Škoda ponúka 8 tipov ako optimalizovať dojazd elektromobilov v zime

4

Elektromobily majú v zime, resp. chladnom počasí vo všeobecnosti vyššie energetické nároky. A to z viacerých dôvodov. Automobilka Škoda aktuálne radí, ako v tomto období optimalizovať používanie elektrických vozidiel, aby sa minimalizoval dopad „zimy“ na ich dojazd.

1. PREDHRIATIE VOZIDLA A BATÉRIE

Jednou z ideálnych možností týkajúcich sa toho, ako znížiť spotrebu elektromobilu hlavne pri kratších trasách, je predhriatie vozidla aj batérie. Predhriatie je vhodné zapnúť hlavne pri nabíjaní vozidla. Pri modeli Škoda Enyaq iV ho možno aktivovať jednak v palubnom systéme, ako aj z mobilu za pomoci aplikácie MyŠKODA. Stačí určiť čas odjazdu a interiér vozidla aj samotná batéria budú vyhriate na ideálnu teplotu. Vozidlo tak za jazdy nebude musieť výrazne kúriť a ušetrí množstvo energie.

2. EFEKTÍVNE KÚRENIE

Aj so samotným kúrením elektromobilu možno pracovať efektívne, aby bola spotreba čo najnižšia. Napríklad využitie vyhrievania sedadiel alebo volantu je z hľadiska zahriatia posádky efektívnejšie ako vyhrievanie vzduchu v kabíne. Vykurovať teda stačí na nižšiu teplotu a komfort si dopriať práve napríklad vyhriatym sedadlom.

3. INTELIGENTNÉ PARKOVANIE

Aby vo vozidle nebolo potrebné toľko kúriť, hlavne krátko po štarte, je samozrejme vhodné parkovať tam, kde nie je taká zima: najlepšie v garáži prípadne aspoň na záveternej strane domu. Ak je okrem toho možné vozidlo pripojiť k nabíjačke a vďaka energii z nej ho nielen nabiť, ale aj predhriať na požadovanú teplotu, je to úplne ideálne.

4. PREDVÍDAVÁ JAZDA

O dojazde elektromobilu napokon rozhoduje hlavne jeho šofér. V zime je predvídavá jazda ešte dôležitejšia ako inokedy. Okrem toho, že zabezpečí dlhší dojazd, bude na zimných cestách aj bezpečnejšia. Dodržiavajte teda bezpečné odstupy, do zákrut spomaľujte plynule a využívajte asistenčné systémy, ktoré vám takisto dopomôžu k plynulej jazde.

5. DÔLEŽITÝ JE STAV PNEUMATÍK

Zimné pneumatiky by mali byť v zime samozrejmosťou pre vodičov v takmer celej Európe. Dôležitý pritom nie je len stav ich dezénu, ale aj tlak: nenechávajte ho klesnúť zbytočne nízko, pretože to zvyšuje spotrebu.

6. ŽIADNY ZBYTOČNÝ NÁKLAD

Viac kilogramov nákladu znamená viac energie potrebnej na jeho premiestnenie. Postarajte sa teda o to, aby ste (nielen) v zime v aute nevozili zbytočnosti, ktoré sú zbytočným závažím a zvyšujú tak spotrebu energie.

7. ECO MODE

(Nielen) elektromobily značky Škoda majú špeciálny „ekologický režim“, ktorý obmedzuje niektoré funkcie a odber elektrickej energie, čím sa predlžuje dojazd. Tento režim samozrejme môžete využívať aj v zime.

8. IDEÁLNA VÝBAVA NA ZIMU

K dlhšiemu dojazdu môže elektromobilom pomôcť aj špeciálna výbava: spotrebu znížia vhodné zimné pneumatiky s nízkym valivým odporom, prípadne Full LED Matrix svetlomety. V interiéri sa hodí vyhrievanie sedadiel a volantu, pričom napr. model Enyaq iV môže na kúrenie používať aj voliteľné tepelné čerpadlo, ktoré v porovnaní s bežným elektrickým kúrením zníži spotrebu.

Zdroj: Škoda

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Škoda chystá 2 menšie elektromobily či elektrický ekvivalent Octavie, zrejme vrátane Combi
Analýza poklesu dojazdu elektromobilov v zime dáva kredit najmä modelom od Tesly
8 najväčších mýtov elektromobility podľa automobilky Škoda

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

4 komentáre

  1. Dobré a zaujímavé rady.
    Až na ten bod 3. Inteligentné parkovanie. Zábavné.
    Veď, ktorý menežér si nechá na vonku vymraziť auto a pritom má prázdnu garáž (najlepšie s el. zásuvkou)?
    Alebo, poznajúc situáciu na sídliskách, ktorý majiteľ bude hľadať parkovacie miesto na záveternej strane, keď je rád, že sa mu podarilo zaparkovať do 100 m od paneláku, v ktorom býva…

  2. Všetky tie rady sú utrhnuté od reality.. Na vyhriatie zamrznutého (-5 C) elektromobilu sa spotrebuje cca 5kw po dobu asi desať minút potom spotreba na kúrenie klesne k 2 kw.. Takže to vyhriatie spali cca 1kwh batérie čo nie je veľa..rozdiel v spotrebe matrixov oproti klasickým diaľkovým svetlám nebude viac ako 10 wattov.. To je za hodinu svietenia diaľkovými 0.01kwh..eko režim znižuje výkon kúrenia .. To si môžem rovno natočiť o 5 stupňov menej…atď atd

Pridajte komentár