Plán hospodárskej obnovy EÚ zahŕňa aj masívnu podporu elektrických vozidiel a nabíjacej infraštruktúry. Vrátane oslobodenia elektromobilov od DPH!
Bloomberg na základe dokumentu Európskej komisie informuje, že tá je pripravená podporovať prechod k elektrickým vozidlám v rámci „ekologizácie“ plánu hospodárskej obnovy.
Vedúci predstavitelia Európskej únie pritom uvažujú o stimuloch pre automobilky, ktoré ovplyvnia výrobu a predaje „čistých“ áut. Podpora sa má týkať aj nabíjacej infraštruktúry pre elektrické vozidlá.
V dokumente sa uvádza, že podpora automobilového priemyslu značne zadĺži budúce generácie, preto musí rešpektovať očakávania mládeže, ktoré sa týkajú zmeny klímy a zdravšej a čistejšej budúcnosti.
Z tohto dôvodu bude môcť komisia navrhnúť nákupné zvýhodnenia pre čisté vozidlá v rámci celej EÚ, ktoré prispejú k redukcii CO2 a iných znečisťujúcich látok v súlade so štandardmi EÚ. Podporný balík na 2-ročné obdobie by mal pritom obsahovať 20 miliárd €.
Podpora eko-pohonov a infraštruktúry
V rámci „Čistého automobilového investičného fondu“ zas má byť vyčlenených 40 až 60 miliárd € na podporu urýchlenia investícií v oblasti bezemisných pohonných systémov. Európska komisia tiež zvažuje zdvojnásobenie investičného balíka, ktorý sa týka 2 miliónov verejných nabíjacích staníc a alternatívnych čerpacích staníc, ktoré majú byť vybudované do roku 2025.
Pre záujemcov o elektromobily je pritom asi najzaujímavejší posledný známy bod dokumentu, kde sa spomína oslobodenie bezemisných áut od DPH. To by teda mohlo v rámci Slovenska teoreticky priniesť zníženie obstarávacej ceny elektromobilov o 20 %, resp. jednu pätinu.
🇪🇺 *ELECTRIC CARS SET TO GET BOOST IN EUROPE’S GREEN RECOVERY PLAN – BBG
*#EU CONSIDERS VAT EXEMPTION FOR ZERO-EMISSION CARS pic.twitter.com/brizQrep68— Christophe Barraud🛢 (@C_Barraud) May 19, 2020
Nuž, pevne veríme, že tento dokument bude plne zapracovaný do plánu hospodárskej obnovy EÚ a schválený. To by okrem iného snáď zastavilo údajné snahy automobiliek, ktoré majú požadovať zmiernenie nových emisných noriem a cieľov EÚ, aby mohlo ľahšie prekonať dôsledky pandémie nového koronavírusu.
Zdroj titulnej fotografie: Noya Fields/Flickr (CC BY-SA 2.0)
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nóri kupujú elektromobily najmä z ekonomických dôvodov, uvádza EV Norway
„EÚ“ začala pracovať aj na vývoji „revolučných“ solid-state batérií pre autá
Tesly môžu „zlacnieť“ v rámci britských firemných flotíl až o 42 %
8 komentárov
aj mala kvapka by pomohla :::::)
A tak by to malo byť. Človek proste dostane faktúru bez dph. Nie táto tortúrofraška s dotáciami ako v nejakej banánovej republike.
Tak toto (nulová DPH na bezemisné autá) by fakt riešilo mnoho vecí naraz.
Žiadne úvahy typu:
– kde má štát vziať na dotácie?
– prečo u nás trvali dotácie 3 minúty 41 sekúnd a inde 365 dní do roka?
– prečo nemám nárok na dotáciu, keď chcem drahšie auto, ktoré je predsa rovnako bezemisné?
– v prípade, že niekto bude predávať autá, ktoré budú rovnako drahé ako je výška dotácie, budeme ich mať zadarmo?
– atď. atď…
Tak toto by „vystrelilo“ elektromobilitu veľmi prudko dopredu a to úplne férovým spôsobom.
A žiaden štátny rozpočet by neskrachoval kvôli tomu. Alebo?
Nissan Leaf stojí necelých 40 tis. eur. Z toho DPH je necelých 8 tis. eur. A sme na sume tej „bláznivej“ slovenskej dotácie.
Dosť dobré, že?
len aby si to DPH automobilky/predajcovia nepripocitali k cene a sme na tej istej vyslednej sume…
Je celkom isté, že v prípade odpočtu DPH si automobilky zdvihnú ceny.. Trebalo by ísť ďalej ako toto.. Napríklad zatlačiť na automobilky spôsobom, kedy by nemohli špekulovať s cenami, ako to robili doteraz. A možno namiesto odpočtu DPH by som osobne bol skôr za extra zdanenie podľa, hlučnosti, škodlivých spalín a odpadových (spotrebných) materiálov ako sú motorové oleje a pneumatiky i keď tie sa recykluju (niekde).
Je vám jasné, že keď nebude DPH, tak štát jednoducho (nevezme odniekiaľ) na tieto „dotácie“, pretože s DPH z vozidiel sa jednoducho počíta v každom štátnom rozpočte.
Pravdou ale ostáva, že keď má ísť o všeobecné dobro všetkých občanov, tak menšie DPH je logické demokratické a spravodlivé riešenie. Nebyť ale spekulativnych automobiliek, ktoré vlastní takmer jeden človek, ktorý brzdí všetky možné reformy a konkurencieschopnosti medzi značkami. (keďže ide spravidla o 3 svetové „groups“)
Hold.. Chcelo by to viac znaciek typu tesla.
mne by postacovala uplne jedna Tesla 😉 vyrobena v Gigafactory Berlin, cize bez dovozneho cla a nakladov na prepravu zo statov a bez dph 😉 a vsetky chrontave automobilky co este stale chrlia tie rakovinomety vykapu…
a o take dva roky uz aj s novymi bateriami s zivotnostou 1.600.000km 😉 tak potom uz mi nic nezabrani rozbit prasiatko 🙂