Elektromobily by mohli byť v rámci EÚ oslobodené od DPH!

8

Plán hospodárskej obnovy EÚ zahŕňa aj masívnu podporu elektrických vozidiel a nabíjacej infraštruktúry. Vrátane oslobodenia elektromobilov od DPH!

Bloomberg na základe dokumentu Európskej komisie informuje, že tá je pripravená podporovať prechod k elektrickým vozidlám v rámci „ekologizácie“ plánu hospodárskej obnovy.

Vedúci predstavitelia Európskej únie pritom uvažujú o stimuloch pre automobilky, ktoré ovplyvnia výrobu a predaje „čistých“ áut. Podpora sa má týkať aj nabíjacej infraštruktúry pre elektrické vozidlá.

V dokumente sa uvádza, že podpora automobilového priemyslu značne zadĺži budúce generácie, preto musí rešpektovať očakávania mládeže, ktoré sa týkajú zmeny klímy a zdravšej a čistejšej budúcnosti.

Z tohto dôvodu bude môcť komisia navrhnúť nákupné zvýhodnenia pre čisté vozidlá v rámci celej , ktoré prispejú k redukcii CO2 a iných znečisťujúcich látok v súlade so štandardmi EÚ. Podporný balík na 2-ročné obdobie by mal pritom obsahovať 20 miliárd €.

Podpora eko-pohonov a infraštruktúry

V rámci „Čistého automobilového investičného fondu“ zas má byť vyčlenených 40 až 60 miliárd € na podporu urýchlenia investícií v oblasti bezemisných pohonných systémov. Európska komisia tiež zvažuje zdvojnásobenie investičného balíka, ktorý sa týka 2 miliónov verejných nabíjacích staníc a alternatívnych čerpacích staníc, ktoré majú byť vybudované do roku 2025.

Pre záujemcov o elektromobily je pritom asi najzaujímavejší posledný známy bod dokumentu, kde sa spomína oslobodenie bezemisných áut od DPH. To by teda mohlo v rámci Slovenska teoreticky priniesť zníženie obstarávacej ceny elektromobilov o 20 %, resp. jednu pätinu.

Nuž, pevne veríme, že tento dokument bude plne zapracovaný do plánu hospodárskej obnovy EÚ a schválený. To by okrem iného snáď zastavilo údajné snahy automobiliek, ktoré majú požadovať zmiernenie nových emisných noriem a cieľov EÚ, aby mohlo ľahšie prekonať dôsledky pandémie nového koronavírusu.

Zdroj titulnej fotografie: Noya Fields/Flickr (CC BY-SA 2.0)

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nóri kupujú elektromobily najmä z ekonomických dôvodov, uvádza EV Norway
„EÚ“ začala pracovať aj na vývoji „revolučných“ solid-state batérií pre autá
Tesly môžu „zlacnieť“ v rámci britských firemných flotíl až o 42 %

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

8 komentárov

  1. A tak by to malo byť. Človek proste dostane faktúru bez dph. Nie táto tortúrofraška s dotáciami ako v nejakej banánovej republike.

  2. Tak toto (nulová DPH na bezemisné autá) by fakt riešilo mnoho vecí naraz.
    Žiadne úvahy typu:
    – kde má štát vziať na dotácie?
    – prečo u nás trvali dotácie 3 minúty 41 sekúnd a inde 365 dní do roka?
    – prečo nemám nárok na dotáciu, keď chcem drahšie auto, ktoré je predsa rovnako bezemisné?
    – v prípade, že niekto bude predávať autá, ktoré budú rovnako drahé ako je výška dotácie, budeme ich mať zadarmo?
    – atď. atď…
    Tak toto by „vystrelilo“ elektromobilitu veľmi prudko dopredu a to úplne férovým spôsobom.
    A žiaden štátny rozpočet by neskrachoval kvôli tomu. Alebo?

  3. Jozef Kotík on

    Nissan Leaf stojí necelých 40 tis. eur. Z toho DPH je necelých 8 tis. eur. A sme na sume tej „bláznivej“ slovenskej dotácie.
    Dosť dobré, že?

  4. Je celkom isté, že v prípade odpočtu DPH si automobilky zdvihnú ceny.. Trebalo by ísť ďalej ako toto.. Napríklad zatlačiť na automobilky spôsobom, kedy by nemohli špekulovať s cenami, ako to robili doteraz. A možno namiesto odpočtu DPH by som osobne bol skôr za extra zdanenie podľa, hlučnosti, škodlivých spalín a odpadových (spotrebných) materiálov ako sú motorové oleje a pneumatiky i keď tie sa recykluju (niekde).
    Je vám jasné, že keď nebude DPH, tak štát jednoducho (nevezme odniekiaľ) na tieto „dotácie“, pretože s DPH z vozidiel sa jednoducho počíta v každom štátnom rozpočte.
    Pravdou ale ostáva, že keď má ísť o všeobecné dobro všetkých občanov, tak menšie DPH je logické demokratické a spravodlivé riešenie. Nebyť ale spekulativnych automobiliek, ktoré vlastní takmer jeden človek, ktorý brzdí všetky možné reformy a konkurencieschopnosti medzi značkami. (keďže ide spravidla o 3 svetové „groups“)
    Hold.. Chcelo by to viac znaciek typu tesla.

    • mne by postacovala uplne jedna Tesla 😉 vyrobena v Gigafactory Berlin, cize bez dovozneho cla a nakladov na prepravu zo statov a bez dph 😉 a vsetky chrontave automobilky co este stale chrlia tie rakovinomety vykapu…

Pridajte komentár