Mrazivé počasie môže znížiť dojazd elektromobilov až o 41 %, tvrdí štúdia

3

To, že vonkajšie teploty môžu výrazným spôsobom ovplyvniť dojazd elektromobilov, je známe. Spoločnosť AAA v tejto súvislosti otestovala 5 hojne predávaných modelov. A to pri nízkej a vysokej teplote so zapnutým aj vypnutým vyhrievaním, resp. klimatizovaním kabíny.

Podmienky horúceho letného a chladného zimného počasia boli simulované za pomoci uzavretej testovacej komory s kontrolovanou teplotou. O simuláciu jazdy v rámci kombinovaného cyklu diaľnica/mesto sa zas postaral dynamometer. Testu sa pritom zúčastnili elektrické modely Tesla Model S 75D, Nissan Leaf, Volkswagen e-Golf, BMW i3s a Chevrolet Bolt (Opel Ampera-e).

Najväčším problémom je vykurovanie počas mrazov

Tieto „laboratórne“ testy odhalili, že pri vypnutom vyhrievaní, resp. klimatizovaní, klesol dojazd spomínaných modelov priemerne o 4 % pri vonkajšej teplote 35 °C a o 12 % pri teplote -6,6 °C. Ukázalo sa však, že vážnejším problémom ako okolitá teplota je vykurovanie, resp. klimatizovanie kabíny za daných podmienok.

Veď pri teplote 35 °C a zapnutej klimatizácii klesol dojazd o 17 % a pri teplote -6,6 °C so zapnutým vykurovaním až o 41 %. To znamená, že energia, ktorá vám za optimálnych podmienok bez zapnutého HVAC systému vystačila napríklad na 100 km trasu, v mrazivom počasí so zapnutým vykurovaním vám vystačí len na 59 km. A to je poriadny rozdiel.

Pri výbere elektromobilu, obzvlášť v našich podmienkach, tak treba myslieť aj tento faktor, aby sa nestalo, že v zime nedokáže uspokojiť vozidlo vaše základné jazdné potreby. Taktiež to treba zohľadniť pri plánovaní ciest na dlhšie vzdialenosti.

Najlepšie dopadol Nissan Leaf

Na nasledujúcom grafe si môžete pozrieť výsledky jednotlivých testovaných elektromobilov. Z nich vyplýva, že pri zapnutom vykurovaní, resp. klimatizovaní najlepšie obstál Nissan Leaf a najhoršie BMW i3s. Tesla Model S 75D obsadila 2., resp. 3. miesto so 16 %, resp. 38 % poklesom dojazdu.

elektromobily dojazd zima leto

Zdroj: AAA.com

Tesla však s týmito výsledkami nesúhlasí a prostredníctvom Electrek tlmočila svoje stanovisko. V ňom uvádza, že na základe dát svojej flotily, ktorá v reálnych podmienkach najazdila milióny kilometrov, „priemerný“ majiteľ Tesly Model S nikdy nepocíti pokles dojazdu pri teplote -6,6 °C, aj keď používa vykurovací a ventilačný systém. Pri teplote 35 °C dochádza podľa Tesly k poklesu dojazdu zhruba na úrovni 1 %.

Opatrenia na zvýšenie dojazdu

Základným opatrením, ktoré môže napomôcť pri optimalizácii dojazdu v extrémnych teplotných podmienkach, je predhriatie, resp. predklimatizovanie kabíny tesne pred jazdou, keď je vozidlo na nabíjačke. Tým ušetríte energiu, ktorú by zhltli tieto systémy z batérie. V prípade elektromobilov Tesla Model S a Model X je toto možné urobiť aj s batériou, kedy systém termomanažmentu dostane batériu do optimálnej prevádzkovej teploty.

Rastú aj náklady na nabíjanie

Znižovanie dojazdu má logicky vplyv aj na výšku prevádzkových nákladov, keďže na zabezpečenie rovnakého dojazdu je pri spomínaných teplotách potrebné častejšie nabíjanie. 1 600 km má vyjsť podľa štúdie pri teplote -6,6 °C a so zapnutým vykurovaním o 25 $ drahšie ako rovnaká trasa pri teplote 24 °C. Samozrejme to záleží aj od taríf za nabíjanie, resp. odber elektriny.

Zdroj: AAA, titulná fotografia: Bjorn Nyland/YouTube

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Dojazd Tesly Model 3 otestovaný aj počas mrazivých podmienok
Test reálneho dojazdu v zime: VW e-Golf a e-up! vs. Renault Zoe vs. Opel Ampera-e
Continental vyvinul systém, ktorý môže zvýšiť dojazd elektromobilov až o 25 %

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

3 komentáre

Pridajte komentár