predstavit, ze jedneho dna ropa nebude a vsetky auta (aj nakladna preprava, o lietani ani nehovorim) bude fungovat na elektro. O kolko percent sa bude musiet zvysit pocet atomovych elektrarni na svete? O tom bola nejaka studia? Odkial sa vezme vsetka ta elektrina, ktoru budeme potrebovat? Vytvorime obrovske (miliony km2) polia so solarnymi clankami? Neovplyvni to klimu? To su len take moje laicke, mozno naivne uvahy, ale aj tak…

Pridajte komentár