Spôsobia elektromobily energetickú krízu a rast cien elektriny?

1

Odporcovia elektromobility veľmi radi „argumentujú“ na základe vlastného ničím nepodložené úsudku, že elektromobily spôsobia taký nárast spotreby energie, že spôsobia energetickú krízu a rast cien elektriny. Poďme sa teda pozrieť na to, koľko energie navyše a v akom časovom horizonte by sme mohli potrebovať v rámci Európy.

Analytická spoločnosť Aurora Energy Research, ktorá sa špecializuje na analyzovanie energetického trhu, skúmala možný nárast spotreby elektrickej energie v Európe, vplyvom zavádzania nových technológií. Dospela k záveru, že do roku 2050 by mohol vzrásť celkový dopyt o 85 %, uvádza portál Smart Energy.

Max. 25 % do roku 2050

Elektrifikácia dopravy má mať pritom na svedomí 20 až 25 % zvýšenie dopytu. A to za predpokladu, že v roku 2050 bude kompletne elektrifikovaná osobná a ľahká nákladná doprava. Šéf výskumu spoločnosti Aurora Richard Howard hovorí, že európsky energetický systém by sa mal v nasledujúcich desaťročiach dramaticky zmeniť, a to v dôsledku snáh o znižovanie emisií CO2, elektrifikácie dopravy, príp. elektrifikácie vykurovania.

Veľká premena bola započatá už dávnejšie, a to vrámci postupného prechodu na obnoviteľné zdroje energie. Tie majú v roku 2040 dosahovať výkon 400 GW, pričom na celkových dodávkach energie sa majú podieľať viac ako 60 %. Do tohto roku by malo byť pritom potrebné navýšiť kapacitu prenosovej sústavy v Európe o 90 GW.

Pomôžu aj batériové úložiská

S navyšovaním kapacít pomôžu aj flexibilné zdroje energie ako plynové elektrárne a úložiská energie, ktoré umožnia poskytovať elektrinu na vyžiadanie. A takými sú napríklad priemyselné batérie Tesla Powerpack či Megapack. Energetický priemysel samozrejme nenecháva nič náhodu a aj na základe podobných vlastných analýz sa pripravuje na budúcnosť.

Treba si tiež uvedomiť, že prechod k elektoromobilite bude postupný, a tak na dobudovanie potrebných kapacít budú mať energetické spoločnosti dostatok času. Je to pritom v ich vlastnom záujme, keďže vyšší dopyt predstavuje aj vyššie príjmy, ktoré zrejme veľmi rýchlo pokryjú potrebné investície do rozširovania.

Stabilizácia siete

Dôležitou súčasťou elektrických sietí nebudú len spomínané stacionárne batériové úložiská energie, ale aj batérie elektromobilov. Veď už dnes sa spúšťa viacero projektov, ktoré umožňujú využívať batérie elektromobilov ako externé úložisko elektriny, pričom špeciálne nabíjacie stanice umožňujú elektrinu nielen odoberať, ale ju do siete aj odovzdávať.

Takýmto spôsobom je možné nabíjať batérie v čase nižšieho dopytu, pričom v špičke si môže sieť výrazne pomôcť využitím energie z batérií, a tým ju stabilizovať. Navyše takýmto spôsobom sa dá optimalizovať či znižovať cena elektriny a nabíjania elektromobilov, keďže v čase nízkeho dopytu je nižšia aj jej cena. Týmto spôsobom sa dá dokonca zarábať, keďže je možné elektrinu uloženú v batérii elektromobilu predávať, a to napr.  v čase špičky.

Nižšia cena pre všetkých

Elektromobily neprinesú nižšie ceny elektriny len pre domácnosti, ktoré sú súčasťou napr. spomínaného obojsmerného systému, ale pre všetkých odberateľov. Dôvodom je, že fixné náklady systému sa v prípade väčšej spotreby energie prerozdelenia v rámci väčšieho objemu predaja, hovorí Matt Stanberry, výkonný riaditeľ programu pre pokročilú dopravu v spoločnosti Advanced Energy Economy. Viac…

Zdroj titulnej fotografie: Chargepoint

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Najväčšia batéria sveta od Tesly ušetrila Južnej Austrálii za rok 25 mil. €
Nissan Leaf získal povolenie, ktoré z neho robí mikro-elektráreň
Tesla začala meniť rodinné domy na najväčšiu virtuálnu elektráreň sveta

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Jeden komentár

Pridajte komentár