Nórska automobilová federácia (NAF) uskutočnila veľký porovnávací test „zimného dojazdu“ dvadsiatich najpredávanejších elektromobilov na nórskom trhu. A to modelov Tesla Model 3, Tesla Model S, Tesla Model X, Kia e-Niro, Kia e-Soul, Hyundai Kona Electric, Jaguar I-Pace, Opel Ampera-e, Mercedes-Benz EQC, Audi e-tron 50 a e-tron 55, Nissan Leaf a Leaf e+ , Renault Zoe, Hyundai Ioniq Electric, BMW i3, Škoda Citigoe iV, Volkswagen e-up, SEAT Mii Electric a Volkswagen e-Golf.
Podmienky testu
Kvôli rovnakým podmienkam prebehol test bez počiatočného predhriatia kabíny a batérie, nakoľko nie každý model disponuje touto funkciou. Všetky vozidlá jazdili po tej istej trati, v ten istý deň a pri rovnakom nastavení vykurovania kabíny, a to podobným štýlom jazdy.
Testovacia trasa pozostávala z mestských, diaľničných a „okreskových“ úsekov ciest. Vozidla sa pritom pohybovali väčšinou rýchlosťou 60 až 110 km/h. Všetky autá podstúpili 1 „výstup“ na horský priesmyk, pričom tie s najdlhším dojazdom to absolvovali 2-krát. Vozidlá jazdili dovtedy, kým úplne nevyčerpali dostupnú energiu batérie.
Test začínal v Osle za dažďa pri teplote 3 °C, najnižšia teplota počas testu dosiahla – 6 °C. Elektromobily jazdili prevažne po vozovke pokrytej snehom. NAF upozorňuje, že niektoré modely určené pre nórskych trh sa môžu líšiť od tých, ktoré sa predávajú na iných európskych trhoch. A to napríklad tepelným čerpadlom či lepšou izoláciou batérie.
Porovnanie s WLTP
NAF porovnal reálne dosiahnutý dojazd počas „zimného“ testu s oficiálnymi papierovými hodnotami z časti laboratórneho testovacieho cyklu WLTP, ktorý prebieha pri letných teplotách. V tejto súvislosti treba povedať, že hodnoty namerané v cykle WLTP sú vo všeobecnosti nadhodnotené (vyššie), ako je tomu v skutočnosti, a to aj pri jazde v rovnakých teplotných podmienkach.
Takže v skutočnosti by nemal byť rozdiel medzi reálnym zimným a „bežným“ reálnym (vyššie teploty) dojazdom tak výrazný, ako sa uvádza v nasledujúcich grafoch. Vyššia spotreba energie, a teda nižší dojazd, pritom nie je len dôsledkom nízkych teplôt, kvôli ktorým sa spotrebúva energia batérie aj na ohrev batérie a kabíny. Vplyv má totiž aj valivý odpor kolies, ktorý je pri jazde po zasnežených cestách väčší, čo má negatívny vplyv na spotrebu a dojazd. Dojazd vo WLTP je teda skôr len referenčnou hodnotou.
Výsledky zimného testu dojazdu
NAF uvádza, že v rámci veľkého testu zimného dojazdu elektromobilov Tesla Model 3, Tesla Model S, Tesla Model X, Kia e-Niro, Kia e-Soul, Hyundai Kona Electric, Jaguar I-Pace, Opel Ampera-e, Mercedes-Benz EQC, Audi e-tron 50 a e-tron 55, Nissan Leaf a Leaf e+ , Renault Zoe, Hyundai Ioniq Electric, BMW i3, Škoda Citigoe iV, Volkswagen e-up, SEAT Mii Electric a Volkswagen e-Golf, namerali v priemere o 18,5 % nižší dojazd v porovnaní s hodnotami WLTP.
NAF v súvislosti s dosiahnutými výsledkami tiež píše, že najnižším rozdielom medzi skutočným zimným a „papierovým“ dojazdom WLTP sa môže pochváliť Hyundai Kona Electric, a to s odchýlkou 9 %. Na opačnej strane stojí Opel Ampera-e s 30 % rozdielom. O moc lepšie si však neviedla ani Tesla Model 3 s 28 % odchýlkou, čo je dosť veľkým sklamaním.
Najväčší dojazd, ale aj pomerne výraznú odchýlku (23 %), dosiahla Tesla Model S. NAF však upozorňuje, že koniec testu, kedy už iné modely nejazdili z dôvodu vybitej batérie, absolvoval Model S v pomerne hlbokom snehu, čo výrazne zvýšilo jeho spotrebu. Z elektromobilov značky Tesla dopadol najlepšie Model X so 17 % odchýlkou.
Zdroj: NAF
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla reaguje na problémy Modelu 3 v chladnom počasí softvérovou aktualizáciou
Elektromobily VW ID môžu „stratiť“ v zime do 30 % z dojazdu, napriek tepelnému čerpadlu
Tesla a „Kórejci“ porazili nové prémiovky v zimnom teste dojazdu 5 e-SUV
4 komentáre
No ale neide o čo najmenšiu odchýlku od WLTP ale o reálny zimný dojazd. A som prekvapený tak malou odchýlkou. Čakal som až do 50% voči WLTP. Ale to bude asi tou nízkou diaľnočnou rýchlosťou.
Príjemne ma tieto výsledky prekvapili. Čakal by som podstatne horšie hodnoty.
Akurát že u nás chýba tá zima. No čo už.
No neviem, ci to tiez bola zima. Zacali jazdit ked mali 3 stupne a skoncili ked mali -7.
Tesly bez tepelneho cerpadla, a ktovie ako bola rozdelena ta trat lebo ten e-up ma moc dobre vysledky a realita taka v zime neni. Tiez ten pokles teploty pocas dna bol mozno v neprospech aut s vyssim dojazdom – tiez tato veta hovori o tom ze tie percenta sa nedaju uplne porovnat:
NAF však upozorňuje, že koniec testu, kedy už iné modely nejazdili z dôvodu vybitej batérie, absolvoval Model S v pomerne hlbokom snehu, čo výrazne zvýšilo jeho spotrebu.