Nemecký autoklub ADAC pravidelne testuje ekologickosť automobilov v rámci svojho programu EcoTest. V najnovšom rebríčku „najčistejších“ vozidiel obsadili prvé priečky logicky elektromobily, avšak aj medzi nimi sú rozdiely.
ADAC uskutočňuje svoje testy v laboratórnych aj reálnych podmienkach, aby eliminoval možné skreslenie výsledkov. Nezameriava sa pritom len na emisie CO2, ale tiež na oxid uhoľnatý (CO), oxidy dusíka (NO X), uhľovodíky (HC).
Keďže elektromobily neprodukujú žiadne lokálne emisie, ADAC v ich prípade zohľadňuje emisie, ktoré boli vyprodukované pri výrobe elektriny, ktorá ich poháňa. Vychádza pritom z hodnoty 579 g CO2/kWh (nemecký „elektrický mix“ za rok 2013). Kritériom ekologickosti elektromobilov sa tak v podstate stáva ich efektivita.
Predtým ako sa pozrieme na rebríčky „najčistejších“ automobilov treba povedať, že čím ekologickejším spôsobom je vyrobená elektrina poháňajúca elektromobily, tým sú ekologickejšie. Ak sa teda jedná o elektrinu z obnoviteľných zdrojov, ich emisie môžu byť nulové.
Taktiež treba pre objektivitu dodať, že aj výroba pohonných hmôt spaľovacích automobilov rozhodne neprebieha bezemisným spôsobom. Rovnako ako celý proces od vyťaženia ropy až po distribúciu finálneho produktu na čerpacie stanice. Takže v rámci uvedených výsledkov sú spaľováky zvýhodnené.
ADAC EcoTest 2018
ADAC uvádza, že v roku 2018 otestoval ekologickosť 109 modelov. Z nich dosiahli najlepšie výsledky modely VW e-Golf, VW e-up !, BMW i3 a Smart fortwo EQ. Najhoršie zas Fiat 500X, Kia Sorento a SsangYong Rexton.
Plný počet hviezdičiek získalo 7 modelov, pričom 6 z nich bolo plne elektrických. Na 6. mieste sa pritom umiestnil Fiat Panda s motorom na CNG.
Model | Body za celkové znečistenie | Body za CO2 | Celkovo |
VW e-Golf | 50 | 50 | 100 |
VW e-up! | 50 | 49 | 99 |
BMW i3s (94 Ah) | 50 | 48 | 98 |
Smart fortwo coupé EQ | 50 | 48 | 98 |
Hyundai Kona Elektro (64 kWh) | 50 | 46 | 96 |
Fiat Panda 0.9 8V Twinair Natural Power | 49 | 42 | 91 |
Nissan Leaf (40 kWh) | 50 | 41 | 91 |
Celkový líder sa ale nemení
Celkovým lídrom v rámci všetkých doteraz otestovaných automobilov je aj naďalej Hyundai Ioniq Electric (105 bodov). To však nie vzhľadom na jeho vynikajú efektivitu, a teda aj nízku spotrebu elektrickej energie, žiadne prekvapenie. Každopádne sa už veľmi tešíme na vzájomné porovnanie s podobne efektívnou Teslou Model 3, ktorá sa len nedávno začala dodávať do Európy.
V rámci celkovej tabuľky treba spomenúť, že plný počet hviezdičiek získali aj elektromobily Opel Ampera-e (95 bodov), Renault Zoe (94 bodov) a 1. generácia Nissanu Leaf 30 kWh (94 bodov) či plug-in hybrid Toyota Prius PHEV (97 bodov). Veľká a výkonná Tesla Model X sa musela uspokojiť so „4-hviezdičkovým“ hodnotením. A to kvôli svojej vyššej spotrebe. Model S doteraz otestovaný nebol.
Zdroj (vrátane titulnej fotografie): ADAC
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Ktorý elektromobil má najnižšiu spotrebu na svete? Tesla Model 3 vs. Hyundai Ioniq
Bratovražedný test efektívnosti: Hyundai Kona Electric vs. Kia e-Niro
Hybridy BMW by mohli jazdiť v mestách “nútene” čisto na elektrinu