Šéfovia Tesly a VW sú proti dotovaniu (nielen) elektromobilov. Čína dotácie znižuje a neskôr zruší

8

Dotácie na elektromobily sú pomerne kontroverznou témou, keďže na jednej strane môžu pomôcť urýchliť adopciu tohto druhu vozidiel a na druhej strane prispieť k deformácii trhu. Vlády pritom k dotovaniu elektromobility pristupujú rôzne, pričom najväčší automobilový trh – Čína, aktuálne opäť znížil dotácie, a to krátko predtým, ako ich úplne zruší. A proti dotáciám elektromobilov sa nedávno vyjadrili aj šéfovia spoločností Tesla a VW Group.

Ako informovala agentúra Reuters na základe oznámenia Čínskeho ministerstva financií, tamojšia vláda pre tento rok znižuje miestne dotácie na elektromobily o 30 %. Dotácie sa pritom v roku 2020 znížili o 10 % a v roku 2021 o 20 %, pričom sa vzťahovali len na modely s dojazdom cez 299 km (NEDC). A na konci tohto roka dôjde k ich úplnému zrušeniu.

Čínske dotácie pritom v ostatnej dobe neboli napr. v porovnaní s mnohými európskymi krajinami vôbec vysoké. Veď podľa Fastmarkets bola výška dotácií v minulom roku v prepočte cca 1 800 € (na modely s dojazdom 300 až 400 km NEDC), resp. 2 500 € (na modely s dojazdom cez 400 km NEDC).

Napriek znižovanou štátnej podpory nákupu elektromobilov predaje týchto áut v krajine stúpajú. A to určite aj vďaka vo všeobecnosti klesajúcim cenám elektrických vozidiel na tamojšou trhu (v priemere -47 % od roku 2011), zatiaľ čo v Európe (v priemere +28 % od roku 2012) a USA (v priemere +38 % za ostatných 10 rokov) je trend opačný.

Postoj šéfov spoločností Tesla a VW Group

Zaujímavý postoj k dotáciám nedávno vyjadrili šéfovia spoločnosti Tesla a VW Group. Elon Musk minulý mesiac v rámci komentára k aktualne schvaľovanému programu dotácií v USA vo forme daňového kreditu vo výške až 12 500 $ na 1 vozidlo uviedol, že je proti tomuto návrhu, upozornil web Teslarati.

Povedal pritom, že Tesla vyrobila v rámci USA zhruba 2-krát toľko elektromobilov ako ostatní výrobcovia dokopy, pričom na rozdiel od nich (s výnimkou GM) Tesla už 2 roky nedostáva dotácie vo výške 7 500 $/vozidlo (odkedy vyčerpala limitovaný dotovaný počet – prvých 200 000 áut). Dodal, že ich tohtoročné a minuloročné (dominantné) predaje v USA nemajú nič spoločné s dotáciami a že by bez dotácií zvládli aj predchádzajúce obdobie. A odporučil aj zrušenie dotovania fosílnych palív, na čo sa minulý rok minula „neuveriteľná“, resp. bežne nespomínaná suma – 5,9 bilióna $.

A podobne to vidí aj šéf koncernu Volkswagen Group, Herbert Diess, ktorý je za zrušenie rôznych dotácií súvisiacich s dopravou. Ten v lete okrem iného povedal, že o niekoľko rokov už elektromobily nebudú potrebovať štátne dotácie. A to z dôvodu, že ich výroba zvyčajne nebude drahšia ako v prípade spaľovacích áut.

Dodal, že elektromobily by boli v porovnaní so spaľovákmi ešte atraktívnejšie, ak by sa všetky pohony dotovali v rovnakej miere. Uviedol pritom, že nafta je v Nemecku dotovaná vyše 8-miliardami € ročne, zatiaľ čo dotácie na elektrické vozidlá v krajine predstavujú len zlomok z tejto sumy.

Na záver ešte dodávame, že spotrebitelia nemusia vždy „pocítiť“ benefity dotácií v plnej miere. Mnohí výrobcovia totiž minimálne v minulosti na trhoch s dotáciami, najmä vysokými dotáciami, nezriedka ponúkali svoje elektromobily drahšie ako tam, kde sa nedotovali alebo boli dotácie nižšie. Takže pri nastavovaní dotačných programov by sa patrilo túto problematiku ošetriť. Aby dotácie v konečnom dôsledku nekončili vo vreckách výrobcov, ktorí už sú častokrát dotovaní, resp. zvýhodňovaní a podporovaní rôznymi inými formami.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Priemerná cena elektromobilu klesla v Číne na polovicu, v Európe naopak značne stúpla
Nový slovenský dotačný program pre elektromobily stále nemá presnejší termín spustenia
Volvo uprednostňuje zákaz spaľovacích áut pred dotovaním elektromobilov

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

8 komentárov

  1. Tento článok úplne perfektne „trafil po hlavičke“ zásadný a hlavný problém tejto doby jedným jediným údajom: dotovanie fosílnych palív – 5,9 bilióna $.
    My vlastne (samozrejme nie my občania, ale štáty) dotujeme tvorbu skleníkových plynov a klimatických zmien.
    A to sa samozrejme netýka iba USA, ale mnohých ďalších, ak nie veľkej väčšiny štátov.
    A to je tá deformácia trhu. Keby sa tie dotácie, alebo ich časť, použila na dotovanie fotovoltaiky, veterných turbín, tepelných čerpadiel na budovách…
    To by sa tu krásne dýchalo!!! Aj Vianoce by mohli byť zasnežené ako predtým!

    • a pokojne by som do ceny elektriny z fosilii aj do ceny samotnych fosivnych paliv zaratal aj dan na poskodzovanie zivotneho prostredia a poskodzovania zdravia obyvatelov……..

  2. Normálne ma tento článok len rozčúlil, pretože nemecký šéf povedal “ o niekolko rokov nebudú potrebné dotácie na elektromobily “ ; čo v skutočnosti znamená ,že zatiaľ sa dotovať budú !! Aj také „chudobné “ Rumunsko má v súčasnosti dotácie na elektroautá okolo 8000-tis. eur , takže Dacia Spring tam vychádza na zhruba 8000-tis.eur !!! Rozčuluje ma to preto , že Slovensko sa chváli ,koľko má na svojom území automobiliek a čo z toho má samotný Slovák ??? Čo by sa u nás dialo ,keby nové elektroauto stálo 8000-tis. eur !? Slováci ,viete si to vôbec predstaviť ?? Je mi z toho nanič !!!

    • zas na slovensku je nepriama podpora pri registracnej dani,ktora je pri elektromobiloch 33eur.. co sa vyplati pri vysokych vykonoch, napriklad pri spalovaku nad 254kw je registracna dan 3990 eur, elektromobil 33.. dalsia nepriama podpora je pre podnikatelov v dani z motorovych vozidiel,ktora je pre elektromobil 0 eur a nakoniec odpisovanie elektromobilov je iba 2 roky… lepsie ako nic.. hrozostrasna je registracna dan na spalovaky v dansku, kde pre najlacnejsie auta je 25percent kupnej ceny a pre najdrahsie je viac 150 kupnej ceny vozidla,,,,tam sa veru s tym neparaju

  3. Svet by rozhodne bol lepsi bez dotacii a nespravodliveho zachranovania len velkych hracov, o ktorom rozhoduju ti isti velki hraci ;(
    A fakt, ze by nevznikli mnohe ine velke projekty je pravdou len z casti. V minulosti tiez existovali mudri podnikatelia, ktori urobili mnoho dobra pre okolie. A nebali sa ist a investovat a riskovat, ak boli presvedceni a verni svojim ideam. Vid priklad Batu, ale aj mnohych dalsich.

    • Dotácie veľkým účinne brania stredným firmám vyrásť na veľké prostredníctvom inovácií. K blokovaniu stredných firiem slúži aj aktuálne nevyhovujúce patentové právo a licencie, ktoré bránia inováciám a chránia bezprácny status veľkých firiem. Pekne to je vidieť na BEV, kde v Číne je 400 automobiliek, ktoré produkujú 400 modelov BEV s fantastickým pomerom cena/výkon. Európa a USA za svoje oligopoly platí zaostalými a predraženými produktami.

      Pekne to je vidieť na najlepšej automobilke USA, ktorá je podľa prezidenta Bidena vodcom producentov BEV: GM. V 4Q2021 vyprodukovali presne 26 kusov BEV, z toho 1kus Hummer EV.

      Pri takýchto vizionároch a potemkinovských dedinách nemáme šancu konkurovať inteligentným a pragmatickým Číňanom.

  4. IK : Ja mám doslovne strach o Čínu ! Politikov v USA nesmierne štve táto situácia v automobilovom priemysle . .Určite spolu so západnými krajinami horúčkovito rozmýšľajú , ako Číne zabrániť v ďalšom rozvoji ! Pretože rozmach Číny do Európy by jasne poukázal na zaostávanie západného sveta voči Číne – a to určite nechcú dopustiť ! Určite v tomto roku sa začne masívny politický útok na Čínu . Bodaj by som nemal pravdu !?

Pridajte komentár