Nedávno sme vám priniesli výsledky porovnávacieho testu reálneho dojazdu 12 elektromobilov, ktorý uskutočnil nemecký ADAC. Aktuálne zverejnil podobný test britský portál WhatCar, v ktorom sa nachádzajú aj čerstvé novinky. A práve tie obsadili prvé 3 miesta.
V prípade tohto typu testov je samozrejme dôležité predstaviť použitú metodiku. Batéria každého testovaného modelu bola pred finálnym nabíjaním „vyšťavená“ na nulu. Množstvo energie potrebné na plné nabitie batérie sa zmeralo špeciálnym prístrojom integrovaným do nabíjacej stanice.
Metodika testovania
Pred testovaním boli počas noci vozidlá umiestnené v miestnosti klimatizovanej na 18 °C. Ich pneumatiky boli nahustené podľa odporúčania výrobcu. Časť testu, ktorá zahŕňa reálne jazdenie, prebiehala len keď bolo vonku 10 až 15 °C. Počas testovania sa nachádzal na palube elektromobilov vodič aj spolujazdec.
Pred uskutočnením testovacej jazdy sa počas nabíjania kabína predklimatizovala na 21 °C a tá sa potom udržiavala aj počas testu. Elektromobily sa testovali v režime „normal“ a pri štandardnej úrovni rekuperácie, pokiaľ to bolo možné. Ak nie, zvolil sa najmenej zaťažujúci režim a úroveň.
Simulácia reálnych podmienok
Testovacie jazdy sa vykonávali na súkromnej dráhe, aby sa eliminoval rôznorodý vplyv dopravnej premávky. Trasa dlhá 31 km simulovala mestské, vidiecke a diaľničné cesty. Vozidlá, ktoré počas nabíjania batérie prijali viac ako 60 kWh energie absolvovali túto trasu 2-krát a vozidlá, ktoré prijali viac ako 100 kWh 3-krát.
Pre čo najkonzistentnejší spôsob jazdy sa využívalo zariadenie Racelogic Speed & Route Profiler, ktoré umožňuje zopakovať trasu s minimálnymi rozdielmi. Po ukončení testu sa elektromobil napojil na nabíjačku a zmeralo sa množstvo energie, ktoré bolo potrebné na 100 % nabitie batérie. Znalosť množstva spotrebovanej energie počas testovacej jazdy a následné plné „dobitie“ umožnilo vypočítanie skutočného dojazdu. Je zrejmé, že WhatCar si dal na metodike testovania skutočne záležať. Prejdime ale už k dosiahnutým výsledkom.
Model | Kapacita batérie (kWh) | Dosiahnutý dojazd (km) |
Hyundai Kona Electric (64 kWh) | 64 | 417 |
Kia e-Niro (64 kWh) | 64 | 407 |
Jaguar I-Pace | 90 | 407 |
Tesla Model S 75D | 75 | 328 |
Hyundai Kona Electric (39 kWh) | 39,2 | 254 |
Renault Zoe R110 | 41 | 235 |
Nissan Leaf 2 | 40 | 206 |
BMW i3 (94 Ah) | 33 | 195 |
Hyundai Ioniq Electric | 28 | 188 |
VW e-Golf | 35,8 | 188 |
VW e-up! | 18,7 | 106 |
Smart ForTwo EQ Cabrio | 17,6 | 95 |
Smart ForFour EQ | 17,6 | 92 |
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Reálny dojazd, náklady a spotreba 12 elektromobilov podľa testu ADAC
Elektromobily sú už dnes vhodné na každodenné používanie, ukazuje analýza
Skutočný dojazd VW e-Golf a e-up!, Renault Zoe a Opel Ampera-e v zime
Zdroj: WhatCar, titulná (ilustračná) fotografia: goultralow.com
2 komentáre
No Tesla zase pohorela 🙁 Za tie prachy by to mala suverenne vyhrat.
Ak skusite k tomu pridat termin dodania, bude Kona a e-Niro tiez na poprednych prieckach…