Elektromobily majú byť podľa štúdie ešte „čistejšie“ ako sa predpokladá

0

Tzv. teória „dlhého výfuku“, ktorá hovorí o tom, že elektromobily produkujú v skutočnosti viac emisií skleníkových plynov ako spaľovacie autá, bola už dávno vyvrátená mnohými štúdiami. V rámci jednej z najnovších sa pritom dospelo k záveru, že elektromobilita má z environmentálneho hľadiska ešte väčší potenciál ako sa vo všeobecnosti uvádza vo vedeckej literatúre.

Nie je tomu tak dávno, čo štúdia Inštitútu pre ekonomický výskum so sídlom v Mníchove (IFO) vyvolala pobúrenie odbornej verejnosti. Jej autori totiž tvrdili, že elektrická Tesla Model 3 vyprodukuje po započítaní emisií z výroby vozidla a elektriny viac emisií skleníkových plynov ako naftový Mercedes triedy C.

Legitimita štúdie bola pritom jasne vyvrátená viacerými odborníkmi. Jedným z nich bol aj výskumník Auke Hoekstra, ktorý pracuje okrem iného aj na Technickej univerzite v Eindhovene, pričom sa venuje oblasti energetiky a environmentalistiky.

Podhodnotený potenciál obnoviteľných zdrojov

Podľa jeho nedávnej štúdie, ktorej výsledky nájdete zhrnuté v jeho článku na ScienceDirect, vrátane odkazov na zdroje informácií, z ktorých Hoekstra vychádzal, majú elektromobily ešte väčší potenciál z hľadiska prínosu v oblasti životného prostredia.

Dôvodom má byť to, že sa podceňuje vývoj v oblasti efektivity výroby batérií a elektriny prostredníctvom obnoviteľných zdrojov. Na nadchádzajúcom obrázku môžeme vidieť porovnanie výsledkov spochybnenej „štúdie“ IFO (autor Buchal a kol.) a štúdie Aukeho Hoekstru, ako aj predikciu budúcej emisnej bilancie naftové Mercedesu a elektrickej Tesly.

elektromobily emisie

Zdroj: Auke Hoekstra

Elektromobily sú podstatne „čistejšie“ už dnes

Ako máme možnosť vidieť, podľa Hoekstru je už dnes elektromobil Tesla Model 3 podstatne „čistejší“ ako naftový Mercedes-Benz C220, ktorý má pritom 2,5-krát nižší výkon ako Tesla. Spaľovacie vozidlo s výkonom porovnávaného Modelu 3 (473 k) by malo pritom podstatne vyššiu spotrebu, a teda aj emisie CO2, ako porovnávaný Mercedes.

Zrejme veľmi svetlá budúcnosť

Hoekstra pritom odhaduje, že vďaka budúcemu potenciálu výroby elektriny z obnoviteľných zdrojov môžu klesnúť výrobné a „prevádzkové“ emisie Modelu 3 o takmer 90 %. Obrovské rozdiely medzi výsledkami štúdií má podľa Hoekstru na svedomí aj nezapočítanie emisií skleníkových plynov z výroby paliva či nadhodnotenie emisií vyprodukovaných pri výrobe batérií elektromobilov v rámci štúdie IFO (Buchal a kol.).

Jej autori tvrdia, že pri výrobe batériových článkov s celkovou kapacitou 1 kWh sa vyprodukuje 145 až 195 kg emisií skleníkových plynov. Hoekstra zas, aj na základe uvedených zdrojov, tvrdí, že výroba batérií emituje emisie na úrovni 65 kg/kWh.

V rámci štúdie IFO taktiež nesúhlasí so zahrnutým predpokladom, že batérie elektromobilov sa stanú po 150 000 km „nebezpečným odpadom“. Je to pritom menej ako typická záručná doba na batérie elektromobilov (záruka väčšinou platí na 160 000 km alebo 8 rokov). Napríklad staršia generácia batérií Tesla (18650) by pritom podľa laboratórnych testov mala po 800 000 km degradovať len o 20 %, pričom tieto čísla naznačujú aj výsledky z praxe. A aj v tomto smere ide technológia neustále dopredu.

Zdroj titulnej fotografie: VW

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Mnohokrát zborený mýtus: „Elektromobily sú menej ekologické ako spaľováky“
Tesla pokračuje vo svojej misii aj vďaka spaľovacím autám
Automobilkám hrozia kvôli emisiám obrovské pokuty. Ktorým najviac?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár