Nová metodika hodnotenia elektromobilov sa zameriava na ich efektivitu. Lídrom Tesla Model 3

6

Špecialista na elektromobilitu, portál Electrifying, upozorňuje, že efektivite elektromobilov sa nevenuje dostatočná pozornosť. A preto zostavil vlastnú súvisiacu metodiku hodnotenia, ktorej výstupom je schéma podobná energetickým štítkom elektrických spotrebičov.

Electrifying uvádza, že pri spaľovacích autách sa venuje veľká pozornosť aj ich spotrebe, pretože tá môže mať významný vplyv na peňaženky. V prípade elektromobilov sa podľa špecialistu na elektromobilitu finančná stránka spojená so spotrebou, resp. efektivitou neberie až tak vážne, pretože cena elektriny je podstatne nižšia, ako je tomu v prípade palív.

Tento aspekt však netreba podceňovať, aj s výhľadom do budúcnosti. Electrifying tiež uvádza, že efektívny elektromobil je vo všeobecnosti schopný zájsť ďalej a potrebuje menej času na nabíjanie. My dodávame, že cena elektriny najmä z výkonných verejných nabíjacích staníc rozhodne nie je zanedbateľná, a tak cesty na dlhé vzdialenosti sa pri neefektívnom vozidle môžu predražiť aj pomerne citeľne.

A nezanedbávali by sme ani environmentálne hľadisko, najmä pokiaľ sa vozidlo nenabíja 100-% čistou energiou. Účinnejšie elektromobily kladú v rámci masového hľadiska nižšie nároky na energetickú, ale aj nabíjaciu sieť.  Efektívnejšie vozidlo tiež potrebuje menšiu batériu k tomu, aby prešlo „rovnakú“ vzdialenosť. To prináša nižšie výrobné náklady (príp. spotrebiteľské ceny), ale aj nižšiu hmotnosť, čo prináša ďalšie pozitíva. Alebo takéto vozidlo dokáže z „rovnako“ veľkej batérie „dostať“ väčší dojazd.

Ale späť k hodnoteniu efektivity, ktoré bolo nazvané E-Rating. Electrifying uvádza, že ich hodnotenie bolo „preskúmané a overené poprednými nezávislými odborníkmi v tomto odvetví a je formulované pomocou algoritmu, ktorý zohľadňuje množstvo faktorov“. Zohľadnené pritom bolo:

  • „ako dobre konkrétny elektromobil premieňa elektrinu na cestné km“,
  • rýchlosť nabíjania batérie,
  • funkcie a zariadenia ako tepelné čerpadlá, rekuperácia a predkondicionovanie kabíny,
  • „tajná omáčka založená na skúsenostiach tímu expertov Electrifying s riadením, testovaním a hodnotením elektromobilov v reálnom svete.“

Cieľom pritom bolo, aby hodnotenie efektivity E-Rating pomohlo záujemcom o elektromobily s výberom toho najlepšieho modelu aj s ohľadom na čo najnižšie náklady na nabíjanie a čo najmenej stráveného času na nabíjacích staniciach.

Hodnotenie testovaných modelov

Portál Electrifying zverejnil aj rebríček nimi testovaných 51 elektromobilov na základe hodnotenia efektivity E-Rating, pričom najlepším hodnotením je status „A++“ a najhorším „E“. Ako máme možnosť vidieť nižšie, najlepšie hodnotenie získali 2 modely, a to Tesla Model 3 a novinka BMW i4, ktoré okrem iného dokážu prejsť na 1 kWh elektriny 7,73 km, resp. 7,29 km. Pre istotou pripomíname, že počet prejdených km na 1 kWh energie nie je jediným kritériom E-Rating.

Na opačnom konci rebríčka sa nenachádzajú len veľké neaerodynamické vany, od ktorých sa nečakali žiadne zázraky, ale aj staršie väčšie SUV-čka postavené na upravených platformách spaľovacích áut – Audi e-tron („D“- 5,14 km/kWh) a Mercedes-Benz EQC („D“- 4,65 km/kWh), ktoré dosiahli dokonca horší rating ako vany Citroen e-SpaceTourer („C“) a Opel Vivaro-e („C“).

Aj ďalšie modely od Tesly potvrdili, že zameranie spoločnosti na efektivitu svojich vozidiel prináša ovocie (Model Y: „A+“, Model S: „A“, Model X: „A“), keďže v tomto smere prekonávajú množstvo oveľa menších, ľahších a menej výkonných modelov. Navyše Tesla svoje vozidlá neustále vylepšuje, takže dnešné modely môžu byť ešte efektívnejšie. A po stránke efektivity vzhľadom na veľkosť vozidla určite treba vyzdvihnúť aj nové modely Mercedes-Benz EQS („A+“), Kia EV6 („A+“) či Hyundai Ioniq 5 („A+“).

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla je posadnutá zvyšovaním účinnosti svojich elektromobilov, ukazujú patenty
Solárny elektromobil Lightyear One prešiel pri teste 710 km na 60-kWh batériu
Dojazd a účinnosť elektromobilov Tesla: Vývoj v priebehu času

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

6 komentárov

  1. To, ako sa umiestnili Tesly, ma vôbec neprekvapilo. Asi ani nikoho.
    Ale že na posledných miestach skončili Mercedesy – tak to je pre mňa šok.
    Možno by to chcelo zverejniť aj konkrétne „tabuľkové“ hodnoty k jednotlivým modelom (okrem „tajnej omáčky“).
    Prípadný záujemca by mal potom lepší prehľad.
    Každý má totiž iné priority. Poviem, teda napíšem príklad: Mám doma solárne panely a relatívne nízke denné nájazdy – t.j. figa ma zaujíma, koľko km prejdem na 1 kWh.
    Alebo opačne – bývam v paneláku bez možnosti nabíjania doma a tým pádom potrebujem čo najefektívnejšie využiť každú kWh.
    Alebo – som večný „nestíhač“, som v časovom strese a najvyššia priorita je pre mňa rýchlosť nabíjania (možno niekto namietne – tak nech si kúpi dízla alebo benziňáka, ale to je už iná kapitola, bavíme sa o elektromobiloch).
    Takže umiestnenie v tabuľke podľa dosiahnutého ratingu je dosť relatívne. Rozhodne neplatí rovnica – Áčkari sú najsuper a D, E sú šroty…

    • Možno by bolo zaujímavé zverejniť 4 tabuľky – presne podľa bodov v článku.
      1. tabuľka – poradie modelov podľa premeny elektriny na cestné km
      2. tabuľka – poradie modelov podľa rýchlosti nabíjania
      Atď, atď…

    • Treba si prečítať ešte raz nadpis. Metodík, ktorá sa zameriava na efektivitu, tento text hovorí za všetko. každý chce mat auto čo je efektívne a nie žrúta, keď dá za neho toľko prachov.

    • Pane uvedomte si aké Mercedesy skončili na poslednom mieste… zrejme vy poznáte iba jeden model od Mercedesu čo je žiaľ primálo. Elektromobily, ktoré nie su postavené na platforme pre elektromobily, tak nebudú nikdy efektívne len to treba trošku začať rozmýšľať. Poradím Vám začnite si študovať problematiku a potom vypisujte takéto komentáriky lebo teraz je to trošku smiešne

  2. Jazdím už 5 rokov elektro autá. BMW i3, a Tesla X. Poznám relatívne všetky elektro autá , dojazdy, atď… Tá tabulka je dobre spravená a mercedes patrí tam, kde je… Tabulka len 1kw – kolko km, by bola úple nekorektná, keďže porovnávať Teslu X s cca 2,4 tony a 275mm širka kolies s BMW i3 s 1350 kg a 155mm šírka kolies je nezmysel… Ale sused jazdil dlhšie mercedes velkosti a váhy tesla X. Mal priemernú spotrebu 35 kw / 100 km a ja mám za 123 tis najazdených km priemer 23 kw / 100 km. Skutočne velmi dobrú spotrebu má aj hyundai , ale ostatné autá za teslou velmi zaostávajú…. Najma na dialnici pri 130 km/h sú extrémne ďaleko od udávaných spotrieb.
    Ako príklad moje i3 žerie na ďialnici tolko isto ako Tesla X, čiže asi 25 kw/ 100 km pri tej rýchlosti. V meste a pri rýchlostiach do 90 km / h , sa pritom pohybuje spotreba i3 cca na úrovni 13-14 kw / 100 km, v priemere . Leto aj k 11 kw a zima 16 kw. Ale dialnica je pre vela áut smrtelná. Preto sú na tom velké autá , aj Audi zle… Tam idú v spotrebe hodne vysoko…

    • i3 je male mestske auto, dialnica je prenho trapenie. To iste je aj pri ICE, ak niekto zoberie male auto s 1L motorom a bude tlacit 130 vo vysokych otackach, tak spotreba bude rovnaka ako s 4LV8 ktory si pri tej 130 ekonomicky pradie pri optimalnych otackach. Aspon ja som to tak mal na svojich ICE. Napriek tomu ze to male bolo o 1,2m kratsie a o 900kg lahsie. :). Pre ten V8 udrziavat 130 bola malina a ten prdoch hltal litre benzinu aby udrzal konstantnych 130. 🙂 V meste to bolo presne naopak. :))))

Pridajte komentár